یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بیشتر روزه‌داران با آن روبرو می‌شوند سردرد است.

علت سردرد روزه‌ داران در ماه رمضان + روش درمان
به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، درمان سردرد در ماه رمضان چیست؟ یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بیشتر روزه‌داران با آن روبرو می‌شوند سردرد است. اما آیا می‌دانید علت سردرد در ماه رمضان چیست؟ برای درمان سردرد روزه‌داران در رمضان از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟ درمان سردرد در ماه رمضان در طب سنتی چطور انجام می‌شود؟ اصلاً چیزی در مورد علت سرگیجه در ماه رمضان می‌دانید؟ در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که بهترین راهکارهای رفع سردرد روزه‌داران چیست.

علت سردرد در ماه رمضان چیست؟

آیا می‌دانید علت اصلی سردرد روزه‌داران چیست؟ آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در ماه رمضان با سردردهای مکرر و آزاردهنده روبرو می‌شوید؟ معمولاً سردردهایی که در ماه رمضان ایجاد می‌شوند، دلایل مشخصی دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۸ درصد از افراد در ماه رمضان با سردرد مواجه می‌شوند. باید بدانید که افرادی که به سردردهای شدید و همیشگی بعد از روزه گرفتن مبتلا می‌شوند نباید روزه بگیرند؛ اما خود سردرد روزه را باطل نمی‌کند.در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین دلایل سردرد در ماه رمضان آشنا شوید.

  • کاهش قند خون؛

  • کم آبی بدن؛

  • تغییر ناگهانی در سبک زندگی؛

  • عدم مصرف کافئین برای افرادی که بدن آن‌ها عادت به خوردن قهوه و چای دارد؛

  • کم خوابی؛

  • افت فشارخون؛

  • کم خونی؛

  • کاهش مصرف سیگار؛

  • مشکلات گوارشی؛

  • نخوردن سحری.

روش‌هایی برای درمان سردرد روزه‌داران در رمضان

روزه گرفتن می‌تواند بدن فرد را با کمبود مواد غذایی، آب و قند روبرو کند و این امر سبب بروز سردرد در برخی افراد می‌شود. معمولاً شدت سردرد می‌توانید از خفیف تا متوسط باشد و در اکثر مواقع اگر و ضربان دار نباشد، بعد از خوردن افطار برطرف می‌شود. معمولاً افرادی که به هر دلیلی سردردهای بیشتری را تجربه می‌کنند با نخوردن آب و غذا بیشتر به سردرد دچار می‌شوند.

به طور معمول درمان سردرد روزه‌داران در ماه رمضان کار چندان سختی نیست. پیدا کردن علت اصلی سردرد در این ماه و برطرف کردن آن می‌تواند به راحتی به شما کمک کند تا از شر این سردردها راحت شوید.

به طور کلی بیشتر افراد به دلیل کمبود آب، کم خوابی و افت قند دچار سردرد در ماه رمضان می‌شوند و از همین رو مصرف به اندازه آب و مواد قندی در زمان سحری و افطار در کنار تنظیم زمان خواب و چرت زدن در طول روز می‌تواند به شما کمک کند تا بدون مشکل این دوران را پشت سر بگذارید.

۱- برای سحری و افطار حتماً از مواد غذایی شیرین استفاده کنید

برای جلوگیری از افت قند خون در طول روز و جلوگیری از سردرد پیشنهاد می‌شود در وعده سحری حتماً از خرما، کشمش و خوراکی‌هایی با شیرینی طبیعی استفاده کنید.

برای افطار نیز بهتر است حتماً از عسل، کشمش و خرما استفاده کنید تا قند خون شما تنظیم شود. در بسیاری از مواقع علت احساس سرما در ماه رمضان افت قند و افت فشار خون است که در افرادی که قندهای مصنوعی و شیرینی‌جات بیشتری استفاده می‌کنند و یا فشار خون پایینی دارند، شایع‌تر است.

۲- مصرف چای و قهوه را کاهش دهید

بسیاری از ما بدون این که متوجه باشیم به خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار عادت کرده‌ایم. اگر قصد دارید در ماه رمضان روزه بگیرید باید از چند ماه قبل از ماه رمضان مصرف کافئین را کاهش دهید تا بدن شما با کنار گذاشتن آن دچار مشکل نشود. می‌توانید میزان مصرف چای و قهوه را به یک تا دو بار در روز کم کنید.

کافئین موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود، از همین رو نوشیدن آن در ماه رمضان آن هم به مقدار زیاد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید برای سحری و افطار از یک لیوان چای کم رنگ یا تنها یک فنجان کوچک قهوهاسپرسو، قهوه ترک یا هر نوع قهوه دیگری که میل دارید استفاده کنید.

۳- خوردن ۸ لیوان آب را فراموش نکنید

با خوردن آب به راحتی با سردرد روزه‌داری خداحافظی کنید. در اکثر مواقع سردرد روزه‌داران در رمضان با نوشیدن آب برطرف می‌شود. بدن شما در طول روز به ۸ لیوان آب نیاز دارد. در صورتی که در سحری و افطار این میزان آب را به بدن نرسانید، بدن با کم آبی مواجه می‌شود.

از همین رو ممکن است در طول روز با علائمی مثل سردرد، خستگی و بی‌حالی مواجه شوید. گاهی اوقات علت سرگیجه در ماه رمضان نیز می‌تواند ناشی از کمبود آب باشد. سعی کنید چند لیوان آب در وعده سحری بنوشید. از افطار تا زمانی که به خواب می‌روید هم چندین لیوان آب بنوشید تا کم آبی بدن جبران شود.

۴- به اندازه بخوابید

گاهی اوقات مهم‌ترین علت سردرد در ماه رمضان کم خوابی است. از آنجایی که روزه‌داران برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌شوند و ممکن است بعد از آن نتوانند به راحتی بخوابند، بدن با کمبود خواب مواجه می‌شود. برای پیشگیری و درمان سردرد روزه‌داران در رمضان باید سعی کنید بعد از خوردن سحری چند ساعت بخوابید. در صورتی که زمان لازم برای این کار را ندارید حتماً در طول روز چند بار چرت بزنید تا کم خوابی‌تان جبران شود.

۵- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرما اجتناب کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرمای زیاد موجب عرق کردن و از دست رفتن آب بدن و در نتیجه سردرد می‌شود. سعی کنید در طول ماه رمضان لباس‌های خنک و روشن بپوشید و در معرض گرمای خورشید و مکان‌های گرم قرار نگیرید.

۶- از مصرف غذاهای حاوی قند  کربوهیدرات ساده اجتناب کنید

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌های ساده هستند، خیلی رود قند خون را افزایش می‌دهند و از طرفی به سرعت نیز موجب افت قند خون می‌شوند. این موضوع موجب می‌شود تا فرد بعد از چند ساعت از خوردن سحری با سردرد و افت قند مواجه شود. برای وعده سحری سعی کنید کمتر از کربوهیدرات‌های ساده و شیرین استفاده کنید.

۷- برای پیشگیری از سردرد از داروهای کمکی استفاده کنید

اگر معمولاً دچار سردرد می‌شوید و بدن شما قادر به تحمل گرسنگی و تشنگی روزه‌داری نیست، می‌توانید از داروهای پیشگیرانه استفاده کنید. این داروها معمولاً برای ۱۲ ساعت ناشتا تأثیرگذار هستند. برای این کار می‌توانید موقع سحری از یک قرص ناپروکسن ۵۰۰ میلی‌گرم استفاده کنید. البته فراموش نکنید که مصرف هر قرصی باید با تجویز پزشک باشد و در صورت تشخیص متخصص مصرف شود.

۸- از خوردن سریع غذا در افطار اجتناب کنید

اگر به دنبال پیدا کردن علت سردرد و سرگیجه بعد از افطار هستید، باید بدانید که خوردن سریع و یک باره حجم زیادی مواد غذایی می‌تواند موجب ایجاد این حالت شود. برای رفع سردرد بعد از افطار باید ابتدا روزه خود را با خرما و آب جوش باز کنید. سپس به آرامی و بعد از نیم ساعت شروع به خوردن غذا کنید.

۹- از طب سنتی برای درمان سردرد کمک بگیرید

برای درمان سردرد روزه‌داران در رمضان می‌توانند از شربت سکنجبین، شربت ریواس، شربت زرشک، شربت آلو، شربت خاکشیر با گلاب استفاده کنند. این شربت‌ها هم در درمان کم آبی بدن مؤثر هستند و هم به پیشگیری و درمان سردرد کمک زیادی می‌کنند.

۱۰- در صورت نیاز از پزشک کمک بگیرید

اگر سردردهای شما با روزه گرفتن زیاد شده و حتی با به کار بردن راه‌حل‌هایی که در این مقاله ذکر شد، باز هم بعد از روزه گرفتن دچار سردرد می‌شوید، بهتر است روزه گرفتن را کنار بگذارید و این موضوع را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

ما در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه روش‌های کاهش سردرد به شما کمک کنیم تا این ماه پربرکت را راحت‌تر و بدون درد و مشکل پشت سر بگذارید. به جای این که با خود فکر کنید با سردردهای ماه رمضان چه کنیم بهتر است علت سردردتان را پیدا کنید و سپس با رعایت اصولی که مقاله ذکر شد از بروز آن جلوگیری نمایید.

منبع: مجله کوروش

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید