روز گذشته جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ انتشار فیلمی از دیوارکشی اطراف پارک آفرینش بجنورد و ادعای تفکیک جنسیتی یک پل در این پارک بازتاب فراوان و حواشی زیادی در پی داشت. اما اصل ماجرا چیست و از کجا آب می‌خورد؟

تفکیک جنسیتی و دیوار کشی بر روی یک پل در بجنورد صحت دارد؟ + ماجرا چه بود؟ / عکس و فیلم

به گزارش سلام نو، روز گذشته جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ انتشار فیلمی از دیوارکشی اطراف پارک آفرینش بجنورد و ادعای تفکیک جنسیتی یک پل در این پارک بازتاب فراوان و حواشی زیادی در پی داشت. اما اصل ماجرا چیست و از کجا آب می‌خورد؟

واکنش شورای شهر بجنورد به اداعای تفکیک جنسیتی و دیوار کشی بر روی یک پل در بجنورد

شورای شهر بجنورد چندی پیش تصمیم گرفت پارک آفرینش بجنورد را به پارک ویژه بانوان تبدیل کند. اتفاقی که از همان ابتدا موافق و مخالفانی داشت؛ اما مسئولان از تصمیم خود کوتاه نیامدند و معتقد بودند این تصمیم بهترین راه برای افزایش فضای مخصوص بانوان است.

در این راستا ملیحه یغمایی  اظهار کرده بود: خراسان شمالی هم اکنون ۶ پارک بانوان در خراسان شمالی در اختیار بانوان استان است.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی بیان کرد: تنها محیط پارک بانوان بجنورد مجموعه مهر بانو است که پاسخگوی نیاز شهر نیست.

وی با تاکید بر اینکه وجود پارک مختص بانوان در همه جهان وجود دارد، افزود: بانوان باید محیط تفریحی و ورزشی مختص خود داشته باشند و این موضوع تازگی ندارد.

یغمایی بیان کرد: عملیات اجرایی پارک بانوان از دهه فجر آغاز شده و این مسئله تا اردیبهشت ماه به پایان رسیده و در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی امنیت منطقه را یکی از مزیت‌های این پارک عنوان کرد و گفت: نهادهای امنیتی، قضائی و تخصصی از جمله شهرداری و شورای شهر این محیط را برای ایجاد پارک بانوان تأیید کردند.

وی افزود: درون پارک آفرینش رستوران، سوله ورزشی، سرویس بهداشتی، مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری و پیست اسکیت وجود دارد که می‌تواند خدمات بهتری را به بانوان ارائه دهد.

علی کشمیری، معاون فنی و عمرانی شهرداری بجنورد نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفته بود: پس از بررسی‌های متعدد پارک آفرینش بجنورد به دلایلی همچون امنیت بالا، امکانات داخل پارک از جمله لوازم ورزشی، پیست اسکیت، رستوران و کافی شاپ مناسب و استفاده اندک شهروندان از آن انتخاب شد.

ماجرای تفکیک جنسیتی و دیوار کشی بر روی یک پل در بجنورد + عکس و فیلم

وی از لزوم دیوارکشی فضا به مساحت ۵۰۰ متر مربع خبر داد و بیان کرد: مهندسان شهرداری سعی دارند با نماسازی زیبا حالت حصارکشی را از بین ببرند.

اما پس از اعتراض فعالان فضای مجازی، استاندار خراسان شمالی دستور بررسی مجدد طرح را داد. با این حال تصمیم تغییر پیدا نکرد.

باقر باقرپور، فرماندار بجنورد پس از جلسات تخصصی پیرامون پارک آفرینش در گفتگو با مهر اظهار کرد: جلساتی با حضور تمامی مسئولان شهرستان در فرمانداری بجنورد پیرامون تبدیل پارک آفرینش به پارک بانوان برگزار شد.

سرپرست فرمانداری بجنورد ادامه داد: تمامی افراد حاضر در جلسه در اینکه می‌بایست پارک بانوانی در بجنورد وجود داشته باشد، اتفاق نظر داشتند.

وی افزود: طبق نظر افراد، پارک آفرینش بهترین نقطه برای پارک بانوان بیان شد اما شرط و شروطی برای افتتاح آن گذاشتیم.
 


باقرپور تصریح کرد: باید مسائل فنی، اجتماعی و امنیتی رعایت شود تا هیچ گونه دغدغه برای بانوان وجود نداشته باشد.

سرپرست فرمانداری بجنورد بیان داشت: تا زمانی که تاییدیه های فنی، اجتماعی و امنیتی از مراجع اخذ نشود، شهرداری حق افتتاح آن را نخواهد داشت.

وی افزود: دیوار ساخته شده در پارک به بهترین نحو زیباسازی و تزئین خواهد شد.

به این ترتیب مسئله پارک آفرینش بجنورد تبدیل آن به پارک ویژه بانوان است و اساساً دیوارکشی این منطقه ارتباطی با زنانه و مردانه کردن فضا ندارد؛ موضوعی که برخی رسانه‌ها به دروغ به آن دامن زدند و آن را به سخنان رئیس جمهور سابق مبنی بر دیوارکشی بین پیاده روها ربط دادند.

ماجرای تفکیک جنسیتی و دیوار کشی بر روی یک پل در بجنورد + عکس و فیلم


منتقد طرحیم اما در مقابل دروغ پراکنی می‌ایستیم

میلاد حسین پور، دبیر مجمع مطالبه گران خراسان شمالی در این رابطه به خبرنگار مهر اظهار کرد: روز گذشته فیلمی به صورت گسترده در فضای مجازی با عنوان زنانه و مردانه کردن پل آفرینش بجنورد پخش شد.

وی افزود: همانطور که تمامی مردم بجنورد می‌دانند این مسئله شبیه به دروغ سیزده بود.

حسین پور تصریح کرد: مطالبه گران شهرستان به اصل ماجرا مبنی بر تبدیل این پارک، به پارک ویژه بانوان انتقاد داشته و دارند اما این مسئله سبب نمی‌شود یک سخن ناصحیح بیان شده و در مقابل آن سکوت کنیم.

دبیر مجمع مطالبه گران خراسان شمالی گفت: لازمه انتقاد و مطالبه گری داشتن انصاف و حرکت در مسیر حق است؛ در این ماجرا فیلم و عنوان ذکر شده در ذیل آن طی روز گذشته صحیح نبود.


از مشکلات فنی تا فرهنگی

مرتضی جهانپور، یکی از فعالان فضای مجازی بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اصل تبدیل پارک آفرینش به پارک بانوان غلط است زیرا تکلیف چند صد مسافری که در تابستان از شمال به بجنورد می آیند نامشخص می‌ماند.

وی افزود: شورای شهر و شهرداری چه محلی را برای مسافران پیش بینی کرده‌اند؟ با این تصمیم پارکی که مسافران در آنجا اتراق می‌کردند تبدیل به پارک بانوان می‌شود که هنوز مشخص نیست چه میزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهانپور تصریح کرد: منطقه پارک آفرینش بجنورد حالت خروجی شهر دارد و از لحاظ بافت فرهنگی مناسب برای پارک بانوان نیست.

علاوه بر مسائل فرهنگی و اقتصادی، شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز با اجرای این طرح مخالف است. مرتضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در این خصوص به رسانه‌ها گفته بود: هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه نیاز به مجوز وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها دارد.

وی افزود: محدوده پل (نه محدوده پارک) در بستر رودخانه است و شهرداری بدون اینکه مجوز از وزارت نیرو دریافت کند اقدام به ساخت پل در این محدوده کرده لذا با اخطار گشت‌های مستقر روبرو شد.

در شرایطی که برخی کارشکنان از هر موضوعی برای تخریب مجموعه استفاده می‌کنند مسئولان باید با نکته سنجی و دقت بیشتری تصمیم بگیرند، از این رو از شورای شهر و شهرداری بجنورد که تا کنون چند بار تیتر یک اخبار کشور از طریق اخبار منفی شده‌اند انتظار می‌رود توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

واکنش ها به تبدیل پارک آفرینش به پارک بانوان

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید