در این مطلب شاهد گزارشی درباره وضعیت بازار خودرو در سال جدید و افزایشی شدن قیمت‌ها خواهید بود.

آخرین اخبار از وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۱؛ افزایش قیمت‌ها در راه است؟ + علت چیست؟

به گزارش سلام نو، خودروهای صفر داخلی در بازار کشور از اواسط فروردین ۱۴۰۱ به شکل لحظه‌ای افزایش قیمت داشتند.

علت چیست؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت سایر اقلام نیز از ابتدای سال با سرعت بالا در حال افزایش است. این افزایش قیمت به طور کامل ارتباطی با صنعت خودروسازی کشور ندارد. به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین و عملی نشدن وعده‌های دولت از عوامل افزایش قیمت است.

او توضیح داد: مسئولان دولتی با وعده‌هایی که در شش ماه اخیر دادند، باعث افزایش توقعات شده‌اند. با رسیدن سال جدید، هیچ یک از وعده‌ها محقق نشدند. بازار خودرو نیز در سال گذشته در رکود شدیدی به سر می‌برد. خریداران برای خرید خودرو به امید بهبود اوضاع و به نتیجه رسیدن مذاکرات دست نگه داشته بودند. اما با توجه به طولانی شدن فرایند مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن، سرمایه‌های سرگردان شروع به حرکت می‌کنند.

کاکایی ادامه داد: در ایران پول سرگردان زیاد است. افراد نیز برای جلوگیری از کاهش ارزش پول‌شان در بازاری سرمایه‌گذاری می‌کنند که مناسب باشد. بازار خودرو، بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

درآمد دولت ۱۰ برابر شد!

این کارشناس خودرو افزود: درآمد نفتی کشور افزایش ۱۰ برابر شده است. همچنین چندین میلیارد دلار به کشور در حال بازگشت به کشور است. پس انتظار می‌رود درآمد دولت ۱۰ برابر شود. اما هنگامی که مشاهده می‌شود تاثیری در وضعیت کنونی نداشه است، سرمایه‌گذار نتیجه می‌گیرد تورم درحال افزایش است و باید به سمت کالای سرمایه‌ای برود. اگر این اتفاقات مدیریت نشود، همه اقلام به صورت شتابان افزایشی می‌شود.

حذف تدریجی قرعه‌کشی تاثیری در قیمت‌ها دارد؟

در این میان، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روند تدریجی حذف قرعه‌کشی‌ها، توضیح داده است: این موضوع در طول سال تحقق می‌یابد و مربوط به ابتدای سال نیست، بلکه به‌مرور و با افزایش عرضه خودرو، تعادل در بازار عرضه و تقاضا به وجود خواهد آمد و هرچقدر به انتهای سال نزدیک‌تر شویم، تعداد بیشتری از خودروها از قرعه‌کشی حذف می‌شوند.

آیا حذف قرعه‌کشی تاثیری در بازار دارد؟

کاکایی گفت: این وعده مشروط بر افزایش تولید است. نکته دیگر قیمت‌گذاری دستوری است. صحبت قرعه‌کشی نیز استفاده عادلانه مردم از رانت و سود موجود در قرعه‌کشی است. با افزایش تولید متقاضی برای خرید این خودروها همچنان زیاد است. اما با وضعیت موجود، تولید نمی‌تواند افزایش یابد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید