این آسیاب در فاصله ۵ کیلومتری مرکز روستا قرار دارد که هنوز با گذشت چندین سال آثاری از آن باقی مانده است. در حوالی این آسیاب یک آبشار بسیار زیبا درست در محل برخورد دو رودخانه شور و تلخ که هرکدام از یک سو جریان دارند، قرار گرفته که به یکی از مهمترین جاذبه های این روستا تبدیل شده است.

آبشار شورباریک هفتکل مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، شورباریک روستایی بین دو شهر بختیاری نشین هفتکل و مسجدسلیمان در خوزستان است. روستای شورباریک از توابع شهرستان هفتکل با آبشاری دل انگیز از مکانهای گردشگری شهرستان به شمار می آید. این آبشار که در زبان محلی به ملارانی معروف است، در انتهای رودخانه شورباریک قرار دارد و در کنار یک آسیاب تاریخی واقع شده است. آبشار ملارآهنی تنها محل تفریح مردم است و در تابستان نیز گردشگران برای استفاده از طبیعت آبشار به این روستا سفر می کنند.

آبشار شورباریک هفتکل مقصدی مناسب برای گردشگری

روستای شورباریک با مناظر زیبا تفرجگاه هفتکل به شمار می آید. این روستا در ۵ کیلومتری شهرستان هفتکل در استان خوزستان قرار دارد. روستای شورباریک دارای چند جاذبه گردشگری است و مورد توجه مردم می باشد. این روستا در سالیان نه چندان دور دارای آسیابی آبی بود که اهالی از آن برای آرد کردن گندم استفاد می کردند. این آسیاب در فاصله ۵ کیلومتری مرکز روستا قرار دارد که هنوز با گذشت چندین سال آثاری از آن باقی مانده است. در حوالی این آسیاب یک آبشار بسیار زیبا درست در محل برخورد دو رودخانه شور و تلخ که هرکدام از یک سو جریان دارند، قرار گرفته که به یکی از مهمترین جاذبه های این روستا تبدیل شده است. نام محلی این آبشار ملارانی (ملار آهنی) است که به معنای سه پایه آهنی مشک های قدیمی میباشد و اهالی شورباریک داستان هایی برای این نام و دلیل نامگذاری آن برای این محل نقل می کنند.

آبشار شورباریک هفتکل مقصدی مناسب برای گردشگری

این آبشار که در موقعیت جغرافیایی N۳۱۳۴۳۳ E۴۹۳۱۲۵ واقع شده همیشه جاری است و تابع فصل خاصی نمی باشد. این آبشار با آبی شور، در کنار چشمه های آب شیرین قرار گرفته است. ملارانی (ملار آهنی) مهمترین جاذبه گردشگری روستای شورباریک است که میتوان گفت در منطقه مکوند نشین مسیر بین هفتکل و مسجد سلیمان بی نظیر است. اهالی روستای شورباریک در طول سال به کرات از این محل برای آب تنی و شنا استفاده می کنند. آبشار حوضچه نسبتا بزرگی ایجاد کرده و از ارتفاع ۴ متری به پایین جاری می شود. ارتفاع آبشار از سطح دریا ۳۸۱ متر است. ارتفاعات این منطقه غنی از گچ و آهک است و جدای از نفت خیز بودن، از این حیث نیز در سطح استان معروف است. پوشش گیاهی شامل درختان نخل و نی به همراه آبگیری زیبا در کنار آبشار مناظر زیبایی ایجاد کرده است.

آبشار شورباریک هفتکل مقصدی مناسب برای گردشگری

معضلات

آبشار ملار آهنی را یک معدن کوهی و کارخانه سنگ شکن آن تهدید می کند که در چند سال گذشته مورد اعتراض اهالی محل و فعالان محیط زیست قرار گرفته است. در سال ۸۸ بدون اینکه ارزیابی زیست محیطی لازم صورت گیرد، مجوز یک کارخانه سنگ شکن در حدود یکصد متری این آبشار صادر شد که تغییرات و تخریب ناشی از فعالیت این کارخانه از سال ۹۱ در آبشار دیده شد که موجب اعتراض اهالی گردید. پس از این اعتراض، کارخانه سنگ شکن به مدت یک ماه در سال ۹۳ تعطیل شد اما با رضایت اداره محیط زیست دوباره فعالیت خود را از سرگرفته است. فعالیت این کارخانه تاثیر مخربی بر آبشار داشته و آن را نابود کرده است؛ با توجه به اینکه حوضچه های رسوب گیر کارخانه غیراستاندارد است، استخر آبشار نیز که قبلا آبی زلال داشته، اکنون آلوده و گل آلود شده است. آبشار ملارآهنی تنها محل تفریح مردم است و در تابستان نیز گردشگران برای استفاده از طبیعت آبشار به این روستا سفر می کنند.

آبشار شورباریک هفتکل مقصدی مناسب برای گردشگری

موقعیت مکانی

دسترسی به این آبشار از طریق جاده هفتکل به باغ ملک، جاده مسجد سلیمان، پس از امامزاده شهسوار، روستای شورباریک امکانپذیر است. روستای «شورباریک» در ۱۵ کیلومتری شرق هفتکل  قرار دارد. این آبشار نیز در ۱ کیلومتری غرب روستا واقع شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید