XE جدیدترین نوترکیب کرونا، ترکیبی از دو سویه BA۱ و BA۲ اومیکرون است. پیش از این هم دو سویه نوترکیب کرونا شناسایی شد. اما سرعت انتقال‌پذیری آنها با هم فرق دارد.

احتمال به وجود آمدن سویه نوترکیب کرونا در کشور / سویه جدید ۳۰ درصد مسری‌تر است

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: بعد از بازگشایی مدارس سه شرط بسیار مهم در جلوگیری از چرخش کووید را کنار گذشتیم.

سویه‌های نوترکیب جدید در حال انتشار است. جدیدترین سویه هم XE است که گفته می‌شود نسبت به سویه BA۱ اومیکرون ۳۰ درصد مسری‌تر است.

در همین حال مراکز آموزشی باز هستند. دانش‌آموزان و دانشجویان باید حضوری در کلاس‌های درس شرکت کنند. فاصله‌گذاری اجتماعی هم که برداشته شد. شرایطی که موجب انتقاد برخی از خانواده‌ها شد. اما سویه‌های نوترکیب چقدر خطرناک هستند؟ آیا مراکز آموزشی باید مجازی فعالیت می‌کردند؟

XE جدیدترین نوترکیب کرونا، ترکیبی از دو سویه BA۱ و BA۲ اومیکرون است. پیش از این هم دو سویه نوترکیب کرونا شناسایی شد. اما سرعت انتقال‌پذیری آنها با هم فرق دارد.

سویه جدید ۳۰ درصد مسری‌تر سویه BA۱ اومیکرون

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درباره سویه XE می‌گوید: «آخرین آمارها از میزان ابتلا به سویه XE مربوط به حدود دو هفته پیش است. بیش از هزار نفر مبتلا به این سویه نوترکیب جدید در بریتانیا شناسایی شد.»

ناجی ادامه می‌دهد: « سویه XE نسبت به زیرشاخه BA۲ اومیکرون ۱۰ درصد مسری‌تر است. از سوی دیگر انتقال‌پذیری BA۲ نسبت به سویه  BA۱ اومیکرون حدود ۲۰ درصد انتقال‌پذیری بیشتری داشت.»

بر اساس گفته‌های ناجی، سویه XE حدود ۳۰ درصد از سویه BA۱ اومیکرون مسری‌تر است. اما او می‌گوید هنوز درباره میزان بیماری‌زایی آن اطلاعاتی در دست نیست و باید صبر کنیم تا آزمایشات کامل در این مورد انجام شود.

سویه XE علاوه بر بریتانیا در کشورهای دیگری مثل چین، هندوستان، تایوان و ژاپن شناسایی شده است. ناجی هم می‌گوید احتمالا سویه XE در آینده سویه غالب شود.

احتمال به وجود آمدن سویه نوترکیب در کشور

از آنجایی که سویه BA۲ در کشور شناسایی شده آیا این احتمال وجود دارد سویه نوتریکیب جدید در ایران هم به وجود آید حتی اگر از کشورهای دیگر وارد نشود؟ ناجی در این مورد می‌گوید همانطور که در کشورهای دیگر این اتفاق افتاد، در ایران هم این احتمال وجود دارد.

پیش از این حمید سوری، استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه شهید بهشتی به تجارت‌نیوز گفت که سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از نوروز ۵۰ درصد کاهش داشت. در همین شرایط و با وجود سرعت انتقال‌پذیری سویه جدید، بازگشایی مدارس چقدر خطرناک بود؟

عجله در بازگشایی مدارس و پاک کردن صورت مسئله

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی در این مورد می‌گوید: «بحث بازگشایی مدارس در کشورهای دیگر هم داغ است. اما برای باز کردن مراکز آموزشی باید شرایط آن را هم داشته باشیم. نوترکیب‌هایی که شاهد آن هستیم به دلیل همین سهل‌انگاری‌هاست که به وجود آمد.»

او ادامه می‌دهد: «بیماری کووید یک بیماری تجمعی است. وقتی اجتماعات زیاد شود احتمال انتقال آن هم زیاد می‌شود. باید شرایط لازم در جلوگیری از انتقال ویروس را به وجود بیاوریم. اما در شیوه‌نامه‌های بهداشتی مدارس می‌بینیم که شرط فاصله برداشته شد، واکسیناسیون هم که اجباری نیست. مکان‌های آموزشی ما هم که تهویه مناسب ندارند. به عبارتی سه شرط بسیار مهم در جلوگیری از چرخش کووید را کنار گذشتیم.»

ناجی در ادامه می‌گوید:« فقط یک ماسک مانده که آنهم در تصاویری که منتشر می‌شود برخی آن را هم ندارند. در واقع با این کارها صورت مسئله را پاک کردیم.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «بعد از نوروز و سفرهای نوروزی که شاهد بیشتر شدن شهرهای قرمز بودیم برای بازگشایی مدارس نباید عجله می‌کردیم. به این زودی نباید مدارس بازگشایی می‌شد.»

او در پایان می‌گوید: «وقتی اومیکرون شناسایی شد، برخی بر این باور بودند که واکسیناسیون انجام شد، کرونا هم تمام شد. نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر این اتفاق افتاد. بنابراین ویروس اومیکرون چرخید و امکان به وجود آمدن نوترکیب‌ها را زیاد کرد. تا موقعی که اجازه بدهیم که ویروس بچرخد باید انتظار نوترکیب‌ها را هم داشته باشیم.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید