واقعیت این است که فاطمی امین فارغ از اتهام فامیل بازی یا ابقای مدیران اصلاح‌طلب، در عمل به ادای وعده‌های خود ناتوان بوده است. او نه توانسته تولید خودرو را افزایش دهد، نه جلوی قرعه‌کشی را بگیرد، نه شیب صعود قیمت را کم کند.

وزیر صمت عوض می‌شود؟ / رضا فاطمی امین روی لبه تیغ

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: «سید رضا فاطمی امین اولین خروجی دولت است.» این جمله حرف تازه‌ای است و از اواخر سال ۱۴۰۰ در محافل مختلف شنیده می‌شد و نکته جالب توجه آن این بود که بخش مهمی از این حرف و حدیث‌ها از محافل هم‌سو با دولت شنیده می‌شد و نه منتقدین و مخالفان آن.

با این همه اولین مخالفت‌های علنی از سوی برخی نمایندگان مجلس ابراز شد که البته خبرگزاری دولت نیز دفاعی جانانه از وزیر صمت کرد. با این همه انتقادات مجلس ادامه داشت و در نهایت سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس نطق جنجالی و افشاگرایانه در انتقاد به عبدالملکی و فاطمی امین انجام داد.

حالا و تنها سه هفته پس از آغاز سال نو بار دیگر انتقادات از وزیر صمت اوج گرفته است و این بار فشارها برای خروج او از کابینه به شکل تازه‌ای افزایش یافته است. حتی در این میان برخی منابع از قانع شدن رییسی برای اخراج فاطمی امین خبر داده‌اند.

اولین جرقه را لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی زد، کسی که از اولین منتقدان فاطمی امین بود و با حملات خبرگزاری دولت هم مواجه شده بود. او که پیش از این هم دنبال استیضاح فاطمی امین بود می‌گوید: ما قبلا در رابطه با عملکرد وزیر نمی‌خواستیم استیضاح کنیم؛ اما من الان می‌خواهم استیضاح را اصلاح کنم چون من در رابطه با قیمت خودرو به ایشان انتقاد داشتم، الان عملکرد وزیر نشان می‌دهد آقای فاطمی‌ امین از خیلی موضوعات بیگانه و دور است.

او در واکنش به منفعت طلب خطاب شدن از سوی رسانه رسمی دولت گفت: جالب است به عنوان یک رسانه دولتی که از بیت‌المال پول می‌گیرد، بالای ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌گیرد، بیش از ۱۰۰۰ کارمند دارد، در کشورهای مختلفی نمایندگی دارند و باید مدافع واقعی دولت و مردم باشد و این رویه خیلی وحشتناک است.

جرقه دوم را علی قلهکی، روزنامه‌نگار شناخته شده جریان اصولگرا زد. او که به عنوان یکی از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت شناخته می‌شود از گزارشی خبر داد که ضعف فاطمی امین را تصدیق کرده است و باعث شده تا او دومین وزیر در صف تغییرات باشد. قلهکی در دو توییت نوشت:

وزیر صمت وعده داده بود تا پایان سالِ ۱۴۰۰، یکصدهزار دستگاه خودرو بیشتر از برنامه قبلی، تولید کند؛ این در حالیست که مجموع خودروی تولید شده درسال گذشته با کاهش ۵۵۰۰۰ دستگاهی نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۸۶۵۰۰۰ دستگاه بوده‌ و این یعنی ۱۵۵۰۰۰ خودرو تولیدِ کمتر نسبت به وعده وزیر!

شنیدم گزارش جمع بندی کابینه توسط یکی از دستگاه‌های نظارتی در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به دفتر رئیس جمهور ارسال شده. سه وزیر با توجه به کارنامه عملکردی در اولویت تغییر هستند که "فاطمی امین" دومین نفر لیست است.

مشکل نیروهای هوادارا دولت با فاطمی امین دو چیز است: وعده‌هایی که به وضوح عملیاتی نشده و ابقاع مدیران اصلاح‌طلب. البته فاطمی امین با اتهام انتصابات فامیلی هم روبه‌رو است، اتهامی که البته چندباری تکذیب شده است.

هواداران دولت می‌گویند که فاطمی امین نه در کنترل قیمت مواد غذایی موفق بوده، نه در خودرو و نه در تولید. مدیران دولت قبل را هم که عوض نکرده است. پس فایده ماندن او در وزارت صمت چیست؟

واقعیت این است که فاطمی امین فارغ از اتهام فامیل بازی یا ابقای مدیران اصلاح‌طلب، در عمل به ادای وعده‌های خود ناتوان بوده است. او نه توانسته تولید خودرو را افزایش دهد، نه جلوی قرعه‌کشی را بگیرد، نه شیب صعود قیمت را کم کند.

ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت نیوز، با اشاره به بخشی دیگر از وعده‌های بی‌سرانجام فاطمی امین می‌نویسد: ۲۰ اسفند پارسال وزیر صمت گفت قیمت میلگرد یک هفته‌ای ارزان می‌شود و فروردین امسال رکوردهای جدید قیمت میلگرد در حال ثبت شدن است. رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد به تجارت‌نیوز گفته با قطع برق صنایع فولادی در روزهای آینده این روند بدتر هم خواهد شد!

آنطور که از شواهد و قرائن بر می‌آید انقلابی و غیرانقلابی، اقتصادی و غیراقتصادی و هوادار و دولت و منتقدانش بر ناتوانی وزیر صمت توافق دارند و معتقدند سید رضا فاطمی امین نه تنها اوضاع را بهتر نکرده، بلکه نسبت از دوران محمد شریعتمداری هم عقب‌تر افتاده است. اما ایا ابراهیم رئیسی یکی از نزدیک‌ترین نیروها به خود را به سادگی برکنار می‌کند؟ آن هم فاطمی امین که از آستان قدس همراه او به دولت آمده است؟ در صورت تعلل رئیسی آیا مجلس دنبال استیضاح وزیر صمت می‌رود؟ برای پاسخ به این سوال‌ها باید یک ماهی صبر کرد و دید رئیسی دولت را ترمیم می‌کند یا درخواست‌های استیضاحی که در مجلس به صف شده مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید