مدیرکل بحران استانداری تهران، روسیه و عراق را دو منشأ گردوغبار روزهای اخیر معرفی کرد.

این دو کشور منشأ اصلی گردوغبار هستند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر دلایلی چون کم‌بارشی و تغییرات اقلیمی منجر به خشکسالی شده است و با خیزش گرد و خاک از برخی کشورهای همسایه در بسیاری از استان‌ها همچون تهران شاهد آلودگی هوا بوده‌ایم که به گفته صادق ضیاییان-رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا-این گرد و خاک‌ها هم منشأ داخلی دارد و هم منشأ خارجی که حاصل نفوذ توده‌های غبار از کشورهای همسایه همچون عراق است.

صادق ضیاییان در گفتگو با ایسنا درباره علت گرد و غبار موجود در هوای برخی استان‌ها از جمله تهران اظهار کرد: بخشی از گرد و خاکی که امروز(۱۹ فروردین) کشور را تحت تاثیر قرار داده است منشأ خارجی دارد که از سوریه و عمدتا عراق وارد کشور می‌شود. بخشی هم منشا داخلی دارد وبه دلیل خشکسالی های اخیر و خیزش خاک از زمین‌های اطراف شهرها است اما اینکه این آلودگی چند درصد منشأ داخلی دارد و چند درصد منشأ خارجی قابل تفکیک و تشخیص نیست.

وی اضافه کرد: این توده گرد و غبار بخش وسیعی از کشور را در برگرفته است اما انتظار داریم که این گرد و خاک تا فردا در نوار غربی کشور وجود داشته و در باقی نقاط با کاهش نسبی همراه باشد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک در کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان در روز شنبه (۲۰ فروردین)خبر داد.

در این شرایط جوی کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی کشور اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای کلیه گروه‌های سنی، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک را توصیه کرد.

در ادامه این سازمان با صدور هشدار زرد رنگ از تداوم فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۰ و ۲۱ فروردین) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز یکشنبه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آبگرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و کاهش دید وجود دارد و بر اساس هشدار سازمان هواشناسی لازم است احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگی دیگر از توسعه گرد و خاک و وزش باد شدید موقت و انتقال گرد و خاک از کشورهای همسایه غربی در روز شنبه (۲۰ فروردین) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در تهران، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، لرستان، مرکزی، همدان، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی دور از انتظار نیست و در این وضعیت کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک را توصیه می‌کند.

مرکز پایش آلودگی هوای تهران نیز توصیه کرد کودکان، بیماران مبتلا به آسم و افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی از منزل خارج نشوند و کلیه افراد نیز از فعالیت خارج از منزل اجتناب کنند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید