سویه XE کروناویروس اولین بار اواسط ژانویه در انگلیس شناسایی شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا به آن تایید شده است. موارد بسیار محدودی از ابتلا به این سویه نیز در چین و تایلند گزارش شده است.

کرونای XE چیست؟ / شدت بیماری‌زایی و علائم شایع سویه XE

به گزارش ایسنا، درحالیکه که سویه XE کروناویروس در مناطقی از هند مشاهده می‌شود، احتمال بروز موج دیگری از کووید با این سویه جدید مردم را نگران کرده است. سویه نوترکیب XE ترکیبی از دو زیر سویه اُمیکرون موسوم به BA۱ و BA۲ است که آن را از سویه اولیه اُمیکرون مسری‌تر کرده است.

هرچند این بدان معنی است که این سویه سریعتر از سویه های قبلی اُمیکرون گسترش می یابد و افراد بیشتری را نسبت به قبل مبتلا می کند اما در حال حاضر کارشناسان بر این باورند که از زمان کشف این سویه در انگلیس در اوایل سال جاری، ظاهرا سویه نوترکیب XE، سویه ویروسی خفیفی است.

با این حال، کارشناسان نسبت به لزوم رعایت پروتکل‌ها هشدار داده‌اند و به مردم توصیه می‌کنند که همچنان رفتارهای پیشگیرانه را دنبال کنند.

سویه نوترکیب XE چیست؟

سویه XE کروناویروس اولین بار اواسط ژانویه در انگلیس شناسایی شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا به آن تایید شده است. موارد بسیار محدودی از ابتلا به این سویه نیز در چین و تایلند گزارش شده است. گفته شده این سویه ۱۰ درصد بیشتر قدرت سرایت دارد و در مقایسه با ویروس اصلی دارای قابلیت انتقال بالاتر از ۱.۱ است.

شدت بیماری‌زایی سویه XE چه میزان است؟

در حال حاضر شدت بیماری‌زایی XE خفیف به نظر می رسد هرچند لازم است قبل از اینکه این ادعا را مطرح کنیم، محتاطانه‌تر رفتار کنیم. همچنین باید در نظر بگیریم در حال حاضر بسیاری از مردم چندین برابر بیش از موج‌های قبلی واکسینه شده اند. به گفته کارشناسان، تاکنون شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد بیماری ناشی از سویه XE شدیدتر است و همچنین افزایشی در میزان موارد بستری در بیمارستان یا مرگ و میرها مشاهده نشده است. برای اثبات این موضوع نیز به تحقیقات و مشاهدات بیشتری نیاز است.

علائم شایع سویه XE

تاکنون، علائم گزارش شده ناشی از این سویه مشابه با علائم اُمیکرون است و می توان به خستگی، بی حالی، تب، سردرد، بدن درد، تپش قلب و مشکلات قلبی اشاره کرد. همچنین شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علائم سویه XE با سویه های موجود متفاوت است.

آیا سویه XE می تواند موج تازه ای از بیماری را ایجاد کند؟

به گزارش نشریه هندوستان تایمز، اینکه سویه نوترکیب  XE باعث ایجاد یک موج جدید بیماری می شود را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. در مدت زمان شیوه همه گیری سویه های مختلفی از کروناویروس شناسایی شده‌اند که اکثر آنها به سرعت از بین رفته‌اند. در مورد این سویه نیز اینکه آیا می‌تواند موج تازه‌ای از همه گیری را موجب شود یا نه؟ هنوز مورد سوال است با این حال کارشناسان تاکید دارند که واکسیناسیون، هنوز بهترین دفاع در برابر سویه‌های کروناویروس است و شواهد موجود نشان می‌دهد در شرایطی که مردم برای تزریق دزهای بعدی فراخوانده می‌شوند، استقبال از واکسن به حفظ جان آنها و کاهش مرگ و میر مبتلایان کمک می‌کند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید