این پل به علت همجواری با قبرستان قدیمی شهر به نام قاضی زاهد شهرت یافته و محلی ها به آن قاضید می‌گویند. بزرگی دهانه ها و عمق رودخانه  گواه از وجود سیلاب های عظیم در این منطقه را می‌دهد.

از پل قاضی زاهد گلپایگان چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، در شمال شهر گلپایگان، رودخانه ای فصلی به نام لعل بار یا انار بار وجود دارد که بر روی آن پلی تاریخی از آجر با پایه های سنگی و طاق های آجری ساخته شده که دارای سه دهانه می باشد. مورخین اصل بنای این پل تاریخی را به دوره (سلجوقی-تیموری) نسبت داده اند. پل قاضی زاهد که در نهم بهمن ماه سال ۱۳۸۴ شمسی به شماره ۱۴۲۱۰ به ثبت در فهرست آثار ملی رسیده است، هنوز به عنوان مهمترین محور ورودی شهر مورد استفاده قرار می گیرد.

از پل قاضی زاهد گلپایگان چه می‌دانید؟

شهرستان گلپایگان با تمدنی حداقل هفت هزار ساله، در کنار رودخانه «اناربار» که از کوه های روستایی در شهرستان بوئین میان دشت سرچشمه می گیرد و با برفهای مسیر تغذیه می شود، شکل گرفته و مانند هر شهری برای حیات، نیاز به پل و راه های ارتباطی دارد. بر روی این رودخانه نیز پلی ساخته شده که به قاضی زاهد معروف است و قدیمی ترین پل این شهرستان است که هنوز پا برجا است. این پل آجری با پایه های سنگی ۳ دهانه دارد که دهانه وسطی بزرگ تر است. طول پل۴۰ متر و ارتفاع آن ۱۰ متر است. این پل بر روی رودخانه فصلی اناربار یا لعل بار قرار دارد، و به نام پل اناربار نیز نامیده میشود. قدمت این پل، همدوره با مناره و مسجد جامع، و مربوط به دوره سلجوقی است.

این پل به علت همجواری با قبرستان قدیمی شهر به نام قاضی زاهد شهرت یافته و محلی ها به آن قاضید میگویند. بزرگی دهانه ها و عمق رودخانه  گواه از وجود سیلاب های عظیم در این منطقه را می دهد، چنانکه این بستر در سال ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ توانسته سیلاب های عظیمی را تحمل کند و شهر گلپایگان را از ویرانی نجات دهد و پل نیز راه ارتباطی مردم را در آن حادثه زنده نگه داشته است. این پل یک بار بازسازی شده و سنگ نوشته حاوی تاریخ آن در جبهه شرقی آن به دلیل بارندگی از میان رفته است، اما آثار بازسازی همچنان در دو دهانه پل نمایان است و تنها دهانه ای که به سمت خیابان امام حسین (ع) قرارگرفته، به طور کامل آجری مانده ولی در دو طرف پل و حتی در زیر آن، یادگاری هایی از نامهربانی های مردم  چون آتش سوزی و چند مورد دیوارنویسی را می توان مشاهده کرد. در حال حاضر بخشی از پایه های پل آسیب دیده و اجرهای روی آن ریخته است.

از پل قاضی زاهد گلپایگان چه می‌دانید؟

در گذشته، چندین بار تصمیم بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه بر روی پل، گرفته شده اما چون تقریبا ورودی اصلی شهر است، تاکنون این تصمیم بطور کامل عملی نشده است. این پل به تنهایی و در طی سالهای طولانی دو سوی شهر را بهم وصل کرده ولی با گسترش شهر و افزایش حجم بار بر روی این پل، نیاز به چند راه ارتباطی دیگر بود که در ابتدا با احداث کمربندی آیت الله محمودی و احداث پلی دیگر در حدود ۵۰۰ متری شرق آن، حجم بار ماشین های عبوری و گاه سنگین از روی پل برداشته شد و در سال های اخیر با احداث بلوار امام رضا و احداث پلی سوم در حدود ۵۰۰ متری غرب این پل تاریخی، حجم بیشتری از بار ترافیکی از دوش این پل برداشته شده است.

از پل قاضی زاهد گلپایگان چه می‌دانید؟

جاذبه‌های نزدیک

پارک ساحلی درست کنار پل قاضی زاهد به مساحت هشت هکتار قرار گرفته که با داشتن امکانات تفریحی و زیر ساخت مناسب، محلی برای جمع شدن خانواده ها در تابستان و به خصوص هنگام جاری شدن آب در رودخانه قم رود است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید