خیابان ۱۵ خرداد یکی از خیابان‌های قدیمی شهر تهران است که کما بیش همگی از آنجا خاطره داریم. هنوز هم می‌شود ردپای تهران قدیم را در خیابان‌های این شهر پیدا کرد.

خیابان ۱۵ خرداد، خیابانی که هنوز میان اینهمه هیاهو با قدرت نفس می‌کشد!

سلام نو-سرویس گردشگری: گاهی اوقات همان خیابان‌هایی که بارها از آن‌ها عبور می‌کنیم می‌توانند نقطه شروعی برای رهایی از قید و بندهای زندگی باشند. خیابان پانزده خرداد یکی از همان خیابان‌ها است. جایی که رهگذران امروزی تنها آن را خیابان می‌بینند و بی‌توجه از آن عبور می‌کنند. اما غافل از اینکه روزی این خیابان‌ها و مکان‌ها برای خودشان برو و بیایی داشته است. اصلا تهران با اینجاها شناخته می‌شد. که اگر نبودند، تهران هم صفایی نداشت. اصلا انگار نفس تهران به این گذرها وابسته بود و قلبش می‌تپید!

خاطره‌بازی با خیابان ۱۵ خرداد

یکی از مکان‌های پر خاطره شهر، خیابان ۱۵ خرداد کنونی است. خیابانی که در منطقه تاریخی شهر یعنی منطقه ۱۲ جزو خیابان‌های قدیم این شهر است. البته نام قدیم این خیابان بوذر جمهری بود و پس از انقلاب به ۱۵ خرداد تغییر نام داد. ارگ ناصری اینجا بود و این خیابان هم بخشی از آن به شمار می‌رفت. به همین علت گاهی به میدان ۱۵ خرداد، میدان ارگ هم گفته می‌شود.

اگر دنبال تهران‌گردی باشید به خوبی می‌دانید بافت قدیم و بناهای باستانی تهران را می‌توان در مرکز این شهر پیدا کرد. برای همین همچون گذشته، خیابان ۱۵ خرداد جزو خیابان‌های پرتردد شهر به شمار می‌رود.

پس با ورود به یک خیابان دسترسی به دیگر آثار باستانی همچون کاخ گلستان، بازار طلا، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو، ساختمان تاریخی رادیو و بانک ملی، بازار عودلاجان، پامنار، مسجد شاه، کبابی مسلم و چندین و چند مکان تاریخی دیگری که در این اطراف هستند، دسترسی خواهید داشت.

درواقع این مکان‌ها یاد و خاطره تهران قدیم را زنده نگه می‌دارند و نگذاشته اند دست روزگار آنها را نیست و نابود کند. هر کسی کمی تاریخ بداند یا علاقه به آن داشته باشد به خوبی می‌داند این بناها چقدر ارزشمندند.

امروزه خیابان ۱۵ خرداد بازسازی شده تا مثل گذشته محل عبور گردشگرانی باشد که برای دیدن آثار باستانی به جنوب تهران می‌آیند. پیاده‌راهی که هنوز هم سنگفرش‌های جدید آن داستان‌های بی‌شماری از زنان و مردانی دارد که از این خیابان گذر کرده‌اند.

خیابان ۱۵ خرداد، خیابانی که هنوز میان اینهمه هیاهو با قدرت نفس می‌کشد!

نفس کشیدن خیابان ۱۵ خرداد بین این همه شلوغی!

خیابان ۱۵ خرداد از خیابان وحدت آغاز شده و تا خیابان ری ادامه دارد. در این بین هم چهار راه گلوبندک، خیابان ناصر خسرو و پامنار وجود دارد.

بسیاری از افراد تنها بخاطر خرید، رسیدگی به امور اداری، یا رسیدن به خیابانی دیگر از ۱۵ خرداد رد می‌شوند. حتی بدون اینکه به محیط اطراف توجه کنند. چرا فقط باید به ترافیک و آلودگی تهران فکر کرد و درگیر برج‌های بلند و آسمان خراش‌های غول پیکر شد؟

تا حالا برایتان پیش نیامده که در خیابان بدون دلیل خاصی قدم بزنید، از تغییرات اطراف با خبر شوید و غرق در خاطرات قدیم شوید؟ یاد قدم زدن‌ها و انتظار برای آمدن یار، خریدهای دو نفره، خانوادگی یا با دوستان که دسته جمعی در خیابان ۱۵ خرداد قرار می‌گذاشتید. هوس بستنی، و باقلا و ذرت می‌کردید و با شوخی و خنده روز را سپری می‌کردید؟

محال است تهرانی باشید و سری به خیابان ۱۵ خرداد نزده باشید. خیابان بزگ و شلوغی که به اکثر مکان‌های دیدنی و تاریخی تهران نزدیک است.

اگر من جای شما بودم در خیابان ۱۵ خرداد خاطرات بیشتری می‌ساختم. خرجی هم ندارد تازه هم فال است و هم تماشا. گویی هیاهوی زندگی در این خیابان جاری‌تر است.

دسترسی به خیابان ۱۵ خرداد در گذر تاریخ

اگر دلتان لک زده برای گپ زدن‌های وسط خیابان، دیدن آدم‌هایی که مدام در رفت و آمد هستند، بازارها و مغازه‌های شلوغی که گاهی آنچنان پر از آدم و گاهی خلوت هستند، قدم‌زدنهای کف خیابان و خاطره بازی با قرارملاقات‌های این خیابان، ۱۵ خرداد مکان مناسبی است و انگار تیری است که به هدف خورده است.

  قبلا این خیابان برای خود رفت و آمدی داشته و سرما و گرمای زیادی چشیده است. اگر زبان باز می‌کرد به گمانم پیرمرد جا افتاده‌ای بود که با اشکی در گوشه چشم از خاطرات و جوانی اش داستان‌های زیادی برای گفتن داشت.

 محل گذر  بزرگان،  افراد مهم و همچنین خواص و عام  بوده است. فرقی ندارد صبح یا غروب دلتان تنگ قدم‌زدن در این خیابان باشد، در همه ساعات روز و شب این خیابان شلوغ و پرازدحام است.

درست است که خیابان ۱۵ خرداد همچون کهنسالی به حیات خود ادامه می‌دهد اما اگر نگاهی به آن بیندازید هنوز هم شلوغ و پرهیاهوست. بازسازی‌های صورت گرفته توسط کسبه و شهرداری باعث شده این خیابان قدیمی، تازه تر به نظر رسیده و طول عمر طولانی‌تری داشته باشد.

خیابان ۱۵ خرداد، خیابانی که هنوز میان اینهمه هیاهو با قدرت نفس می‌کشد!

برای کسانی که می‌خواهند به یاد قدیم به دور از وسیله نقلیه، در خیابان ۱۵ خرداد چرخی بزنند، درشکه‌هایی از چهار راه گلوبندک تا ناصرخسرو وجود دارد. می‌توانید سوار درشکه شوید و منطقه ۱۵ خرداد را از این منظر ببینید. مطمئنا خاطرات زیادی برایتان زنده خواهد شد. اگر هم خاطره‌ای نداشته باشید حتما داستان این درشکه‌گردی در ذهنتان به شیرینی عسل باقی خواهد ماند. البته به جز درشکه، ماشین دودی‌هایی هم برای جابجایی مسافران از میدان امام تا میدان ۱۵ خرداد تردد می‌کند.

خیابان ۱۵ خرداد با سنگفرش‌ها و قدمتی که دارد، نوستالژیک بوده و در یک کلام برای حال خوب ضروری است.

حتما از خیابان ۱۵ خرداد گذر کنید

اگر می خواهید تنوع، تردد، هیاهو، سر و صدا، رفت و آمد را تجربه کنید و یا از مکان‌های دیدنی پایین شهر تهران بازدید کنید، حتما گذر از خیابان ۱۵ خرداد را نیز تجربه و برای خود خاطره‌سازی کنید. می‌توانید از تیمچه مهدیه برای خود ترمه تهیه کنید. یا از کاخ گلستان و موزه مردم شناسی آن دیدن کنید. حتی بازدید از حمام قبله و موزه صلح تهران هم از این گذر میسر است.  مسجد و مدرسه پامنار، خانه مستوفی الممالک، میدان ۱۵ خرداد و بسیاری از مکان‌های دیدنی این شهر را می‌توان با گذر از این خیابان دید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید