آیا سخنان چند باره رهبری در حمایت از تیم جدید مذاکره کننده باعث عقب نشینی تخریب‌کنندگان تیم مذاکره کننده می‌شود؟ تجربه نشان داده است که پاسخ این پرسش چندان مثبت نیست.

حمایت رهبری از تیم مذاکره‌کننده برجام مانع تخریب‌ها می‌شود؟ / تخریب کنندگان با تیم مذاکره کننده مشکل دارند یا ریل سیاست خارجی نظام؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: حرف تکراری مخالفین برجام این روزها- مثل روزهای دیگر- عبور تیم مذاکره کننده ایران از خطوط قرمز، حرکت بر خلاف منویات مقام معظم رهبری و کوتاه آمدن در برابر آمریکا است. برای اثبات این حرف نیز از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌شود و مخالفان حتی به «فکت شیت» طرف آمریکایی استناد می‌کنند تا خلاف دیپلمات‌های ایرانی را ثابت کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه‌شنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام بار دیگر مسئولان مذاکرات را، انقلابی، متدیّن و پر جدّ و جهد خواندند و افزودند: وزیر امور خارجه و مسئولان مذاکره‌کننده گزارش‌های دقیقی را به مراکز داخلی می دهند. نقد و اظهار نظر درباره عملکرد آنها هم ایرادی ندارد به شرط اینکه از سوءظن و بدبینی به دور باشد و همچنانکه بارها گفته‌ام موجب تضعیف عناصر میدان و ناامیدی مردم نشود.

این نُخستین بار نیست که رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای دفاع می‌کنند.

در آبان سال ۱۳۹۲ و در ماه‌های ابتدایی فعالیت تیم جواد ظریف در وزارت خارجه رهبری در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان گفتند: «هیچ ‌کس نباید این مجموعه‌ مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ یک - سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند ... نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود - که اینها سازشکارند و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست.»

در تیر ۱۳۹۴ بار دیگر مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با مسئولان نظام بر حمایت از مذاکره کنندگان تاکید کردند و گفتند: «بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدین می‌دانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید.»

با این همه مخالفین مذاکره هسته‌ای و برجام- به خصوص نیروهای رادیکال نزدیک به جبهه پایداری- به طور جسته و گریخته یک شائبه خاص را مطرح می‌کردند و آن تفاوت نظر رهبری در جلسات عمومی و خصوصی است. برخی از این مخالفین معتقد بودند رهبری محدودیت و معذوریت دارد و آن‌ها به عنوان مدافعان ولایت باید نظر قلبی رهبری را بفهمند و عملی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی سال ۱۳۹۴ با اشاره به این گمانه‌زنی‌ها این چنین پاسخ دادند: «آنچه بنده اینجا در این جلسه یا در جلسات عمومی میگویم، عیناً همان حرفهایی است که در جلسات خصوصی به مسئولین، به رئیس‌جمهور محترم و به دیگران می‌گویم. این خطّ تبلیغی‌ای که دیدیم و می‌بینیم دنبال می‌کنند که بعضی از خطّ قرمزهایی که رسماً اعلام می‌شود، در جلسات خصوصی از آنها صرف‌نظر می‌شود، حرف خلاف واقع و دروغی است. آنچه ما اینجا به شما می‌گوییم یا در جلسات عمومی می‌گوییم، عیناً همان حرفهایی است که به دوستان، به مسئولین، به هیئت مذاکره‌کننده، همانها را بیان می‌کنیم؛ حرفها یکی است.»

آیا سخنان چند باره رهبری در حمایت از تیم جدید مذاکره کننده باعث عقب نشینی تخریب‌کنندگان تیم مذاکره کننده می‌شود؟ تجربه نشان داده است که قرار نیست چنین اتفاقی رخ بدهد. جریانی که دست به تخریب مذاکره‌کنندگان هسته‌ای می‌زند بهتر از هر کسی می‌داند مذاکراتی در سطح برجام در شورای عالی امنیت ملی رصد می‌شود و یک وزیر و معاونش نمی‌توانند از این ریل خارج شوند، با این همه حمله به تیم مذاکره کننده را ادامه می‌دهند.

اما چرا؟ پاسخ ساده به نظر می‌رسد. آن‌ها با برجام و هر مذاکره‌ای مخالف هستند و با ریل فعلی سیاست خارجی هم مشکل دارند، اما نمی‌تواند این مسئله را شفاف بیان کنند. این جریان به هیچ وجه نمی‌خواهد این سایه امن را از دست بدهد و امیال واقعی خود را بی‌پرده فریاد بزند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید