وزرای دفاع ترکیه، بلغارستان، لهستان، رومانی، اوکراین و گرجستان در یک گفت وگوی ویدئوکنفرانسی ضمن تبادل نظر در خصوص مسائل دفاعی و امنیتی منطقه، بر اهمیت دستیابی فوری به آتش بس در اوکراین تاکید کردند.

محور گفت وگوی وزرای دفاع ترکیه و پنج کشور اروپایی

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تی. آر. تی ترکیه نوشت: "خلوصی آکار" وزیر دفاع ملی ترکیه با "دراگومیر زاکوف"، "ماریوش بلاشچاک"، "واسیل دینکو"، "الکسی رزنیکوف" و "خوانشر بورچولادزه" همتایان بلغارستانی، لهستانی، رومانی، اوکراینی و گرجستانی خود از طریق ویدئوکنفرانس گفت وگو کرد.
وزرای دفاع کشورهای یاد شده در این گفت وگوی ویدئوکنفرانسی درباره مسائل دفاعی و امنیتی منطقه به ویژه مساله جنگ اوکراین تبادل نظر کردند.
آکار در بیانیه‌ای پس از این دیدار که با دعوت و هماهنگی ترکیه برگزار شد، اظهار داشت: این نشست بسیار پربار بود و در مورد مسائل دفاعی و امنیتی منطقه با همتایان خود در چند کشور اروپایی تبادل نظر کردیم.
به گفته وزیر دفاع ترکیه، در این نشست بر اهمیت دستیابی فوری به آتش بس در اوکراین برای کمک به راه‌حل دیپلماتیک و فوری تخلیه امن غیرنظامیان بحث و رایزنی شد.
آکار تصریح کرد: در این دیدار بار دیگر بر اهمیت همکاری برای حفظ صلح، آرامش و ثبات در دریای سیاه از جمله مبارزه با مین های دریایی تاکید شد.
وی با اشاره به اوضاع جنگ اوکراین افزود: اوضاع انسانی وخیم است و باید شرایط ارسال و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه مهیا شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز بعد، یعنی ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد چهل و دومین روز خود شده است.

یکی از واکنش های کشورهای اروپایی به این جنگ اخراج دیپلمات های روسیه بود که با رخداد واقعه بوچا و کشته شدن ۳۵۰ تا ۴۰۰ غیرنظامی در شهری تحت اشغال نیروهای روسیه، شدت و سرعت گرفت. در حالی که مسکو دست داشتن در این اقدام را رد می کند و سازمان ملل برای بررسی مساله برای روشن شدن عاملان آن فراخوانده است، کشورهای اروپایی انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته و کرملین را عامل آنچه برخی «جنایت جنگی» می خوانند، گرفته اند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید