سرزمین استر آباد یا سرزمین گرگان دشت همچنین در دوران هخامنشی از جمله ایالت‌های مقتدر دولت هخامنشی محسوب می‌گردید و از آن پس همواره بویژه در دوران اسلامی ازاهمیت خاصی برخوردار بوده است. 

با موزه باستان‌شناسی گرگان بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، پیشینه افتتاح اولین موزه در شهر گرگان مربوط به سال ۱۳۴۳ است که تعدادی از آثار تاریخی در بنای کاخ سلطنتی گرگان به نمایش درآمد. اما پیشینه موزه باستان شناسی گرگان در مکان فعلی به سال ۱۳۵۵ باز می گردد که به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد و در بهمن ماه سال ۱۳۶۷ با افزودن اشیاء باستان شناسی به صورت« موزه باستان شناسی» در آمد. در این موزه تاریخ و تمدن مردم دشت گرگان از هزاران سال پیش تا کنون،در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

با موزه باستان‌شناسی گرگان بیشتر آشنا شوید

تاریخ استان گلستان و در کل شمال ایران همچون بسیاری از مناطق ایران شامل تمدن کهن چندین هزار ساله ای است که بیانگر کهن و دیرینه بودن این خطه از ایران ماست. حفاریهای علمی تورنگ تپه آثار استقرارهزاره ششم قبل از میلاد را نشان داده و نتیجه حفاریهای علمی شاه تپه مبین تمدن ماقبل تاریخ  ویاریم تپه در بر دارنده تمدنهایی در دوران ماقبل تاریخ تا دوران ماد است.

سرزمین استر آباد یا سرزمین گرگان دشت همچنین در دوران هخامنشی از جمله ایالتهای مقتدر دولت هخامنشی محسوب می گردید و از آن پس همواره بویژه در دوران اسلامی ازاهمیت خاصی برخوردار بوده است.  با توجه به پیشینه تاریخی فرهنگی گرگان دشت، و طی بررسی و کاوش های علمی که باستانشناسان  و مردم شناسان در این منطقه انجام  داده اند، به منظور گردآوری آثار واشیاء تاریخی فرهنگی این سامان موزه گرگان در سالهای قبل از انقلاب مقدمتا بنیاد گردید و نهایتا در سال ۱۳۶۷ شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی عملیات ساختمانی آن به اتمام رسید و در بهمن ماه همان سال تحت عنوان موزه گرگان افتتاح گردید. این موزه در آغازین گام تحت عنوان موزه سنگ نوشته مدنظر بوده است و با این اندیشه نیز پایه ریزی گردید که به مرور زمان با توجه به وجود اشیائ تاریخی فرهنگی واشیائ مردم شناسی  همراه با کاربری اداری به بخشهای باستان شناسی و مردم شناسی نیز تخصیص یافت.

با موزه باستان‌شناسی گرگان بیشتر آشنا شوید

بخش سنگ نوشته

در دور تادور حیاط سرسبز و باصفای موزه، سنگ قبر هایی از قرن هشتم تا دهم هجری قمری تماشاگران را به دیدار می طلبد . عمدترین سنگها از نوع ریشه ای، گهواره ای و... است که بر روی سنگ ها عموما آیاتی از کلام الله مجید، صلوات کبیر، احادیث، اشعار و نام متوفی همرا ه با شغل وپیشه و تاریخ فوت نقر گردیده اند. سنگها به شیوه های گوناگون تزئین شده اند که از مهمترین آن می توان نقوش محرابی و تزئینات مقرنس و طرح های اسلیمی را نام برد.  همچنین نقوش تعدادی از سنگها در عین خاموشی حاکی از نوع تلاش دستان توانمند متوفی در رهگذر زندگی و مبین ،شغل و حرفه متوفی است.

با موزه باستان‌شناسی گرگان بیشتر آشنا شوید

بخش باستانشناسی

اسلاف هوشمند ما در روند تاریخ  یادگارهایی  برایمان به ارمغان نهادند که مبین جلوه های زیبای زندگی آنهاست، آنان که فراتر از زمان خود اندیشه کرده و در رفع نیازهای روزمره جامعه خود همزمان و با نگرشی به خواسته های زیبا پسندانه و با آهنگی کاملا اندیشمندانه ودر عین حال موزون به سوی تکامل گام برداشته اند و امروزه  پس از گذشت هزاره های تاریخ، جلوه هایی از دستمایه زیست پر افتخار آنان زینت آرای این بخش گردیده است.

در ویترین معدود این بخش از موزه نگرشی عمیق بر تاریخ بیش از ۷هزار سال ایران زمین و خطه گلستان سرسبز را داریم. چگونگی انتخاب اشیاء براین اندشه بوده که از پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی نمونه هایی عرضه گردد . نمونه های مختلف ظروف سفالی، جنگ افزارهای مفرغی، زیورآلات طلایی و ظروف منقوش، آبگینه های زیبای دوره اسلامی و نهایتا سکه هایی از دوره اشکانی تا قاجاریه، نمونه هایی است که در این بخش به نمایش در آمده است. آثاری که هرکدام به نوبه خود به لحاظ اهمیت تکنیک وساخت در دوره های مختلف دارای جنبه های ویژه و بعضا منحصر به فرد می باشد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید