به حکم میرزا ایوب میر دفتر که از بهر رعیت به ز گنج است. رضی بیک کرده جای آب این نهر، هزار و دویست به هشتاد پنج است. طبق نظر کارشناسان با وجود وضوح کلمات سنگ ‌نبشته، مضامین آن به روشنی قابل درک نیست.

از کتیبه گردنه عسلک طالقان چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، سنگ نوشته گردنه عسلک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان طالقان، بخش طالقان، روستای گراب واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۴۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از کتیبه گردنه عسلک طالقان چه می‌دانید؟

در «روستای گراب» از توابع شهرستان طالقان، میراثی باقی‌ مانده از دوران قاجار مشاهده می ‌شود که به «سنگ ‌نبشته گردنه عسلک» شهرت یافته است. این اثر تاریخی در سه کیلومتری جنوب غرب گردنه‌ عسلک و در دامنه ارتفاعات یخچال و میش‌ چال قرار دارد. به نظر می‌ رسد که شخصی به نام «ایوب میردفتر» در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، حکم به ساخت نهری می‌ دهد اما چشمه و مکانی که قرار بوده آب آن بواسطه این نهر به آن محل منتقل شود، معلوم نیست. این در حالی است که تعدادی از قدیمی ‌های گراب از منتقل کردن آب دو چشمه زیر کوه یخچال به کرج حکایت می ‌کنند. امری که باعث بروز درگیری و حتی کشته شدن چند تن شد.

از کتیبه گردنه عسلک طالقان چه می‌دانید؟

سرانجام ساخت نهر متوقف شده است. با توجه به سخنان ایشان، کاوش‌ هایی در نزدیکی و اطراف سنگ‌ نبشته انجام و نهایتا، نهر مذکور کشف شد. روی بخشی از سنگ‌ نبشته چنین نوشته شده است: نصر من الله و فتح قریب. بعهد ناصرالدین شاه شاهان که با امیران تورانش بچنگ است. به حکم میرزا ایوب میر دفتر که از بهر رعیت به ز گنج است. رضی بیک کرده جای آب این نهر، هزار و دویست به هشتاد پنج است. طبق نظر کارشناسان با وجود وضوح کلمات سنگ ‌نبشته، مضامین آن به روشنی قابل درک نیست.

نبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید