این قلعه بر روی کوه قلعه محمدیه ساخته شده و براساس نوع مصالح به کار رفته و طرز ساخت این بنای تاریخی، احتمالاً متعلق به قبل از اسلام می باشد چرا که ساختار اولیه محله محمدیه نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین محلات این شهرستان بیشتر متعلق به قبل از اسلام بوده و از اولین بناهای ساخته شده در هر محل استحکامات دفاعی آن محل می‌باشد.

قلعه محمدیه مقصدی مناسب برای گردشگری در اصفهان

به گزارش سلام نو، قلعه محمدیه از معروف ‌ترین بناهای تاریخی نایین است که در بالای کوهی مشرف به محله محمدیه دیده می شود. این قلعه که به صورت چند ضلعی و چندین نیم برج ساخته شده مربوط به دوران پیش از اسلام است و احتمالا به ‌عنوان دژ دفاعی استفاده می ‌شده است. برخی آنرا آشورگاه یا عاشوراگاه می ‌نامند. قلعه محمدیه در ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ به شماره ۳۲۷۷۴ به ثبت ملی رسیده است.

قلعه محمدیه نایین مقصدی مناسب برای گردشگری

قلعه محمدیه از مهمترین قلعه های تاریخی شهرستان نایین در محله قدیمی محمدیه در شرق شهر نایین است. این قلعه بر روی کوه قلعه محمدیه ساخته شده و براساس نوع مصالح به کار رفته و طرز ساخت این بنای تاریخی، احتمالاً متعلق به قبل از اسلام می باشد چرا که ساختار اولیه محله محمدیه نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین محلات این شهرستان بیشتر متعلق به قبل از اسلام بوده و از اولین بناهای ساخته شده در هر محل استحکامات دفاعی آن محل می باشد. در این محله، قلعه دیگری نیز به نام قلعه ریگ و درست در مقابل آن بر روی بلندی وجود داشته که متأسفانه در حال حاضر هیچ اثری از ان نیست و آثار قبل از اسلام از آن به دست آمده است. متاسفانه راهزنان فرهنگ، بارها به این قلعه دستبرد زده و اشیاء عتیقه فراوانی از آن به یغما برده‌اند، از این رو در قلعه فعلاً بسته است. با این همه، شکوه این قلعه چندان است که تماشای آن روح را برمی ‌انگیزد.

قلعه محمدیه نایین مقصدی مناسب برای گردشگری

معماری

قلعه تاریخی محمدیه به صورت چند ضلعی نامنظم و برروی بلندی و کوه محمدیه و در نقطه ای سوق الجیشی برای تسلط بر تمامی محیط و فضا های اطراف ساخته شده است. دیوارهای اصلی قلعه برج ها و نیم برج هایی دارد و این نیز جهت تسلط و دید بهتر نسبت به دشمنان و بیگانگان بوده و به عنوان برج های دفاعی و دفع آسیب دشمنان و راهزنان ساخته شده است. این قلعه دارای ۶ برج است و بلندی هر برج از دوازده رگه چینه است. دور خارجی یکی از برج ‌ها ۱۶ متر است. دیوار قلعه ممزوج از خشت و چینه است، اندازه خشت ‌ها ۲۸*۲۸*۷ می باشد. داخل قلعه تاریخی محمدیه فضاهای معماری و اتاق هایی با ابعاد متفاوت، کوچک و بزرگ، جهت استفاده ساکنین محل در هنگام هجوم دشمنان و راهزنان تعبیه و ساخته شده است. هر فضا در قدیم متعلق به یک خانواده بوده و هنگام هجوم دشمنان از این اتاق ها برای استراحت استفاده می شده است. ورودی اصلی این قلعه در دیوار شرقی قلعه تعبیه گردیده است. این ورودی بسیار کوچک و رفتن به داخل قلعه سخت بوده چنانکه در صورت هجوم دشمنان و راهزنان امکان دسترسی سریع به داخل قلعه توسط ایشان امکان پذیر نبوده است. فضا ها و اتاق های داخل قلعه تقریباً بیش از ۵۰ درصد تخریب گردیده است و لیکن با بررسی بر روی پی ها و آثار به جای مانده بیش از ۵۰ اتاق دارد. در میان اهالی معروف است که برای دسترسی و استفاده از آب، کانالی ارتباطی از وسط قلعه به یکی از پایاب های قنات اصلی محل و بیرون از قلعه وجود داشته که در حال حاضر هیچ اثری از آن وجود ندارد.

قلعه محمدیه نایین مقصدی مناسب برای گردشگری

جاذبه‌های نزدیک

یکی ازمکانهای تاریخی و توریستی محمدیه مجموعه کارگاههای عبا بافی در کنار قلعه محمدیه است که ترکیبی خاص جهت جذب گردشگران ایجاد نموده است. وجود کارگاههای عبا بافی محمدیه در مجاور این قلعه زیبایی آنرا دو چندان کرده است.

موقعیت مکانی

قلعه عاشوراگاه در بالای کوهی در قسمت شرقی شهر نائین قرار دارد. قلعه عاشورگاه تقریباً از تمام نقاط محمدیه و از جاده نائین به انارک دیده می ‌شود.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید