فوق تخصص خون و سرطان گفت: اثر آلودگی هوا حتی بر زایمان زودرس تایید شده است؛ زایمان زودرس نیز بر نوزاد نارس از نظر عصبی و ریوی تاثیر می‌گذارد.

ریزگردهایی که از عراق به کشور وارد می‌شوند شیمیایی است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک فوق تخصص خون و سرطان گفت: بهترین راهکار برای مقابله با آلودگی هوا، قرار نگرفتن در محیط آلوده به ویژه در محیط کارخانجات و اماکن پرترافیک است. در غیر این صورت باید از ماسک و در صورت امکان ماسک N۹۵ استفاده شود تا میزان نفوذ ریزگردها و این عوامل سرطان‌زا به ریه کاهش یابد.

دکتر احمد احمدزاده دیلمی فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به عوامل موثر در بروز سرطان اظهار کرد: عوامل زیادی از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی که عوامل ژنتیکی را تحریک می‌کنند بر بروز سرطان تاثیرگذار هستند؛ عوامل محیطی شامل عوامل مختلفی از جمله سموم مورد استفاده در کشاورزی، کارخانه‌ها و آلودگی هوا، رژیم غذایی ناسالم مانند فست‌فودها و چاقی برخی از عوامل موثر در این زمینه هستند.

وی افزود: با توجه به اطلاعات جدید، تاثیر اکثر آلودگی‌های هوا بر بروز سرطان‌ها به ویژه برخی از سرطان‌ها به صورت واضح مشخص شده است. آلودگی‌ها بیشتر بر بروز سرطان ریه، سرطان پروستات و حتی سرطان‌های خونی تاثیر دارند. البته آلودگی هوا با بروز سرطان‌های دیگر مانند سرطان سینه نیز ارتباط دارد.

این فوق تخصص خون و سرطان گفت: اثر آلودگی هوا حتی بر زایمان زودرس تایید شده است؛ زایمان زودرس نیز بر نوزاد نارس از نظر عصبی و ریوی تاثیر می‌گذارد.

احمدزاده دیلمی افزود: آلودگی‌هایی که منجر به بروز سرطان می‌شوند بسیار بر شیوع سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه تاثیر می‌گذارند. در صورت طولانی شدن مدت آلودگی هوا، این مساله می‌تواند حتی بیشتر از دخانیات بر بروز سرطان تاثیر بگذارد.

وی در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر تشدید آمار مبتلایان به سرطان در خوزستان بیان کرد: تا سال‌ها قبل جمعیت جوانی داشتیم و مسلما میزان ابتلا به سرطان در جوانان کمتر از سنین بالاست اما به تدریج در دهه‌های اخیر میزان امید به زندگی بالاتر رفته و جمعیت مسن افزایش یافته و مسلما شرایط بروز سرطان‌ها در سنین بالا بیشتر شده است بنابراین طبیعی است در این شرایط میزان بروز و شیوع سرطان افزایش یافته باشد اما با توجه به وجود عوامل موثر در بروز سرطان در منطقه، میزان مراجعه‌کنندگان مبتلا به سرطان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است که این مساله نشان می‌دهد میزان عوامل ژنتیک و محیطی بیشتر شده است بنابراین علاوه بر افزایش سن، عوامل محیطی نیز موجب افزایش بروز سرطان شده‌اند.

این فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به دیگر اثرات آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های خونی افزود: بیشترین عواملی که موجب غلظت خون می‌شوند مصرف دخانیات و حضور افراد در محیط شغلی بسیار آلوده، مراکز صنعتی و شهرهای پر ترافیک هستند. غلظت خون نیز شانس بیماری‌های قلبی، مغزی، تنگی نفس و حملات لخته خون را بیشتر می‌کند. گرد و خاک نیز بیشتر موجب مشکلات ریوی و آسم می‌شود.

ریزگردهایی که از عراق وارد می‌شوند شیمیایی است؟

احمدزاده دیلمی در پاسخ به اینکه آیا ریزگردهای خوزستان شیمیایی و عامل تشدید بروز سرطان هستند، گفت: با توجه به اینکه بیشتر ریزگردهای با منشا خارجی از کشور عراق به سمت خوزستان می‌آیند و این کشور در معرض جنگ بوده و در محیط آن انواع مواد شیمیایی و غیرشیمیایی استفاده شده است بنابراین اینکه بگوییم حتما این ریزگردها شیمیایی نیستند، حرف غیرمعمولی است.

وی افزود: در خوزستان نیز گرد و خاک عموما از مناطق دارای مواد مختلف پتروشیمی و نفتی بلند می‌شود که می‌تواند بروز سرطان را تشدید کنند اما برای متوجه شدن میزان غلظت مواد سمی که از طریق ریزگردها منتقل می‌شود نیاز به پژوهش است.

این فوق تخصص خون و سرطان تصریح کرد: فرضیه این است که ریزگردها معمولی نیستند و به نظر می‌رسد عوامل شیمیایی در آن‌ها دخیل‌اند.

راهکارهای کاهش خطرات آلودگی هوا

وی با اشاره به چگونگی کاهش خطرات آلودگی هوا بیان کرد: بهترین راهکار برای مقابله با آلودگی هوا، قرار نگرفتن در محیط آلوده به ویژه در محیط کارخانجات و اماکن پرترافیک است در غیر این صورت باید از ماسک و در صورت امکان ماسک N۹۵ استفاده شود تا میزان نفوذ ریزگردها و این عوامل سرطان‌زا به ریه کاهش داده شود.

احمدزاده دیلمی افزود: در موارد آلودگی زیاد و گرد و خاک نیز باید از خروج از منزل پرهیز کرد. در صورت امکان برای تصفیه هوا باید از تصفیه‌های هوای خانگی استفاده شود.

وی بیان کرد: موادی که در محیط‌های صنعتی به ویژه در جنوب و جنوب شرق استان خوزستان که پالایشگاه‌های مختلفی وجود دارد، آزاد می‌شوند سمی هستند و می‌توانند زمینه بروز سرطان را ایجاد کنند بنابراین باید از حضور در این محیط‌ها پرهیز شود.

وی افزود: در محیط‌های پر ترافیک نیز مواد بنزن از اگزوز خودروها آزاد می‌شود که بروز سرطان به ویژه سرطان ریه و مثانه در پی این مساله تایید شده است بنابراین تا حد امکان  باید از حضور در این محیط‌ها پرهیز شود.

این فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به تشدید عوامل آلودگی هوا در پی استفاده از دخانیات بر لزوم پرهیز از مصرف دخانیت به ویژه در شرایط آلودگی هوا تاکید کرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید