مدیرکل سازمان تجارت جهانی با اشاره به ادامه  جنگ اوکراین که بر اقتصاد و تامین زنجیره مواد غذایی تاثیر گذاشته است، ایده اخراج و یا تعلیق عضویت روسیه دراین نهاد بین المللی را ناممکن خواند.

اخراج روسیه از سازمان تجارت جهانی امکان پذیر نیست

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، ایوآلا در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت: جنگ اوکراین بواقع به اقتصاد جهان آسیب وارد کرد؛ تاثیر این جنگ در سراسر جهان احساس شده بویژه درکشورهای کم درآمدی که مواد غدایی بخش عمده ای از هزینه خانوارها را تشکیل می دهد.

مدیرکل تجارت جهانی درباره بحران بوجود آمده در زنجیره تامین مواد غذایی ناشی از این جنگ به سی ان ان گفت: نیاز است تا مکانیزمی همچون ایجاد کریدوری امن برای کشاورزان اوکراین به جهت کاشت و برداشت غلات انجام گیرد، با این حال می توان با اتخاذ سیاست هایی و ابتکار عمل درعرصه کشاورزی، زمین های کشاورزی بیشتری در اروپا و یا آفریقا و باحمایت از کشاورزان در آفریقا به زیر کشت غلات برد.

وی افزود: نیاز به یک اقدام هماهنگ از سوی جامعه جهانی و نهادهای بین المللی است به همین منظور، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی خواستار چنین اقدامی شده اند.

مدیرکل سازمان تجارت جهانی  درمورد بحران مواد غذایی بوجود آمده از جنگ اوکراین  به سی ان ان گفت: از منظر این سازمان، نخستین ترین کاری باید صورت گیرد این است که کشورها از ایجاد ممنوعیت و محدودیت در صادارت اجتناب ورزیده تا ما بتوانیم جریان آزاد تجارت  را درجهان داشته باشیم، چراکه گرایش به نگاه داشتن مواد غذایی از سوی کشورها خود موجب افزایش بهای مواد غذایی درجهان می شود.

ایوآلا در پاسخ به این پرسش سی ان ان  که با ادمه جنگ در اوکراین  آیا امکان «حذف» روسیه از این نهاد بین المللی وجود دارد،  گفت: سازمان تجارت جهانی ابزاری برای اخراج و یا تعلیق هیچ یک از اعضا ندارد ، این کاری است بسیار دشوار،  مگر آنکه هرکدام از کشورها عضو خود به طریقی با این مساله برخورد کنند، مانند افزایش تعرفه ها گمرکی بر مواد غذایی وارداتی از روسیه .

سی ان ان درادامه گزارش داد: پیش بینی سازمان تجارت جهانی برای سال ۲۰۲۲ میلادی با وقوع جنگ اوکراین نادرست شد، این نهاد بین المللی با توجه به خروج اقتصاد جهان از همه گیری ویروس کرونا، رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۲ را ۴.۷ درصد پیش بینی کرده بود که با وقوع جنگ در اوکراین این رشد تنها ۳درصد پیش بینی می شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید