روند صعودی قیمت هر دلار آمریکا همچنین به رشد قیمت طلا و سکه در بازار منجر شده است به‌طوری که روز گذشته قیمت هر سکه نیز با ۱.۲درصد رشد از مرز ۱۳میلیون تومان عبور کرد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با یک درصد رشد به یک میلیون و ۳۱۶هزار تومان رسید.

افزایش ۵ درصدی قیمت دلار از ابتدای سال ۱۴۰۱ / قیمت دلار ۳۰ هزار تومان می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، روند صعودی قیمت دلار که از اسفند ماه آغاز شده و در سال جدید شتابش بیشتر شده، دیروز هم ادامه یافت و قیمت دلار از مرز ۲۸هزار تومان عبور کرد. قیمت دلار از ابتدای امسال تاکنون ۵درصد و از ابتدای اسفند پارسال تاکنون یعنی در ۵۰روز گذشته بیش از ۹درصد رشد کرده است.

برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، قیمت دلار بار دیگر صعودی شده است. کارشناسان انتظار داشتند با افزایش درآمدهای نفتی و آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده قیمت دلار سیر نزولی پیدا کند حتی برخی برآورد می‌کردند قیمت دلار تا محدوده ۲۲هزار تومان هم نزول کند.

این خوش‌بینی‌ها بعد از آن اتفاق افتاد که زمستان سال قبل تحت‌تأثیر افزایش احتمال توافق هسته‌ای، قیمت دلار تا محدوده ۲۵هزار تومان عقب‌نشینی کرد اما این روند نزولی تداوم نداشت و از ابتدای اسفند بار دیگر شیب قیمت دلار صعودی شد و این روند صعودی از ابتدای سال سرعت بیشتری گرفت. بیم آن می‌رود که با تداوم روند صعودی، قیمت دلار تا محدوده ۳۰هزار تومان هم پیشروی کند.

روند قیمت دلار

آمارها نشان می‌دهد شیب صعودی قیمت دلار درست از ابتدای اسفند سال قبل و از محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز شده است. در روز نخست اسفندماه پارسال قیمت هر دلار آمریکا در محدوده ۲۵ هزار و ۶۴۰ تومان دادوستد می‌شد اما یک روز بعد از آن قیمت دلار آمریکا یکباره صعود کرد و از مرز ۲۶ هزار تومان فراتر رفت. این روند صعودی در اسفند ماه با شیب ملایم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا پایان سال به ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید اما با به‌صدا درآمدن زنگ آغاز سال جدید، سرعت رشد قیمت دلار هم بیشتر شد و قیمت هر دلار آمریکا ابتدا از مرز ۲۷ هزار تومان و نهایتا در مبادلات روز گذشته با یک درصد رشد از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرد.

این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون ۵ درصد و در ۵۰ روز گذشته یعنی از ابتدای اسفند پارسال تاکنون بیش از ۹ درصد رشد کرده است که چنین رشدی برای قیمت دلار در این مدت کوتاه می‌تواند آثار زیانباری برای اقتصاد داشته باشد.  

این روند صعودی قیمت هر دلار آمریکا همچنین به رشد قیمت طلا و سکه در بازار منجر شده است به‌طوری که روز گذشته قیمت هر سکه نیز با ۱.۲درصد رشد از مرز ۱۳میلیون تومان عبور کرد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با یک درصد رشد به یک میلیون و ۳۱۶هزار تومان رسید. به‌طور طبیعی قیمت طلا تحت‌تأثیر نوسان قیمت دلار و افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تغییر می‌کند امابه‌نظر می‌رسد از ۳سال پیش اثر افزایش قیمت دلار بر بازار طلا بیشتر قیمت‌های جهانی بوده است.

 تحلیلگران بر این باورند که چنانچه رشد قیمت دلار ادامه یابد این احتمال که قیمت طلا حتی بیش از قیمت دلار رشد کند وجود دارد. به لحاظ تکنیکی و روانی چنانچه قیمت دلار از محدوده ۳۰هزار تومان عبور کند این احتمال که سرعت رشد قیمت دلار بیشتر شود وجود دارد.

دلایل رشد

برخی تحلیلگران بر این باورندکه تعلیق در مذاکرات هسته‌ای یکی از دلایل رشد قیمت دلار است و تعلیق بیشتر در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند زمینه رشد بیشتر قیمت دلار را فراهم کند.

حسن کاظم‌زاده، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره در کانال شخصی خود نوشت: بسیاری منتظر بودند اخباری از توافق حاصل شود و نیازهای ارزی خودشان را با نرخ‌های پایین‌تر برآورده کنند اما وقتی این انتظار برآورده نشد اقدام به خرید ارز کردند.

او با بیان اینکه طبیعتا مصارف تا یک زمانی می‌تواند تأخیر داشته باشد، تأکید کرد: از طرف دیگر تورم جهانی همانگونه که بر درآمدهای ارزی تأثیر مثبت گذاشته، بر مصارف ارزی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل شاید سیکل‌های کاهش تقاضا در اوایل تابستان امسال اتفاق نیفتد.

او ادامه داد: اما نکته قابل توجه این است که با همه خبرهایی که در مورد آزاد شدن ارزهای بلوکه شده منتشر شده است، دلار واکنشی به این اخبار نشان نداد و از ابتدای سال تاکنون ۵ درصد رشد کرده است. 

با وجود آنکه بسیاری از تحلیلگران تعلیق در مذاکرات هسته‌ای را محرک اصلی رشد قیمت دلار می‌دانند برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که به‌دلیل رشد قیمت نفت تا محدوده ۱۰۰ دلار و افزایش صادرات نفت تا ۱.۵میلیون بشکه در روز نمی‌توان انتظار داشت که روند صعودی قیمت دلار بیش از این تداوم یابد زیرا منابع ارزی کشور افزایش می‌یابد و این موضوع به مانعی در برابر رشد بیشتر منتهی خواهد شد.

دبیر کل کانون صرافان دیروز در این‌باره گفت: با توجه به افزایش فروش و قیمت نفت و اثر مثبت آن در ارزآوری، نمی‌توان در آینده نوسانات قابل‌توجهی را برای بازار ارز متصور شد. ضمن اینکه کنترل سیستم بانک مرکزی روی حساب‌های ریالی و حواله‌جات بیش از ۲۰۰میلیون تومان مانع نوسان‌های بیشتر خواهد شد.

سعید مجتهدی افزود: همچنین با پیشرفت روند برجام، می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار ارز را داشت.

وی با بیان اینکه ملاک بررسی وضعیت بازار ارز و پیش‌بینی آینده، بازار متشکل ارزی و تغییرات آن است، تأکید کرد: نرخ‌های بازار متشکل ارزی با قیمت‌های سال گذشته تفاوتی نداشته است، بنابراین با توجه به افزایش فروش و قیمت نفت که در ارزآوری تأثیر مثبتی دارد، نرخ دلار در بازار متشکل ارزی در کانال ۲۴ تا ۲۵هزار تومان باقی خواهد ماند. مجتهدی از بانک مرکزی خواست مجوز فروش ارزهای متفرقه با شرط معافیت از نگهداری ۳روزه ارز به صرافی‌ها داده شود.


 
کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید