این امامزاده که برای دیدار برادر خود امام رضا راهی ایران شده بود توسط ماموران مامون به شهادت رسید. امامزاده هارون دارای کتیبه ای سنگی به خط ثلث به طول نود سانتی متر است که سنگ نوشته ای از فرمان شاه طهماسب است.

آیا به امامزاده هارون طالقان سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، در نزدیکی «روستای جوستان» شهرستان طالقان، آرامگاهی متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) قرار دارد که به نام «امامزاده هارون» شناخته می ‌شود. به نظر می‌ رسد که در زمان حکومت صفویان، شاه عباس اول و شاه طهماسب اول دستور به مرمت بقعه داده و سنگ مرمری سفید رنگ را که امروزه روی دیوار راهروی در ورودی مشاهده می‌ شود، در زمان صفویان و بر مدفن این امامزاده قرار داده ‌اند. این مکان در ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

آیا به امامزاده هارون طالقان سفر کرده‌اید؟

امامزاده هارون آرامگاه هارون بن موسی فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان طالقان، روستای جوستان واقع شده است. این امامزاده که برای دیدار برادر خود امام رضا راهی ایران شده بود توسط ماموران مامون به شهادت رسید. امامزاده هارون دارای کتیبه ای سنگی به خط ثلث به طول نود سانتی متر است که سنگ نوشته ای از فرمان شاه طهماسب است. فرمان شاه طهماسب در این کتیبه مبتنی بر این موضوع است که مردم طالقان به دلیل وجود این امامزاده از مالیات معاف شده اند. این بقعه مخروطی شکل و بی گلدسته در منطقه خوش آب و هوای طالقان واقع شده است.

آیا به امامزاده هارون طالقان سفر کرده‌اید؟

نرسیده به بقعه رود خروشان طالقان جاری است که حال و هوای منطقه را از لحاظ جذابیت گردشگری بیش از پیش دلپذیر می کند. صحن و سرای وسیع بیرونی این امامزاده نیز یکی دیگر از جذابیت های آن است که در دل کوهپایه های روستای جوستان در محوطه ای حدود هزار متر که پیرامون آن را درختان کهنسال بلند فرا گرفته قرار دارد. در گذشته مقبره امامزاده هارون دو لنگه در ورود به صحن خاتم کاری شده ذیقیمت داشت که گویا در زمان قاجار ساخته و نصب شده بود که اخیراً آنها را کنده و برده‌ اند اینک به جای آن در چوبی ساده‌ ای گذاشته ‌اند. این بقعه دارای امکانات رفاهی و کتابخانه ای مجهز و زائرسرا می باشد که میزبان عموم علاقمندان و زائران است. یکی دیگر از جاذبه های دینی این امامزاده، برپایی آئین تعزیه ظهر عاشورا است که هر سال در ده محرم و ماه صفر در جوار این امامزاده برگزار می شود.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید