۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 55348134

انار، به، آلوچه، زرد آلو، قیصی، انگور، نوری، گردو، انجیر، شلیل، گیلاس و آلبالو از محصولات این روستا هستند. کره محلی و صنایع دستی مانند قالیچه و حصیر بعنوان سوغات منطقه محسوب می‌شوند.

روستای سیرچ کرمان بهشتی در دل کویر

به گزارش سلام نو، کرمان از بزرگترین استان های ایران است که در بخش عظیم کویری کشورمان واقع شده است. جاذبه های تاریخی و ارزشمند بسیاری در این استان وجود دارد که تنها ۷۰۰ مورد از آنها در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، همین خود دلیلی است بر اینکه کرمان بعنوان پنجمین منطقه تاریخی ایران شناخته شود. از سوی دیگر روستای ییلاقی سیرچ که در نزدیکی کلوتهای شهداد قرار گرفته از عجایب طبیعت این استان است. سیرچ به علت داشتن آب و هوای خنک و کوهستانی از قدیم ییلاق بخش گرمسیری و کویری شهداد و آبادی های تابعهٔ آن بوده است. این روستا که در ارتفاعات قرار گرفته است، به دلیل آب و هوای معتدل سردسیری و رودخانه دائمی پر آب دارای طبیعتی کاملا سرسبز است و کوه های اطراف آن با پوشش انبوه درختان چشم اندازی وصف ناپذیر دارد. این منطقه از ایران تضادهای اقلیمی ویژه ای دارد، بطوریکه با طی مسافتی یک‌ ساعته از بلندی ‌های کوهستان و پیست اسکی سیرچ به دشت گندم می‌ رسید که از گرمترین نقاط ایران است.

روستای سیرچ کرمان بهشتی در دل کویر

در نزدیکی یکی از گرمترین نقاط کره ایران، روستایی سردسیر و ییلاقی قرار دارد که همچون بهشتی در کویری گرم و سوزان جا خوش کرده است. این روستا در دره ای با شیب ملایم قرار دارد و از دامنه های ارتفاعات پلوار (قله جفتان) آغاز می شود و به سمت کویر شهداد امتداد می یابد. سیرچ در چهار فصل سال تماشایی است. شکوفه های خندان باغهای میوه در بهار، درختچه ها و درختان سر به فلک کشیده سرسبز، گل ها و گیاهان وحشی و هوای خنک و دلپذیر در تابستان، طبیعت رنگارنگ آن در پاییز و چشم انداز ارتفاعات پربرف و پیست اسکی آن در زمستان تنها گوشه ای از زیبایی های این منطقه است.

روستای سیرچ کرمان بهشتی در دل کویر

این روستا که در قدیم بهارستان نام داشت، تا کرمان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و ییلاق بخش گرمسیری و کویری شهداد و آبادی های تابعهٔ آن بوده است. جمعیت این روستا در تابستان به علت موقعیت تفرجگاهی به بیش از ده هزار نفر می رسد. روستای سیرچ نقطه تناقض استان کویری کرمان است که با آب و هوای کوهستانی توانسته به عنوان منطقه سردسیر در دل کویر خودنمایی کند. فقط با رفتن به سیرچ است که می توانید لذت برف بازی در نزدیکی کویر داغ را تجربه کنید.

سیرچ رودخانه ای پرآب و خروشان دارد که گردشگران از دیدن و نشستن در کنار آن لذت می ‌برند، علاوه بر آن چشمه‌ های آبگرم سیرچ نیز بخاطر خواص درمانی معروف هستند. سیرچ تونلی سنگی نیز دارد که به بزرگترین تونل سنگی خاورمیانه معروف است، همچنین سرو کهن سیرچ که گفته می ‌شود بیش از هزار سال قدمت دارد، از دیگر دیدنیهای  این روستا است. قرار گیری سیرچ در مجاورت شهداد و منطقه کلوت ها و هم جواری دو نوع آب هوای متضاد، این روستا را به مکانی برای گردش و تفریح تبدیل کرده است.

روستای سیرچ کرمان بهشتی در دل کویر

ویژگی‌های  گیاهی

پوشش گیاهی این منطقه توده هایی از انبوه درختان است که در بین آنها درختان کهنسال سرو و چنار نیز دیده می شود. در این منطقه انواع درختان صنوبر، انگور، انجیر، گیلاس و آلبالو در دامنهٔ کوهسارها لابه لای سنگلاخ کاشته شده است و چون در این منطقه زمین مسطح کم است، کشت مزارع جو و گندم کمتر یافت می شود، اما از زمین های محدود و آب فراوان، برای احداث باغ استفاده شده است.

 

شرایط اقلیمی

سیرچ منطقه ای خنک و کوهستانی می باشد که با کویر خشک لوت ۳۰ دقیقه فاصله دارد و این امر به جذابیت این منطقه افزوده است. قابل توجه است که روستای سیرچ در دل کویر اقلیمی متفاوت پدید آورده و هوایی مرطوب و خنک دارد. این روستا بر روی ارتفاعات قرار گرفته و سرسبزی و فراز و فرودهای آن در کرمان بسیار جالب توجه است. به علت آبهای فراوان جاری در این منطقه تعدادی از باغها به باتلاق تبدیل شده اند.

روستای سیرچ کرمان بهشتی در دل کویر

اقتصاد و محصولات روستا

شغل اصلی مردم سیرچ دامداری و کشاورزی است و محصولات سردسیری بسیار مرغوب در آن کشت می شود. باغات میوه با درختان انگور، انجیر، گیلاس و آلبالو، انار، به، آلوچه، زرد آلو، نوری، گردو، شلیل و...در این روستای کوهستانی به وفور دیده می شود. بدلیل خنکای هوا و وجود رودخانه سیرچ این منطقه مستعد پرورش ماهی قزل آلا می باشد.


سوغات و صنایع دستی

گذارتان که به سیرچ افتاد، می ‌توانید کره و روغن حیوانی مرغوب، خشکبار، قالیچه‌ و حصیربافته‌ های تزئینی به یادگار ببرید.


جاذبه های گردشگری

پیست اسکی، سرو ۲۰۰۰ ساله سیرچ، آب گرم سیرچ، تونل سنگی، امامزاده سید جلال الدین سیرچ از اماکن گردشگری و زیارتی روستای سیرچ می باشند.

روستای سیرچ کرمان بهشتی در دل کویر

رویدادهای فرهنگی

سیرچ، زادگاه استاد هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده مشهور قصه‌ های مجید است. سیرچ سالانه میزبان رویدادهای ادبی مختلف است، اگر فردی ادبی هستید یا به ادبیات علاقه دارید، سفر به این روستا می تواند برایتان جالب توجه باشد.


بهترین زمان برای سفر به سیرچ:

اگر به این فکر می کنید که بهترین زمان برای سفر به این روستا چه زمانی است، باید بگوییم که سیرچ در تمام فصل های سال بسیار دیدنی است. شکوفه های خندان باغ های میوه در بهار، درختچه ها و درختان سر به فلک کشیده سرسبز و گل ها و گیاهان وحشی و هوای خنک و دلپذیر در تابستان و طبیعت رنگارنگ آن در پاییز و چشم انداز ارتفاعات پر از برف و پیست اسکی آن در زمستان تنها گوشه ای از زیبایی های این روستای تماشایی است.


مسیر دسترسی به سیرچ:

فاصله روستای سیرچ تا شهر کرمان ۸۰ کیلومتر و تا مرکز بخش شهداد ۲۵ کیلومتر است. مسیر دسترسی این روستا از هر دو جاده کرمان–سیرچ و شهداد–سیرچ آسفالت است و به راحتی می توانید به این منطقه زیبا سفر کنید.

برای رسیدن به پیست اسکی نیز باید از جاده قدیم کرمان-بم وارد جاده سیرچ شوید. بعد از عبور از تونل سیرچ در سمت راست، پیستی طبیعی از برف و یخ خواهید دید. پیست اسکی سیرچ مکانی مناسب و مفرح برای تفریحات زمستانی است و بعنوان تنها پیست اسکی جنوب شرق ایران شناخته می ‌شود.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید