آبی که در این چشمه جاری است برای مصرف اهالی روستاهای مجاور منطقه و نیز برای آبیاری باغات میوه مورد بهره ‌برداری قرار می‌گیرد. محیط پیرامون آبشار گچان پوشیده از درختان زیبای بلوط و گردو بوده که توسط آبی که در این چشمه جاری است آبیاری می‌شود.

آیا به آبشار گچان ایلام سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، در بین دره گچان چشمه ای پر آب جاری است که آبشار زیبای گچان را تشکیل می دهد. آب زلال این آبشار از ارتفاعی بلند با جوش‌ وخروش سرازیر می شود. این آبشار زیبا و تماشایی در میان تنگی که خود یکی از اماکن دیدنی و تفریحی ایلام به شمار می ‌آید، قرار دارد.

آیا به آبشار گچان ایلام سفر کرده‌اید؟

استان ایلام که به عروس زاگرس شهرت دارد در غرب ایران در حصاری از ارتفاعات و کوههای جنگلی واقع شده است. به همین دلیل آب و هوایی نیمه مرطوب و کوهستانی دارد. این استان طبیعتی بسیار زیبا و بکر دارد. کوهستان، آبشار، دشت و رودخانه و حتی کویر در این منطقه گرد هم آمده اند. یکی از آبشارهای این استان، آبشار گچان ایلام است که ضمن زیبایی طبیعی آبشار و چشمه‌ گچان، مسیر پیمایش بسیار زیبایی هم دارد. این مسیر برای عموم مردم مناسب است. می ‌توانید با هر سن ‌و سالی به راحتی آن را بپیمایید. این آبشار در ابتدای جاده ایلام به سرابه (شیروان و چرداول) در منطقه گچان واقع شده است. بعد از عبور از تونل بزرگ می توان این اثر زیبا و طبیعی را دید.

آیا به آبشار گچان ایلام سفر کرده‌اید؟

کوه ‌های سر به فلک کشیده‌ مانشت و قلارنگ در کنار گچان تصویری رویایی را در برابر ناظران رقم زده ‌اند. درست در میانه‌ این کوهها است که چشمه‌ ای پر آب به وجود آمده و در نهایت آبشار گچان از آن زاده شده است. آبی که در این چشمه جاری است برای مصرف اهالی روستاهای مجاور منطقه و نیز برای آبیاری باغات میوه مورد بهره ‌برداری قرار می ‌گیرد. محیط پیرامون آبشار گچان پوشیده از درختان زیبای بلوط و گردو بوده که توسط آبی که در این چشمه جاری است آبیاری می ‌شود. گفتنی است که آبشار گچان در منطقه‌ بسیار سرسبز واقع شده است. آب گوارای این آبشار باغهای روستاهای اطراف را سیراب می کند. به لطف این شرایط با منطقه‌ ای حاصلخیز روبرو می شوید که پوشش گیاهی متنوع و زیبایی دارد. خوشمزه‌ ترین میوه های ایلام در باغ‌ های اطراف گچان رشد می‌ کند. محیط دلنشین و آرام، وجود گیاهان مختلف، طبیعت بکر و جذاب از ویژگی های این آبشار محبوب است. این منطقه از قطب های مهم توریستی به شمار می رود. وجود آبشار گچان برای مردم منطقه برکت و مزایای خاصی به همراه داشته به طوری که در میزان درآمد آنها نقش بسزایی گذاشته و می توان گفت اگر روزی آب آبشار خشک شود مردم و محیط اطراف آسیب فراوان می بینند.

تجهیزات مورد نیاز برای پیمایش این مسیر تا رسیدن به آبشار گچان در حد یک کوهنوردی سبک کفایت می ‌کند. کفش مناسب پیاده ‌روی، لباس راحت، لباس گرم، وسایل پخت ‌و پز یا خوراکی‌ های مناسب، زیرانداز، هدلایت و در صورت کمپ و شب ‌مانی در منطقه کیسه خواب و چادر همراهتان داشته باشید. پیرامون چشمه و آبشار فضاهای مناسب برای کمپ وجود دارد و جای نگرانی نیست.

آیا به آبشار گچان ایلام سفر کرده‌اید؟

پوشش گیاهی و زیست جانوری

این منطقه با پوشش گیاهی بسیار زیبا و سبزی پوشیده شده که اکثر آنرا درختان زیبا و کهن بلوط (ایلام موزه درختان بلوط در دنیاست و بهترین و کهن ‌ترین گونه از درختان بلوط را در طبیعت خود جای داده است.) گردو و پسته کوهی تشکیل می ‌دهد. منطقه آبشار گچان همچنین دارای نوعی بسیار زیبا و دیدنی از لاله واژگون است.

این منطقه زیستگاه حیواناتی چون گراز، خرس، کبک، روباه و غیره است که باید یادآور شوم برای جلوگیری از انقراض آن ها باید حفاظت ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شود البته در اطراف آبشار این نوع حیوانات دیده نشده اند.

آیا به آبشار گچان ایلام سفر کرده‌اید؟

مسیر دسترسی

این آبشار در شمال شرقی شهر ایلام و بطور دقیق تر در ابتدای جاده ایلام به سرابه قرار گرفته است. برای رسیدن به این آبشار باید از تونل بزرگ ۱۵ کیلومتری شهرستان ایلام عبور کنید. مسیر رسیدن به آبشار گچان و چشمه آن، ماشین رو نیست و بین یک ساعت تا یک ساعت و ربع پیاده روی دارد که مسیری بسیار راحت، هموار و به اصطلاح پاکوب است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید