سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید با آنکه ناتو ورود به جنگ با روسیه را تکذیب می‌کند اما عملاً بخشی از درگیری در اوکراین است.

 اوکراین: تحریم باید مثل سلاح هسته‌ای باشد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «دیمیتری میدویدیوف»، نخست‌وزیر سابق روسیه که در حال حاضر معاون دبیر شورای امنیت ملی این کشور است تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورش را «اعلان جنگ اقتصادی» توصیف کرده است.

از سوی دیگر، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین آنچه که او آن را «اقدامات نصفه و نیمه» علیه روسیه خوانده را رد کرده و گفته تحریم باید مانند «سلاح هسته‌ای» باشد. 

میدویدیوف در مصاحبه با پایگاه ریپابلیک گفته که روسیه حق دفاع فردی و جمعی در برابر اقدامات جنگ اقتصادی غرب را برای خودش محفوظ می‌داند.

اظهارات او دو روز بعد از  آن مطرح شده که دولت آمریکا اعلام کرد دو دختر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و بعضی از اعضای خانواده سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

زلنسکی هم در مصاحبه با این پایگاه از کشورها خواسته از به‌کارگیری اقدامات نصفه و نیمه علیه روسیه خودداری کنند. او گفت دنیا باید تحریم‌ها را با شدت هر چه تمام‌تر علیه روسیه اعمال کند تا جنگ به پایان برسد.

او گفت: «تحریم‌ها باید مثل سلاح هسته‌ای باشند. آنها مثل سلاح‌های جدید هستند. لازم است ما همه تحریم‌ها را با قدرت علیه روسیه اعمال کنیم. من از کشورهایی که چنین تحریم‌هایی به روسیه تحمیل کرده‌اند قدردانی می‌کنم. اینطور نباشد که وانمود می‌کنید از اوکراین حمایت می‌کنید اما نمی‌خواهید روابط اقتصادی با روسیه را از دست بدهید. اقدامات نصفه و نیمه دیگر جواب نمی‌دهند. چنین اقداماتی نشانه ضعف هستند و روسیه می‌تواند آن را درک کند.»

ساعاتی قبل‌تر «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای امروز جمعه گفت ناتو با تداوم ارسال سلاح به کی‌یف دامنه درگیری‌ها در اوکراین را گسترش می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در بیانیه‌ای که به مناسب نشست اخیر وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو منتشر شده تصریح کرد: «این ائتلاف با تداوم تأمین سلاح‌های بیشتر برای اوکراین به گسترش درگیری‌ها کمک می‌کند.»

ماریا زاخارووا اضافه کرد: «چنین اقدامی، باور رژیم کی‌یف را از بابت داشتن مصونیت برای ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه غیرنظامیان نه فقط در دونباس بلکه در سراسر اوکراین تقویت می‌کند.»

دیپمات روسیه‌ای در بخش دیگری از این بیانیه تأکید کرده با آنکه ائتلاف ناتو این واقعیت را که وارد درگیری در اوکراین شده تکذیب می‌کند اما عملاً در حال جنگ با روسیه است و از اوکراین به عنوان نائبش استفاده می‌کند.

زاخارووا تصریح کرد: «ناتو برای مهار روسیه در حال تقویت نیروهایش در شرق اروپا است و گرجستان، فنلاند و سوئد و کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه را وارد حوزه نفوذ خود می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو «به طرز شرم‌آوری» از اظهارنظر درباره شکنجه زندانیان روسیه توسط شبه‌نظامیان اوکراین خودداری کرده است. او گفت: «چشم بستن به روی جنایت‌های رژیم کی‌یف به امری روزمره در ناتو تبدیل شده است.»

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید