وزارت دادگستری روسیه از لغو ثبت ۱۵ سازمان خارجی از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در روسیه خبر داد.

لغو مجوز فعالیت عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در روسیه

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: وزارت دادگستری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، واحدهای روسی این نهادهای بین‌المللی از جمله بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی به دلیل نقض قوانین کنونی فدراسیون روسیه از ثبت در کشور محروم شده‌اند.

این تصمیم از سوی روسیه که جزئیاتی از آن منتشر نشده چند روز پس از آن گرفته شد که دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک اعلام کرد چند مورد نقض قوانین جنگی از سوی نیروهای ارتش روسیه در اوکراین را رصد کرده است.

روسیه بارها اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی در اوکراین را رد کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک همچنین اعلام کرد: شکی نیست که این اقدام از سوی دولت مسکو در واکنش به گزارش‌های مربوط به ارتکاب جرایم جنگی و نقض قوانین جنگی در اوکراین است.

سایر نهادهایی که ثبت آنها در روسیه لغو شده بنیاد روزا لوکزامبورگ، موسسه آقا خان (شبکه توسعه آقاخان نام موسسه‌ای است شامل ده‌ها آژانس مختلف که به فعالیت‌های بشردوستانه در کشورهای فقیر و در حال توسعه می‌پردازد) و موسسه آموزش بین‌المللی هستند.

همچنین هشت سازمان آلمانی به همراه سه موسسه از آمریکا، یکی از انگلیس، یکی از لهستان و یکی هم از سوئیس در فهرست لغو ثبت نامی‌ها در روسیه هستند.

کنت راث، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر در واکنش به این اقدام روسیه گفت: دیده بان حقوق بشر از زمان اتحاد جماهیر شوروی در روسیه کار کرده و ما به این کار ادامه خواهیم داد. این پرده آهنین جدید تلاش‌های مداوم ما برای دفاع از حقوق همه روس‌ها و حمایت از غیرنظامیان در اوکراین را متوقف نخواهد کرد.

آنی‌یس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل نیز مشابه عفو بین‌الملل اعلام کرد: اگر مقام‌های روسی بر این باورند که با تعطیلی دفتر این نهاد در مسکو، کار ما در زمینه مستندسازی و افشای نقض حقوق بشر را متوقف خواهند کرد، قطعا در اشتباه هستند. ما بدون توقف به کار خود ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که مردم روسیه می‌توانند بدون تبعیض، از حقوق انسانی خود برخوردار شوند. ما تلاش‌های خود را برای افشای نقض حقوق بشر در روسیه در داخل و خارج از این کشور بیشتر می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید