۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 55348173

یک نشریه ترکیه‌ای نوشت که در صورت عدم فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» از سوی آمریکا، آنکارا سفارش جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» به روسیه می‌دهد.

ترکیه «جنگنده سوخو-۵۷» روسی می خرد

یک نشریه ترکیه‌ای روز دوشنبه نوشت که در صورت عدم فروش جنگنده های «اف-۱۶ بلاک» از سوی آمریکا، آنکارا سفارش جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» به روسیه می‌دهد.

به گزارش سلام نو به نقل از فارس،  اگر کنگره آمریکا از فروش جنگنده های اف- ۱۶ به این کشور امتناع کند، ترکیه ممکن است خرید هواپیمای سوخو-۵۷ روسیه را بررسی کند.

ملیت نوشته است، آنکارا از واشنگتن ۴۰ فروند جت جنگنده اف-۱۶ بلوک ۷۰ و ۸۰ کیت ارتقاء بلاک ۷۰ برای جنگنده‌های  خود درخواست کرده است. اگر این درخواست مورد تایید قرار نگیرد، آنکارا به دنبال جایگزین‌هایی از جمله سوخو-۵۷ ساخت خواهد بود.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» چندی قبل  در گزارشی به قلم «دیوید اکس» تحیلگر امور دفاعی خود در این زمینه نوشت، ایالات متحده در جولای ۲۰۱۹ ترکیه را از تلاش برای توسعه و ساخت جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ بیرون انداخت. آنکارا قصد داشت ۱۰۰ فروند اف- ۳۵ بخرد تا نیروی هوایی خود را تجهیز کند،اما با ماجرای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه از سوی آنکارا، اکنون ترکیه به دنبال جنگنده‌های جدید از جای دیگری است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه  اخیرا گفت که پیشنهادهایی در راه است، اما اینک  فقط دو جنگنده رادارگریز به غیر از اف-۳۵ در حال تولید هستند که یکی سوخو-۵۷ ساخت روسیه و دیگری «جی-۲۰» ساخت چین است. گفته می‌شود قیمت بالای سوخو-۵۷ مهمترین مانع در مسیر خرید این جنگنده از سوی آنکاراست.

وبگاه «احوال» اخیرا گزارش داد که صنایع هوافضای دولتی ترکیه (TAI) مرحله اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است.

«تمل کوتیل» مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت: «هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است. وی در ادامه از کسانی که با تلاش و اشتیاق همین مسیر را پیمودند، تشکر کرد.

رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که این جنگنده رادار گریز پیشرفته از حدود ۲۰۰۰۰ قطعه تشکیل شده و تولید آن تا قبل از سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد. مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه گفت که این جنگنده در ۱۸ مارس ۲۰۲۳ رونمایی خواهد شد و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد داد سپس جایگزین ناوگان جنگنده‌های نسل چهارم «اف-۱۶» ساخت ایالات متحده در طول دهه آینده خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید