اگر بنکداران بخواهند روغن با قیمت مصوب از کارخانجات بخرند، همراه با خرید ۱۰۰ کارتن روغن مجبورند ۲۰ تا ۵۰ کارتن محصولاتی نیز رب گوجه، تن ماهی، کیک، باطری قلمی و سایر کالاها را خریداری کنند.

دلیل کمیابی روغن دولتی در بازار چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، مشاهدات میدانی از بازار و فروشگاه‌ها نشان می‌دهد روغن خوراکی با قیمت مصوب در برخی مغازه‌ها کمیاب شده است؛ هرچند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن تنظیم بازار به صورت مشروط فروخته می‌شود. این در حالی است که روغن با نرخ آزاد به وفور در بازار به چشم می‌خورد. اما دلیل کمیابی روغن دولتی در برخی مغازه‌ها چیست؟

بنکداران انگیزه‌ای برای فروش روغن تنظیم بازار ندارند

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: عرضه روغن خوراکی در بازار را باید در دو بخش در نظر گرفت.قاسمعلی حسنی ادامه داد: اگر بنکداران بخواهند روغن با قیمت مصوب از کارخانجات بخرند، همراه با خرید ۱۰۰ کارتن روغن مجبورند ۲۰ تا ۵۰ کارتن محصولاتی نیز رب گوجه، تن ماهی، کیک، باطری قلمی و سایر کالاها را خریداری کنند؛ بنابراین فروش اجباری سایر کالاها همراه با روغن خوراکی، انگیزه‌ای برای خرید روغن ازسوی بنکداران باقی نمی‌گذارد که به همراه ۱۰۰ کارتن روغنی که باید بخرند و به قیمت مصوب بفروشند ۵۰ کارتن کالای تحمیلی بخرند.

فراوانی روغن خوراکی با قیمت آزاد

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران با بیان اینکه برخلاف روغن دولتی، روغن با قیمت آزاد به صورت فراوان در بازار هست، گفت: روغن با قیمت آزاد و غیرمصوب هرچقدر بخواهید هست. البته قیمت روغن آزاد با روغن دولتی اختلاف زیادی دارد.حسنی ادامه داد: فروش اجباری کالاهایی نظیر رب گوجه، کیک، تن ماهی و... باعث شده بنکداران و مغازه داران انگیزه‌ای برای خرید روغن با قیمت مصوب نداشته باشند، زیرا روغن تنظیم بازار را یک ساعته خواهند فروخت، ولی بقیه محصولات ماه‌ها روی دستشان خواهد ماند، چون از شرکت‌های دیگری، همان محصولات را البته به صورت ارزان‌تر می‌توانند خریداری کنند.

سودجویی کارخانجات در توزیع روغن

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران با بیان اینکه کمبود روغن در بازار محسوس نیست، گفت: روغن با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است و مردم می‌توانند روغن مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها خریداری کنند.حسنی با بیان اینکه نوعی سودجویی در توزیع روغن در بازار هست، گفت: اگر روغن نیست، چرا با قیمت آزاد هست؟ اگر روغن آزاد چند صد تریلی هم بخواهید، هست، چرا زمانی که بنکداران روغن را با قیمت مصوب می‌خواهند تهیه کنند، باید همراه با محصولات دیگر خریداری کنند؟ نوعی سودجویی بسیار مضاعف در توزیع روغن هست.

دولت واردات روغن بسته بندی را آزاد کند

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: از دولت می‌خواهیم که به بنکداران اجازه واردات روغن با ارز آزاد را بدهند تا کسانی که نیاز به روغن دولتی ندارند، بتوانند از روغن‌های وارداتی با ارز آزاد استفاده کنند.حسنی ادامه داد: در حال حاضر واردات روغن بسته بندی ممنوع است و تنها روغن خام وارد و در داخل تصفیه می‌شود. از دولت می‌خواهیم اجازه بدهند بنکداران با ارز آزاد، روغن در وزن‌های مختلف با بسته بندی خارجی وارد و بفروشند، زیرا بنکداران به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین اتحادیه و صنف به خاطر سیاست‌های ارزی دولت، اختیار ندارد کالایی که می‌تواند بفروشد را وارد کند. ما پول و ارز دولتی نمی‌خواهیم و تنها می‌خواهیم اجازه واردات به ما بدهند تا به راحتی بتوانیم بازار کشور را از هر نوع کالایی اشباع کنیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید