علت استمرار موج اول گرد و غبار در تهران در روز شنبه این بود که وزش باد در تهران به حداقل رسید و روند کاهش غلظت صورت نگرفت و باید منتظر ماند تا به تدریج ذرات معلق مانده در هوای تهران ریزش کنند.

تهرانی‌ها منتظر موج دوم گرد و غبار باشند!

به گزارش سلام نو، تهران آنلاین نوشت: علی محمد طهماسبی با اشاره به این که موج دوم گرد و غبار در راه تهران است از تمدید وجود ریزگردها تا دو روز آینده در تهران خبر داد.

ریزگردها پدیده ای بودند که در سال های اخیر کم تر به تهران سر می زدند و در حوالی استان های غربی کشور، زمین گیر می شدند اما این پدیده در روزهای اخیر تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده و حتی شاخص هوای تهران را به فراتر از عدد ۵۰۰ رسانده است. امری که تنفس در تهران را دشوار و چرایی آن در ذهن سوالی مهم ایجاد کرده است. ریزگردهایی که پس از روزهای طوفانی تهران در نوروز به پدیده غالب تبدیل شدند.

علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار کشور در خصوص پدیده گرد و غبار در تهران گفت: پدیده گرد و غبار تا صبح روز دوشنبه در تهران وجود خواهد داشت و تداوم این وضعیت به علت این است که جریانی جدید در کشورهای غربی ایران شکل گرفته است و امروز صبح وارد استان های غربی شده است و بزودی این موج دوم گرد و غبار به تهران می رسد.

او افزود: موج دوم شدت بیشتری دارد و ساعتی قبل به استان های کرمانشاه و ایلام وارد شده است و اگر این موج دوم وارد کشور نمی شد شاید نهایتا تا بعد از ظهر امروز وضعیت تهران به حالت نرمال خود باز می گشت اما هم زمان شدن موج اول و دوم گرد و غبار، تهران را تا صبح روز دوشنبه در وضعیت غیرطبیعی نگه می دارد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در هفته ها و ماه های آینده نیز ممکن است به علت گرم شدن هوا و کاهش بارندگی ها چنین پدیده ای در تهران رخ دهد. باید توجه داشت که تغییر فصل یکی از علل مهم پدیده گرد و غبار است زیرا دمای هوا دچار نوسان می شود و یک روز با هوای گرم و روز بعد با هوای سرد مواجه می شویم که این تغییر دما و نوسانات جوی اختلاف فشار ایجاد می کند و اختلاف فشار نیز شاهد بودیم که در روزهای اخیر موجب وقوع باد و طوفان شده بود که همین باد و طوفان منجر به پدیده گرد و غبار می شود.

طهماسبی ادامه داد: طبق ارزیابی های صورت گرفته اگر در هفته ها و ماه های آینده باز هم گرد و غبار به تهران برسد، شدت کم تری نسبت به آن چیزی که در روزهای اخیر شاهد بودیم، دارد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر این که منشا گرد و غباری که امروز در تهران وجود دارد از کشورهای همسایه غربی است، گفت: اطراف تهران نیز کانون هایی وجود دارد اما آن چه که امروز رخ داده است منشا خارجی دارد و کانون های گرد و غبار اطراف تهران فعال نشده اند. در روز اولی که گرد و غبار وارد کشور شد، به علت این که وزش باد شدت داشت، اندکی نیز کانون های داخلی را فعال کرد اما در مجموع منشا اصلی کانون های گرد و غبار کشورهای همسایه بود.

او افزود: علت استمرار موج اول گرد و غبار در تهران در روز شنبه این بود که وزش باد در تهران به حداقل رسید و روند کاهش غلظت صورت نگرفت و باید منتظر ماند تا به تدریج ذرات معلق مانده در هوای تهران ریزش کنند.

طهماسبی تصریح کرد: کانون های گرد و غبار الزاما در اطراف تهران وجود ندارند و بیشتر استان های غربی و جنوب غربی هستند که در مسیر وزش باد قرار دارند و این گرد و غبارها را به سمت مرکز کشور سوق می دهند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید