تنظیم دادخواست به این معنی است که شما در صورتی که شکایت یا یک دعوی علیه فرد حقیقی یا حقوقی دارید، در ابتدا باید دادخواستی را در این زمینه تنظیم نمایید و به محاکم قضایی مورد نظر تقدیم کنید.

تنظیم دادخواست و قرارداد به چه صورت است

تنظیم دادخواست امر پیچیده و دقیقی است و عموما توصیه می شود که از یک وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه کمک بگیرید تا بتواند برای شما چنین دادخواستی را تنظیم نماید. اهمیت این مسئله به این خاطر است که تنظیم دادخواست باید به نحوه درستی درخواست و مطالبه شما را برساند ، در غیر این صورت دادگاه ها و مراجع قضایی نمی توانند آن را پیگیری کنند. در واقع بهتر است این گونه گفته شود که بدون تنظیم دادخواست توسط بهترین وکیل دادگستری ، اقامه دعوا نخواهد شد و تمام تصمیماتی که دادگاه خواهد گرفت بسته به چیزی است که شما در دادخواست خود نوشته اید.

تنظیم دادخواست چک برگشتی

تنظیم دادخواست برای چک برگشتی نیز یکی از مواردی است که بهتر است به بهترین وکیل چک بسپارید.اصولا مطالبه وجه چک از سه طریق انجام می شود : از طریق دادگاه، شورای حل اختلاف و اجرا ثبت در وهله اول شما به بانک مراجعه کرده و وجه چک خود را مطالبه می کنید ، در صورتی که موجودی حساب صاحب چک ، کافی نبود می توانید چک را برگشت زده و جهت مطالبه وجه خود به یکی از سه مراجعی که در بالا اشاره کنید ، مراجعه نمایید.

در مورد چک هایی که مبلغ آن ها زیر ۲۰ میلیون تومان است می توانید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و دادخواست خود را به صورت کتبی و شفاهی ارائه کنید.

برای مبالغی که میزان آن بیشتر از ۲۰ میلیون است می توانید یک کپی برابر اصل از چک خود تهیه کرده و با مدارک شناسایی خود به اجرای ثبت مراجعه کنید.

اجرای ثبت ابلاغیه ای را به صاحب چک ارسال می کند و وی باید ظرف مدت ۱۰ روز به این ابلاغیه پاسخ داده و تکلیف وجه چک را روشن کند. در صورتی که واکنشی نسبت به این ابلاغیه نشان نداد ، اجرای ثبت می تواند به اندازه مبلغ چک ، اموال وی را توقیف کند.

مطالبه چک از طریق اجرای ثبت معمولا هزینه ای در بر نخواهد داشت اما در صورتی که بدهکار در مدت مشخص شده بدهی خود را پرداخت نکند ، در آن صورت باید ۵ % کل مبلغ بدهی خود را به اجرای ثبت پرداخت کند.

مطالبه وجه چک از طریق دادگاه نیز به این صورت است که پس از این که چک را در بانک برگشت زدید ، به دفاتر قضایی مراجعه کرده و کلیه مدارک خود را از جمله ، یک کپی از چک ، مبلغ آن ، تاریخ برگشت و دیگر جزییات را تحویل دهید تا دادگاه به دادخواست شما رسیدگی نماید.

شاید بپرسید برای چه نوع معاملات یا قراردادهایی باید از وکیل کمک بگیریم؟ و یا چرا حضور وکیل در زمان تنظیم قرارداد با اهمیت است؟

قراردادها معمولا حول مسائل مالی می چرخد و به منظور انتقال و تبادل ثروت اتفاق می افتد.

از همین رو باید با حضور فردی متخصص و آگاه بوده تا از هرگونه نقض قوانین و استفاده ی یک سویه ی طرفین قرارداد جلوگیری شود.

خیلی ها به خاطر نپرداختن هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل ترجیح می دهند که خودشان بدون حضور واسطه به تبادل و معامله بپردازند، اما فراموش نکنید اگر امروز مبلغی را صرف هزینه تنظیم قرارداد کنید بهتر است تا اینکه ماه ها یا حتی سال ها در راهروهای قانون و دادگاه به دنبال احقاق حق خود بدوید.

نحوه تنظیم دادخواست کیفری

نحوه تنظیم دادخواست کیفری تفاوت های عمده ای با دادخواست های حقوقی دارد. دادخواست کیفری را می توان روی هر برگه ای نوشت اما دادخواست حقوقی باید در برگه هایی که خود دادگاه به شما ارائه می کند نوشته شود و لزوما باید از یک وکیل در تنظیم آن استفاده کنید.

در روند دادخواست کیفری ابتدا باید به محلی به نام دادسرا مراجعه کرده و دادخواست خود را ارائه کنید، پس از تکمیل فرآیند تحقیقات در کلانتری و دادسرا ، آن گاه دادخواست شما به دادگاه ارجاع داده می شود.

رسیدگی قضایی در دادگستری ۳ مرحله دارد:

  • طرح شکایت و شروع تحقیقات
  • رسیدگی ابتدایی دادگاه اولیه
  • رسیدگی تجدید نظری برای تنظیم شکواییه و اقامه دعوی کیفری

نحوه تنظیم دادخواست تجدید نظر
دادخواست تجدید نظر هنگامی نوشته می شود که رای دادگاه بدوی صادر شده است اما شما هم چنان تصمیم دارید که به رای دادگاه اعتراض داشته باشید.

در چنین مواقعی اصطلاحا گفته می شود که باید دادخواست تجدید نظر را تنظیم نمایید. اما باز هم توصیه ما به شما این است که از یک وکیل ماهر و خبره در این زمینه استفاده کنید.چرا که دادگاه تجدیدنظر ، مرحله ی حساسی از روند پرونده شماست و به نظرات کارشناسانه احتیاج دارد.

شرایط دادخواست
به هنگام تنظیم دادخواست باید مواردی را رعایت کنید که ما تلاش می کنیم برخی از آن ها را در ادامه برشمریم :

دادخواست باید به زبان فارسی در روی برگ‌های چاپی مخصوص نوشته شده و حاوی نکات زیر باشد :

نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی‌الامکان شغل خواهان.
تبصره – در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود مشخصات وکیل نیز باید درج گردد.

نام و نام خانوادگی خوانده، شغل و محل اقامت وی

شرح کامل و دقیقی از درخواست خود

ذکر ادله و مدارکی که بر حق بودن خواهان

شما عزیزان جهت مشاوره حقوقی در زمینه تنظیم دادخواست و یا تنظیم قرارداد می توانید از مشاوره رایگان با وکلای آریا دادیار استفاده کنید و تمامی سوال های حقوقی خود را از وکلای ما بپرسید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید