این افزایش قیمت فقط در خودروهای داخلی نیست و در سطح جهان قیمت خودروهای دست دوم گران شده است این موضوع را اعداد فروش رفته خودروهای دست دوم در فوریه ۲۰۲۲ در بازار ثابت می‌کند.

قیمت خودروهای دست دوم همچنان بالا می‌رود / دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت خودروهای داخلی هر روز روند افزایشی دارد و حالا این افزایش در خودروهای دست دوم بیشتر به چشم می خورد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: قیمت برخی خودروها از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰ درصد گران شده است.

این اتفاق طی هفته‌های اخیر به مرور زمان رخ داده است. به طوری که پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان بود که به ۳۰۲ میلیون تومان رسیده است؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۶۳ میلیون تومان به ۲۸۱ میلیون تومان، هایما مونتاژی از ۸۱۰ به ۹۰۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۸۲ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به بسیاری از عواملی که بر تولید خودروهای جدید تأثیر منفی می‌گذارند، تعجبی ندارد که قیمت خودروهای دست دوم همچنان بالا می‌رود.

ویروس کرونا، کمبود تراشه و جنگ در اوکراین همگی باعث اختلال در زنجیره تامین خودرو در سطح جهانی شدند و این منجر به یک اثر منفی در بازار شد.

هم اکنون خرید یک خودروی جدید از بازار با وجود قرعه کشی هایی که در کارخانه راه افتاده است، بیش از گذشته سخت شده و افرادی که خواهان خودروی صفر کیلومتر با قیمت کم هستند، باید مدت زیادی منتظر بمانند تا بتوانند یک خودروی صفر با قیمت کارخانه بخرند و در عین حال برخی که توان مالی خودروی صفر در بازار را ندارند، به سمت خرید خودرو دست دوم می روند و بر اساس آنچه فروشندگان خودرو می گویند، هر ماه قیمت خودروهای دست دوم نیز به سمت افزایش قیمت جدید سوق پیدا می کند.

این افزایش قیمت فقط در خودروهای داخلی نیست و در سطح جهان قیمت خودروهای دست دوم گران شده است این موضوع را اعداد فروش رفته خودروهای دست دوم در فوریه ۲۰۲۲ در بازار ثابت می‌کند.

داده‌های منتشر شده توسط iSeeCars و بر اساس ۱.۸ میلیون فروش خودروی فرسوده در فوریه نشان می‌دهد که قیمت خودروهای دست دوم در ماه گذشته ۳۵ درصد نسبت به فوریه ۲۰۲۱ افزایش داشته است. در حالی که نسبت به ژانویه ۳۶.۹ درصد افزایش کمی داشته است، در فوریه با جهش بی سابقه همراه بوده است.

لیست ۱۰ خودروی برتر با بیشترین افزایش قیمت منتشر شده است که شامل خودروهای شاسی بلند، کوچک و نسبتاً مقرون به صرفه، به علاوه ماشین‌های برقی کارآمد است. با توجه به افزایش قیمت سوخت در سطح جهان در چند هفته اخیر، جای تعجب نیست که خودروهای برقی و هیبریدی از جمله مدل‌هایی هستند که بیشترین افزایش قیمت را در بازار خودروهای دست دوم دارند.

در زیر لیست ۱۰ خودرو برتر آمده است: همانطور که مشاهده می‌کنید هیوندای سوناتا هیبریدی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به بهمن ماه سال گذشته داشته است.

قیمت خودروهای دست دوم سر به فلک کشید  | ادامه صعود قیمت‌ها در بازار خودرو

دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، به عدم وجود تقاضای کاذب در چند هفته اخیر اشاره کرد و افزود: اگر خودروسازان نیز خودروهای بیشتری را به بازار عرضه می‌کردند، قیمت‌ها تا حدودی کاهش می‌یافت. وی نوسانات ارزی ناچیز در ماه‌های اخیر را نیز دلیلی بر ثبات قیمت خودرو دانست؛ اما قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و یا ستاد تنظیم بازار را بی‌تاثیر شمرد.

موتمنی دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها را، عدم تامین نیاز بازار دانست و افزود که ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو کافی نیست و تنها باعث سودهای گزاف دلالان می‌شود.

وی اضافه کرد: دلالان با ثبت‌نام، خودرو را به قیمت کارخانه می‌خرند و سپس با قیمت بازار به فروش می‌رسانند و بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود می‌کنند. در نتیجه مصرف‌کنندگان واقعی مجبورند با قیمتی بسیار بیش‌تر از کارخانه خرید کنند.

هم اکنون اگر بخواهیم یک پراید دست دوم خریداری کنیم باید برای سال ۹۹ بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان هزینه کنیم؛ یا اگر بخواهیم یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بخریم برای مدل ۹۹ باید حدود ۲۵۰ میلیون هزینه کنیم که مدل صفر کیلومتر آن با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

به گفته نمایشگاه داران خودرو فقط یک درصد از متقاضیان قرعه‌کشی خودرو، مصرف‌کننده واقعی هستند. کارشناسان صنعت خودرو از خودروسازان بابت عرضه نکردن خودروها گله دارند که با وجود افزایش قیمت، میزان عرضه خودرو افزایش نیافته است.

لطف‌الله سیاهکلی،  نماینده مجلس درباره وضعیت قیمت خودروهای خارجی و دسته‌دوم قدیمی در سایت‌های فروش خودرو گفته بود نگاه به قیمت خودروها در این سایت‌ها نشان‌دهنده یک آشفتگی کامل در بازار خودروی خارجی است؛ به طوری که خودروهای خارجی مستهلک و حتی اسقاطی را با چند برابر قیمت واقعی عرضه می‌کنند.

این نماینده مجلس گفته بود برای حل مشکل آشفتگی قیمت به ویژه در حوزه خودروهای مستعمل و دسته ۲ باید به موضوع واردات خودروی خارجی بها داده شود. چرا که شرایط فعلی فقط به نفع دلال‌هایی است که خودروهای قدیمی را بازسازی کرده و چند برابر سود می‌کنند.

 وقتی به سایت‌های فروش خودرو نگاه می‌کنیم، می‌بینیم یک خودروی تولید ۴۰ سال قبل را با اسم تمیز و در حد صفر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند؛ در شرایطی که همین خودرو در یک سایت معتبر فروش خودروی دسته دوم خارجی هزار یورو قیمت خورده که قیمت آن به پول ما حدود ۳۰ میلیون تومان می‌شود.

طبق گفته‌های رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، خودروهای صفر کیلومتر دست دلالان است و در نمایشگاه‌ها، با توجه به ممنوعیت واردات، تنها خودروهای کارکرده عرضه می‌شوند.

از طرفی خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفته است: راه نجات صنعت خودرو آزادسازی واردات خودرو است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در صورت آزادسازی واردات خودرو، با متعادل شدن قیمت ماشین‌های خارجی در بازار، به طور حتم، قیمت خودروهای داخلی نیز متعادل خواهد شد.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، نوسان نرخ ارز، کاهش تولید خودروهای داخلی و نیز، شیوه دستوری قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، بیش از هر زمان دیگری موجب صعودی شدن قیمت روز خودرو در بازار شده است. حالا خریدار خودرو چشم‌انتظار کاهش قیمت است و فروشنده به تداوم صعودی شدن قیمت‌ها می‌اندیشد. سیگنال گرانی، همچنان بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. اگر وعده‌ها به سرانجام برسد، اما اوضاع فرق خواهد کرد.

در این باره که قیمت خودرو در چه شرایطی متعادل شود اظهار نظرهای متفاوتی از سوی فعالان بازار خودرو وجود دارد. اما آنچه همه کارشناسان بر سر آن اتفاق نظر دارند، آن است که اولین گام، آزادسازی واردات خودروهای خارجی است.

در بازارهای جهانی، با اضافه شدن تقریباً ۱۰ هزار دلار به قیمت یک خودرو، در بازار خودروهای دست دوم، سدان هیبریدی کره جنوبی بیش از ۶۰ درصد گرانتر از سال گذشته شده است. هیوندای سوناتا نزدیک به ۱۰ هزار دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و هیچ نشانه ای از کاهش این روند وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید