خانات شکی در دوره افشاریان در سرزمین امروزی جمهوری آذربایجان تأسیس شد و بین سال ‌های ۱۷۴۳ و ۱۸۱۹ میلادی حاکمیت داشت که در نهایت در امپراطوری روسیهٔ تزاری ادغام گشت. شهر شکی پایتخت این خانات بود.

کاخ خان‌های شکی یادگاری از هنر گره چینی

به گزارش سلام نو، شهر شکی که در شمال غربی آذربایجان قرار گرفته است دوران حاکمیت خان ها را در تاریخ خود دارد و خان نشین بود. قصر خان شکی یکی از مکانهای دیدنی این شهر مربوط به همین دوره از تاریخ است. در معماری این کاخ که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده، از اشعار نظامی گنجوی، شاعر پارسی گوی الهام گرفته شده است. قصر خان شکی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پنجره های مشبک این قصر بسیار زیباست. این کاخ با معماری مسکونی، یکی از بهترین نمونه های کاخ قرن هجدهم در قفقاز است و از جواهرات اسلامی شرق بشمار میرود.

کاخ خان‌های شکی یادگاری از هنر گره چینی

کاخ خان شکی، متشکل از دو طبقه، چندین اتاق، راهرو ها و آینه بالکن است. این بنای زیبا و تاریخی سکونتگاه خانواده خان شکی بشمار میرفت. این مکان دارای ویژگی های خاصی همچون کاشی های تزئینی، چشمه و شیشه های رنگی زیبایی است. قسمت بیرونی آن دارای رنگ آبی فیروزه ای و گل اخرایی است که در طرح های هندسی تعبیه شده اند. دیوار های داخلی این مکان به طور کامل با نقاشی های دیواری پوشانده شده اند که بر اساس اشعار نظامی گنجوی ترسیم شده اند. بیشتر نقاشی های آن دارای نقش گل درگلدان و یا صحنه های نبرد جنگجویان است.

کاخ خان‌های شکی یادگاری از هنر گره چینی

لازم به توضیح است که شکی خانلیغی (Şəki xanlığı) یا خانات شکی در دورهٔ افشاریان در سرزمین امروزی جمهوری آذربایجان تأسیس شد و بین سال ‌های ۱۷۴۳ و ۱۸۱۹ میلادی حاکمیت داشت که در نهایت در امپراطوری روسیهٔ تزاری ادغام گشت. شهر شکی پایتخت این خانات بود. حاکمیت خان ها در سال ۱۷۴۳ در نتیجه شورشی که به وسیله حاجی چلبی خان بر ضد صفویان رهبری می ‌شد به وجود آمد. این خانات یکی از قویترین و مهمترین حکومت‌ های فئودالی در قفقاز به ‌شمار می ‌رفت.
خانات در این منطقه به هشت شهرستان تقسیم می ‌شد که به وسیلهٔ نمایندگان خان اداره می ‌شدند. کشاورزی مهمترین منبع درآمد و اقتصادی خانات محسوب می‌ شد. همچنین این خان نشین برای نوغان داری و تولید ابریشم نیز شناخته شده بود که هنوز نیز در آنجا رایج است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید