در گفتگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با نیکلا سلاکوویچ وزیر امور خارجه صربستان موضوعاتی مورد اهتمام مشترک دوجانبه ، منطقه و جهان از جمله روند بحران اوکراین و مذاکرات وین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و صربستان

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، امیرعبداللهیان در این گفت و گوی تلفنی  ضمن تبریک برگزاری انتخابات موفقیت آمیز پارلمان و ریاست جمهوری در صربستان، انتخاب مجدد آقای الکساندر ووچیچ  را به دولت و ملت صربستان تبریک گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: روابط دو کشور ایران و صربستان تحولات مثبت و سازنده ای را پشت سر گذاشته است و امیدوار هستیم که با برگزاری کمیسیون اقتصادی دو کشور زمینه ارتقا وگسترش بیش از پیش مناسبات فراهم آید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین حضور دانشجویان ایرانی در صربستان را گامی مهم در راستای توسعه همکار های علمی آموزشی دو کشور خواند. وی توجه بیشتر به موضوع گردشگری میان دو کشور را  با توجه به ظرفیت های موجود حائز اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحریکات ناتو و وجود جنگ در اوکراین، مسیر دیپلماتیک و گفت و گو و جلوگیری از تداوم و گسترش جنگ را راه حل واقعی برای حل و فصل این موضوع دانست و مخالفت خود را با جنگ و اعمال تحریم های یک جانبه ابراز داشت.

نیکلا ساکوویچ وزیر امور خارجه صربستان نیز با تشکر از تبریک صمیمانه بابت پیروزی رئیس جمهور کشورش در انتخابات این کشور، همچنین تبریک ماه مبارک رمضان و نوروز به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، هشتادمین سالگرد برقراری روابط دو کشور را گرامی داشت.

وزیر امور خارجه صربستان خاطر نشان کرد: در زمینه توسعه همه جانبه و ارتقای مناسبات دو کشور از جمله در زمینه کشاورزی و افزایش همکاری در ارائه تسهیلات برای دانشجویان ایرانی حداکثر تلاش از سوی دولت صربستان به عمل خواهد آمد.

وزیر امور خارجه صربستان ضمن سوال از نتایج مذاکرات وین ، ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین هر چه سریع تر به نتیجه مطلوب برسد.

نیکلا ساکوویچ با تشریح موضع کشورش در خصوص کوزوو و همچنین بحران اوکراین، بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین و استفاده از مسیر دیپلماتیک برای حفظ و  گسترش صلح در منطقه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم است. طرف آمریکایی باید بجای زیاده خواهی، ایجاد کندی و مانع در مسیر کار، با رویکردی واقع بینانه رفتار کند. وزیر خارجه کشورمان مواضع چین ، روسیه و سه کشور اروپایی را در مسیر رسیدن به توافق سازنده خواند.

امیرعبداللهیان نقش اتحادیه اروپا بویژه تلاش های جوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا را فعال خواند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید