دولت اتریش با اعلام خبر اخراج چهار دیپلمات روس به جمع کشورهای اروپایی پیوست که در هفته‌های گذشته به اخراج دیپلمات های روسیه اقدام کرده اند.

اخراج‌ دیپلمات‌های روسیه از اتریش

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش امروز در بیانیه ای اعلام کرد که این وزارتخانه وضعیت دیپلماتیک سه عضو سفارت روسیه در وین و یک عضو سرکنسولگری روسیه در سالزبورگ را لغو کرد.

بر پایه این بیانیه، از این افراد که به اقدامی مغایر وظایف دیپلماتیک خود متهم هستند، خواسته شده تا ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) این کشور را ترک کنند.

«الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش روز سه شنبه اخراج دیپلمات های روسیه را نپذیرفته بود و این تصمیم را به اتخاذ موضعی واحد از سوی اتحادیه اروپا منوط کرده بود.

روسیه ۲۹۰ کارمند را در نمایندگی دیپلماتیک خود در اتریش دارد که ۱۶۲ دیپلمات و مسئول مسائل دوجانبه از آن جمله هستند. همچنین تعداد دیگری نیز مسکو را در سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نمایندگی می کنند.

اتریش در اوت ۲۰۲۰ یک دیپلمات روسی متهم به جاسوسی را اخراج کرده بود. این مساله برای نخستین بار در تاریخ کشوری رخ داد که به روسیه نزدیک است و می خواهد نقش پل را میان شرق و غرب ایفا کند.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد چهل و دومین روز خود شده است. یکی از واکنش های کشورهای اروپایی به این جنگ اخراج دیپلمات های روسیه بود که با رخداد واقعه بوچا که در جریان آن ۳۵۰ تا ۴۰۰ غیرنظامی در شهری تحت اشغال نیروهای روسیه جان باختند، شدت و سرعت گرفت. در حالی که مسکو دست داشتن در این اقدام را رد می کند و سازمان ملل به بررسی مساله برای روشن شدن عاملان آن فراخوانده است، کشورهای اروپایی انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته و کرملین را عامل آنچه برخی «جنایت جنگی» می خوانند، گرفته اند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید