برای کسانی که به کاکتوس‌ها به عنوان استادان استقامتی در تمام آب و هوا و یا به عنوان گیاهان آپارتمانی بامزه و کم نگهداری فکر می‌کنند، تنوع بسیار زیاد در خانواده کاکتوس ها ممکن است تکان دهنده باشد.

هشدار جدی درباره تغییرات اقلیمی / حتی کاکتوس نیز ممکن است از تغییرات آب و هوایی در امان نباشد!

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: یک مطالعه جدید نشان داد که بیش از نیمی از گونه‌ها تا اواسط قرن با خطر انقراض بیشتری روبرو خواهند شد، زیرا افزایش گرما و خشکی محدودیت‌های گیاهان خاردار را آزمایش می‌کند.

کاکتوس مقاوم و علاقه‌مند به گرما و خشکی، سازگار با خاک‌های ناهموار که ممکن است شبیه یک قربانی تغییرات آب و هوایی به نظر نرسد.

بر اساس تحقیقات، حتی این بازماندگان خاردار ممکن است به محدودیت‌های خود برسند، زیرا سیاره در دهه‌های آینده گرمتر و خشک‌تر می‌شود. این مطالعه تخمین می‌زند که تا اواسط قرن، گرمایش زمین می‌تواند ۶۰ درصد گونه‌های کاکتوس را در معرض خطر انقراض بیشتری قرار دهد.

این پیش‌بینی شکار غیرقانونی، تخریب زیستگاه و سایر تهدیدات ناشی از انسان را در نظر نمی‌گیرد که کاکتوس‌ها را به یکی از در معرض خطرترین گروه‌های موجودات زنده دنیا تبدیل کرده است.

برای کسانی که به کاکتوس‌ها به عنوان استادان استقامتی در تمام آب و هوا و یا به عنوان گیاهان آپارتمانی بامزه و کم نگهداری فکر می‌کنند، تنوع بسیار زیاد در خانواده کاکتوس ها ممکن است تکان دهنده باشد.

همه کاکتوس‌ها ساکن بیابان نیستند. برخی در جنگل‌های بارانی یا در آب و هوای خنک در ارتفاعات زندگی می‌کنند. برخی آب کمی در ساقه‌های خود ذخیره می‌کنند و در عوض به آب باران و شبنم متکی هستند. برخی محیط‌های بسیار خاص را اشغال می‌کنند: صخره‌های آهکی در مکزیک، تپه‌های گرانیت صورتی در برزیل، یک تکه شنی کمتر از یک مایل مربع در پرو. در آمازون، کاکتوس گل ماه به دور یک تنه درخت، در ارتفاعات بالای سطح زمین می‌چرخد، به طوری که وقتی در جنگل سیل جاری می‌شود و آب می‌تواند دانه‌هایش را پراکنده کند، بالای خط آب قرار می‌گیرد.

تا حدی، این سلیقه محدود برای تنظیمات خاص است که باعث می‌شود کاکتوس‌های خاص نه تنها در برابر تغییرات آب و هوایی، بلکه در برابر انواع تهدیدات آسیب پذیر باشند.

اگر سیاره زمین فقط به میزان متوسطی گرم شود، بسیاری از انواع کاکتوس‌ها ممکن است در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند کاهش پیدا کنند.

این مطالعه نشان داد که در مجموع، انتظار می‌رود ۶۰ درصد از گونه‌های کاکتوس با کاهش شدیدی روبه‌رو شوند و ۱۴ درصد ممکن است دچار کاهش شدید شوند. تنها یک گونه، در برزیل، پیش بینی می‌شود که افزایش قابل توجهی را در محدوده تجربه کند.

این نقشه نشان می‌دهد که تنوع زیستی در آمریکا کجا بیشتر در معرض خطر است.

طبق این مطالعه، مکان‌هایی که بیشترین تعداد گونه‌ها ممکن است در معرض تهدید قرار گیرند، عموما مکان‌هایی هستند که دارای غنی‌ترین تنوع گونه‌های امروزی هستند، از جمله فلوریدا، مکزیک مرکزی و بخش‌های وسیعی از برزیل. به نظر می رسد کاکتوس هایی که روی درختان زندگی می کنند عملکرد ضعیفی دارند، شاید به این دلیل که زندگی آنها با زندگی گیاهان دیگر در هم تنیده است.

یک مطالعه جدید تخمین می‌زند که تا اواسط قرن، گرمایش زمین می‌تواند ۶۰ درصد از گونه‌های کاکتوس را در معرض خطر انقراض بیشتری قرار دهد.

پیش‌بینی‌های این مطالعه همچنین رویدادهای شدید مانند خشک‌سالی و آتش‌سوزی‌ها را در نظر نمی‌گیرد. آتش‌سوزی‌های جنگلی هزاران ساگوارو را در سال‌های اخیر از بین برده است.

کاکتوس‌ها، مانند اکثر گیاهان، در تعادل ظریف با اکوسیستم های اطراف خود وجود دارند. بسیاری از این نقاط اوج و آستانه‌ها و فعل و انفعالات بسیار شکننده هستند و به تغییرات محیطی، کاربری زمین و تغییرات آب و هوایی پاسخ می‌دهند.

گونه‌ها یا سازگار می‌شوند یا منقرض می‌شوند. از آنجایی که سازگاری فرآیندی کند است و تغییرات آب و هوایی کنونی به سرعت در حال رخ دادن است، این احتمال وجود دارد که بسیاری از گونه‌ها از بین بروند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید