آب این چشمه، زلال، بی رنگ، بی بو و فاقد گوگرد، آمونیاک و شوره است. آبی که قابل آشامیدن بوده و همین ویژگی باعث شده که این مکان به عنوان یکی از خاص ترین چشمه های آبگرم جهان بر فراز تپه ای خودنمایی نماید.

آیا به آبگرم شاهان گرماب سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، آبگرم شاهان گرماب از توابع شهر سفید سنگ در شهرستان فریمان استان خراسان رضوی است که در نقطه ای کوهستانی قرار گرفته است. در اهمیت شاهان گرماب همین بس که گفته می شود، این مکان یکی از سه آبگرم معدنی، دارای خاصیت درمانی بی نظیر و همچنین تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران است که از قدیم الایام مورد توجه و استفاده مردم سراسر ایران بوده است.
طبق کتیبه ای که در محل شاهان گرماب موجود است بنای فعلی در سال ۱۰۸۷ و به دستور شاه سلیمان صفوی، فرزند شاه عباس دوم، ساخته شده است.

آبگرم معدنی شاهان گرماب زلال، بی ‌بو، بی ‌رنگ و بدون گوگرد، آمونیاک و شوره است و در بهبود عفونت‌ های پوستی، زخم‌ های مزمن، واریس، رماتیسم، آرتریت، آرتروز و کوفتگی و دردهای عصبی مؤثر است.

نزدیک بودن «شاهان گرماب» به مشهد مقدس دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران اهمیت این مکان سیاحتی، درمانی را دو چندان می ‌کند.

آیا به آبگرم شاهان گرماب سفر کرده‌اید؟

کشور عزیز ایران که از نظر داشتن نفت غنی و معروف است دارای بهترین و مفیدترین آب‏ های معدنی نیز میباشد که متأسفانه تاکنون از این منابع ارزنده‏ طبیعی آنگونه که شایسته است بهره برداری نشده است، غافل از اینکه بسیاری از امراض مزمن که در برابر داروهای میکرب کش قوی از خود سرسختی نشان می‏ دهند، با این چشمه‏ های شفابخش معالجه شده و قابل درمان هستند.
یکی از این چشمه‏ های مفید و پرارزش آب معدنی «شاهان گرماب» است که در نزدیکی شهر مشهد بوده و همه ساله تعدادی از زائران مرقد امام هشتم (ع) از آن بهره‏ مند می ‏شوند.
سرچشمه این آب در قریه شاهان گرماب در جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است. از جاده‏ های تربت جام و سرخس نیز می ‏توان به آن دسترسی یافت.  

آیا به آبگرم شاهان گرماب سفر کرده‌اید؟

تقریبا بیست سال پیش به دعوت شیر و خورشید سرخ مشهد، آب این چشمه بوسیله نویسنده‏ زبان خوراکی‌ها تجزیه شد و به توصیه ایشان تعدادی حمام دوشدار در این مکان ساخته شد و اکنون مورد بهره برداری است. در سفر به مشهد شما نیز میتوانید از این چشمه بهره مند شوید.

آیا به آبگرم شاهان گرماب سفر کرده‌اید؟

در بین راه بوته ‏های سریش با گل‌‍های قشنگ خود توجه شما را جلب خواهند کرد و در محل نیز با استحمام یا نوشیدن آب گوارای این آب معدنی، وجودتان از مزایای طبیعی آن برخوردارخواهد شد. آب معدنی «شاهان گرماب» از اعماق بسیار ژرف زمین که از هزار متر بیشتر است خروشیده و به سطح زمین جریان می یابد، روی این اصل درجه‏ حرارت آن در مظهر چشمه ۴۸ درجه سانتی گراد است و به همین علت برای مبتلایان به تصلب شرائین، رماتیسم مزمن و سختی حرکات مفاصل و درد آنها درمانی بسیار مفید محسوب میشود. برای معالجه امراض جلدی از قبیل سودا، جرب، اگزما، جوش صورت (خواه این بثورات خشک یا توام با آب و چرک باشد)، داروی مفیدی است زیرا علاوه بر تشعشعات رادیو اکتیویته مقداری املاح سیلیکات آهک در آن وجود دارد، آب این چشمه نوشیدنی و گوارا است و ضد اسید اوریک و حلال سنگ‏ های کلیه و مثانه می‏ باشد، شما می ‏توانید تا یک لیتر از آنرا در شبانه روز در سه نوبت نوش جان نمایید. این آب دارای آهن، سیلیس، آهک، منیزیم، سدیم و پتاسیم می ‏باشد و به دلیل داشتن گاز طبیعی از بهترین و طبیعی ترین نوشیدنی های گازدار محسوب میشود، فقط مبتلایان به امراض قلبی و مسلولین پیشرفته و کسانی که به مرض سرطان دچار هستند بدون تجویز پزشک نباید از آن استفاده نمایند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/2244/abgarm-e-shahan-garmab-4.jpg

 قابل ذکر است که اثر درمانی این آب روی بیماری ‌های پوستی به خاطر گوگرد آن نیست، بلکه سیلیکات ‌های موجود در آب، درمانگر بیماری‌ های پوستی است و چون از نظر کمی املاح زیادی ندارد، نوشیدن آن بی ‌ضرر بوده و برای معالجه سنگ‌ های مجاری ادرار و بیماری اگزما مفید است.

نکته قابل توجه اینکه آبگرم شاهان گرماب در سال ‌های خشکسالی یا پر آبی  مقدار آن کم یا زیاد نشده و از دل کوه می ‌جوشد.

آیا به آبگرم شاهان گرماب سفر کرده‌اید؟

موقعیت مکانی

چشمه آبگرم شاهان گرماب در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، در حوالی دهستان سفید سنگ بخش قلندر آباد فریمان و پنجاه کیلومتری شهر فریمان واقع شده است.
از دو مسیر می توان برای رسیدن به چشمه آبگرم شاهان گرماب استفاده نمود؛ نخست جاده مشهد – سرخس و راهی که به سمت جنوب جدا می شود که ۶۰ کیلومتر از فاصله ۸۴ کیلومتری آن تا مشهد آسفالت است و دیگری مسیر مشهد- تربت جام، بعد از شهر فریمان و جاده ای که به سمت شمال منشعب می شود. (فریمان، مسیر تربت جام، کیلومتر ده، جاده شمالی به سمت سفید سنگ، حدود سی کیلومتر بعد از روستا)

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید