قصد داریم به بررسی موقعیت زمین بپردازیم و به بررسی این نکته که چرا سازمان ملل اعلام کرد زمین در حال تبدیل شدن به جهان غیر قابل زندگی است مواردی را برای شما شفاف سازی کنیم. با ما همراه باشید.

آیا واقعا قرار است زمین دیگر قابل زندگی کردن نباشد؟

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: اطلاعاتی که درباره موقعیت زمین در جهان حاصل شده است حاصل ۴۰۰ سال مشاهدات تلسکوپی است که در آغاز قرن بیستم توسعه بیشتری یافت. در ابتدا تصور می‌شد که زمین در مرکز جهان قرار دارد و جهان تنها شامل سیاراتی می‌شد که انسان می‌توانست آنان را بدون تلسکوپ و چشم غیرمسلح ببیند. این در حالی است که پس از پذیرش مدل خورشید مرکزی در قرن هفدهم ویلیام هرشل ثابت کرد که خورشید در یک کهکشان دیسک مانند ستارگان قرار دارد. با تمام این اوصاف زمین تنها محل زندگی برای بشریت است که امروزه انسان با کارهایی که انجام می‌دهد آن را تا مرز نابودی پیش برده است. قصد داریم به بررسی موقعیت زمین بپردازیم و به بررسی این نکته که چرا سازمان ملل اعلام کرد زمین در حال تبدیل شدن به جهان غیر قابل زندگی است مواردی را برای شما شفاف سازی کنیم. با ما همراه باشید.

چقدر درباره زمین میدانید؟

زمین سومین سیاره منظومه شمسی است که در فاصله ۱۴۹۶۰۰۰۰۰ کیلومتری ستاره خورشید قرار دارد. تقریبا ۴, ۵۴ سال از پیدایش زمین می‌گذرد. جالب است که پیدایش حیات بر روی سطح زمین در طول یک میلیارد سال پدیدار شد، اما آیا با روش که انسان در طول سال‌های اخیر پیش گرفته است می‌تواند باز هم از زمین بعنوان تنها خانه خود برای زندگی کردن محافظت کند؟ در طول سال‌های اخیر و با توجه به فعالیت‌هایی که انسان در سطح کره زمین انجام داده است زمین دچار شرایط فیزیکی و شیمیایی بسیار خاص شده که دگرگونی‌های بسیار زیادی را به وجود آورده است. بر اثر این دگرگونی‌ها لایه اوزون که مانع از ورود پرتوهای آسیب‌رسان خورشید به زمین می‌شود بسیار نازک شده است.

آیا دمای زمین از مرز خطر تعیین شده عبور کرده است؟

سازمان ملل اعلام کرد که دمای زمین از نقطه خطر تعیین شده توسط کارشناسان عبور خواهد کرد. سؤال اساسی اینجاست که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است؟ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که طبق گزارشات هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد که تعدادی از دولت‌ها و شرکت‌ها در سطح جهان طبق قرارداد مبنی بر حفظ محیط زیست در جهت تولید کردن گازهای گلخانه‌ای کمتر، تعهد خود را زیر پا گذاشته‌اند. این شرکتها پیمان خود را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای زیر پا گذاشتند و با ادامه دادن استفاده از سوخت‌های فسیلی در کارخانه‌ها موجب گرمایش بیشتر کره زمین شده‌اند. وی اظهار کرد که زیر پا گذاشتن این تعهدات شرم‌آور است چرا که زمین تنها محل زندگی انسان در کل کهکشان است. او اضافه کرد که عمل نکردن به این تعهدات نه تنها شرم‌آور است بلکه تبدیل به فهرستی از تعهدات کوچه‌ای بین کشورها و دولتها شده است و ادامه دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی به سرعت زمین را گرم می‌کند و جهان را در مسیر قرار گرفتن به مکانی غیر قابل زندگی تبدیل می‌کند.

وظیفه مردم و دوستداران محیط زیست برای جلوگیری کردن از این بحران جهانی چیست؟

برای جلوگیری کردن از تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای به نظر می‌رسد تنها راه استفاده نکردن از ماشین‌ها و وسایل نقلیه فرسوده متوسط مردم است. این در حالی است که وظیفه اصلی حفاظت از کره زمین در دست افرادی است که صاحب قدرت هستند. برای مثال تنها سران مملکت با ممنوع کردن استفاده کردن از سوخت‌های فسیلی و فعالیت‌هایی که پول ساز اما مرگ آور هستند را متوقف کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید