شهردار ماریوپل اوکراین مدعی شده که دستکم ۲۱ هزار تن در این شهر راهبردی که قطب صنعتی اوکراین به شمار می رفت، جان خود را از دست داده اند.

اوکراین: ۲۱ هزار تن در ماریوپل کشته شدند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، در ماریوپل که پیش از آغاز جنگ اوکراین از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) با حمله همه جانبه نیروهای روسیه، ۴۵۰ هزار شهروند داشت، اکنون ۱۲۰ هزار تن باقی مانده اند و اجساد بسیاری از هزاران قربانی درگیری های شدید در خیابان هایش پراکنده شده اند.

کمبود تسلیحات، تدارکات و پشتیبانی توانایی نیروهای مدافع ماریول را برای ادامه مقاومت در برابر نیروهای روسیه تهدید می کند.

در پی ادعای حمله هوایی نیروهای روسیه در اوایل مارس به یک بیمارستان و زایشگاه در ماریوپل، این شهر در معرض توجه جهانی قرار گرفت و  کشورهای غربی این اقدام را جنایت جنگی دانستند.

همچنین گفته می شود که در حمله هوایی به یک تالار نمایش در همین شهر که به پناهگاه شهروندان تبدیل شده بود، ۳۰۰ تن جان خود را از دست داده اند.

روسیه و اوکراین روز شنبه برای ایجاد ۹ گذرگاه انساندوستانه در چند شهر این کشور توافق کردند.  

مقام های اوکراین گفته اند که در پی عقب نشینی ۲ هفته پیش نیروهای روسیه از منطقه کی یف پایتخت اوکراین، اجساد بیش از ۹۰۰ غیرنظامی را یافته اند که بسیاری با شلیک مستقیم گلوله جان سپرده بوده اند.  

سازمان غیردولتی «نجات کودکان» (Save the Children) اعلام کرد در هفت هفته ای که از زمان آغاز جنگ در اوکراین گذشته تاکنون، نزدیک به ۴۰۰ کودک کشته یا زخمی شده‌اند و چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر وادار به ترک خانه‌هایشان شده اند.

در حالی که سازمان ملل متحد، مرگ تنها ۱۵۳ کودک و مجروح شدن ۲۴۶ خردسال را تایید کرده، اما سازمان «نجات کودکان» اعلام کرد این رقم بسیار بالاتر بوده و هشدار داده که با افزایش حملات به بیمارستان‌ها و مدارس، «همه کودکان در معرض خطر قرار دارند».

از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند خردسال اوکراین، تقریباً دو سوم از خانه و کاشانه هایشان گریخته‌اند که از این تعداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در داخل این آواره شده‌اند و ۲ میلیون نفر دیگر هم به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

در بیانیه این نهاد غیر دولتی آمده است، در ماریوپل و سایر مناطقی که به شدت تحت تاثیر جنگ قرار گرفته‌اند، کودکان و خانواده‌هایشان با «کمبود بالقوه مرگبار آب، غذا و دارو مواجه هستند».

«مانوئل فونتین» مدیر امور اضطراری صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز دوشنبه اعلام کرد نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی تنها در ۶ هفته آواره شده‌اند و نزدیک به نیمی از کودکانی که در اوکراین باقی مانده‌اند، ممکن است با ناامنی غذایی مواجه شوند.

وی تصریح کرد حملات به زیرساخت‌های آب و برق باعث شده است که حدود ۱.۴ میلیون نفر در اوکراین به آب دسترسی نداشته باشند. ۴.۶ میلیون نفر دیگر فقط دسترسی محدودی به منابع آب تمیز دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدامات نظامی را که «عملیات ویژه نظامی» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌های جهانی شامل تحریم های گسترده علیه روسیه به این اقدام همچنان ادامه دارد. پوتین سه روز پیش از آن در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس اوکراین به رسمیت شناخت.

 
 
 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید