رباط انارک در ابتدای خیابان فرهنگ، روبروی برج «حاج عبدالرحیم» به همت (حاج محمد علی حاج حیدر) متجاوز از یک قرن پیش، به طول ۴۸ متر و پهنای ۳۶ متر، بنا گردیده است. استفاده از امکانات این رباط در گذشته، برای همه کاروانیان اعم از بیگانه و آشنا رایگان بوده است.

آشنایی با رباط انارک بنایی تاریخی در اصفهان

به گزارش سلام نو، «رباط انارک» که در شهرستان نائین در استان اصفهان واقع شده از بناهای تاریخی است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی ‌گردد. این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون بعنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار دارد.

رباط انارک مقصدی مناسب برای گردشگری

رباط انارک در ابتدای خیابان فرهنگ، روبروی برج «حاج عبدالرحیم» به همت (حاج محمد علی حاج حیدر) متجاوز از یک قرن پیش، به طول ۴۸ متر و پهنای ۳۶ متر، بنا گردیده است. استفاده از امکانات این رباط در گذشته، برای همه کاروانیان اعم از بیگانه و آشنا رایگان بوده است. مصالح به کار رفته در آن گل، سنگ، خشت و آجر است. نمای بیرونی دارای شش ایوان، هر یک به طول سه و نیم و عرض ۲ متر، و نیز دو ایوانچه قرینه است. دیوار سمت شرقی آن از لاشه سنگ ساخته شده و پشت بام آن کاهگلی است. روی ستون سمت راست درب ورودی رباط، سنگ مرمرینی، به ابعاد ۴۰ × ۸۰ سانتی متر، قرارداشت که در حقیقت شناسنامه رباط بود ولی در یازدهم بهمن ماه ۱۳۷۸ به سرقت رفته است. بر روی این سنگ ابیاتی چند درباره مؤسس بنا و همچنین سال ساخت آن، که ۱۳۰۱ شمسی است، نگاشته شده بود. از در که وارد می‎ شوید حیاط بزرگی که دور تا دورش را اتاق یا همان حجره فرا گرفته و دو شاه ‎نشینی که در سمت غرب و شرق قرار دارد، دیده می ‎شود. ورودی این بنا دارای شش صفه با مال‎ بندهایی است که محل بستن احشام و نشستن مالداران بوده است. اطراف این بنا از درختان کوره گز پوشیده شده که آب آنها از سه چاه آب شیرین تامین می ‌شود. منطقه حفاظت شده جانوری و سه آب انبار که فقط یکی از آنها قابل استفاده می باشد در نزدیکی این مکان تاریخی وجود دارد.

رباط انارک مقصدی مناسب برای گردشگری

اکنون این کاروانسرا مرمت شده و با نام "رباط انارک" بعنوان مهمانسرا پذیرای گردشگران است. حدود ۲۳ اتاق به عنوان محل اقامت مسافران در نظر گرفته شده و هر اتاق گنجایش دو یا  سه نفر دارد. نکتۀ قابل توجه این است که در زمان بازسازی آن به  محیط زیست نیز توجه شده و به همین دلیل برای گرم کردن آب مجموعه از صفحات خورشیدی تعبیه شده بر پشت بام کاروانسرا استفاده می شود.

رباط انارک مقصدی مناسب برای گردشگری

جاذبه‌های منطقه

این کاروانسرا در نزدیکی اماکن گردشگری و تاریخی زیادی همچون بافت تاریخی انارک، معدن تاریخی نخلک، روستاهای گردشگری و کویری گرمه، مصر، بیاضه، فرحزاد، چوپانان، هفتومان و عروسان قرار گرفته است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید