ضربان قلب افرادی که زیر نور ملایم ​​خوابیده بودند در طول شب افزایش یافته است و همچنین صبح روز بعد مقاومت در برابر انسولین در آن‌ها افزایش یافته و رسیدن قند خون‌شان به سطح طبیعی دشوارتر بود.

این سبک خوابیدن برای سلامتی قلب مضر است

به گزارش سلام نو به نقل از ایندپندنت فارسی، بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، حتی یک شب خوابیدن زیر نور ملایم لامپ هم می‌تواند بر سلامت قلب وعروق و سوخت‌وساز بدن اثرات منفی بگذارد.

دکتر فیلیس زی، از مرکز طب شبانه‌روزی و خواب دانشگاه نورت‌وسترن و نویسنده این مطالعه، به «ان‌پی‌آر» گفت که او «از اینکه حتی مقدار کم نور که از طریق چشم به مغز می‌رسد، همچنان تاثیر چشمگیری دارد، شگفت‌زده شد.»

نتایج این مطالعه با نتایج تحقیقات مشابه وسیع‌تر هم که نشان می‌دهند در معرض نور ضعیف بودن در طول خواب هم می‌تواند فرد را در برابر بیماری‌های مزمن آسیب‌پذیرتر کند، همخوانی دارد.

هدف این مطالعه که روی ۲۰ نفر انجام گرفت، اندازه‌گیری اثر ۱۰۰ واحد «لوکس» (lux) نور مصنوعی بر بزرگسالان سالم در طول خواب بود. دکتر زی در مصاحبه با ان‌پی‌آر گفت: «این مقدار نور شاید برای دیدن مسیر کافی باشد، ولی واقعا برای راحت خواندن متنی کافی نیست.»

تمام شرکت‌کنندگان شب اول در اتاق کاملا تاریکی خوابیدند. شب بعد، نیمی از شرکت‌کنندگان در اتاقی با نور بیشتر با چراغی بالای سرشان خوابیدند.

محققان علاوه بر ثبت سایر معیارها، امواج مغزی و ضربان قلب شرکت‌کنندگان را ثبت کردند و هر چند ساعت یک بار از آن‌ها نمونه خون گرفتند.

هر دو گروه صبح مقدار زیادی قند دریافت کردند تا مشخص شود چگونه به افزایش میزان قند واکنش نشان می‌دهند.

این بررسی نشان داد که ضربان قلب افرادی که زیر نور ملایم ​​خوابیده بودند در طول شب افزایش یافته است و همچنین صبح روز بعد مقاومت در برابر انسولین در آن‌ها افزایش یافته و رسیدن قند خون‌شان به سطح طبیعی دشوارتر بود.

دکتر زی می‌گوید قرار داشتن در معرض نور می‌تواند سوخت و ساز بدن‌ را از طرق مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه شرکت‌کنندگانی که در اتاق دارای نور خوابیده بودند، فکر می‌کردند خواب خوبی داشته‌اند، محققان معتقدند که این میزان نور برای اثر گذاشتن بر دستگاه عصبی و بردن آن به حالت هوشیاری و فعال‌تر، کافی بوده است. دکتر زی می‌گوید: «هرچند خود فرد در خواب بود، انگار مغز و قلب (او) می‌دانستند که چراغ‌ روشن است.» دکتر کریس کول‌ول از دانشگاه یوسی‌ال‌ای هم در مصاحبه با ان‌پی‌آر گفت: « هماهنگی‌های زیادی برای خواب راحت لازم است و تعادل دستگاه عصبی خودگردان بدن به آن‌ها سامان می‌دهد.»

دکتر کول‌ول افزود که این تاثیرات «قابل ملاحظه» نیستند، «اما وقتی در پی خواب شبانه راحتی باشیم، نباید خود را در چنین وضعیتی قرار دهیم.»

او خاطرنشان کرد: «تازه این فقط یک شب بود، حال تصور کنید اگر دائم در این وضع باشیم چه پیش ‌می‌آید.»

 اختلال در چرخه خواب و بیداری بدن می‌تواند بر توانایی یاخته‌ها در ترشح انسولین تاثیر منفی بگذارد و این به نوبه خود می‌تواند روی میزان قند خون اثر بگذارد.

دکتر چارلز سیسلر، استاد دانشکده پزشکی هاروارد، در مصاحبه با ان‌پی‌آر گفت: «این امر خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند مقاومت در برابر انسولین، دیابت، و سایر مشکلات سوخت و سازی قلبی را افزایش می‌دهد.»

طبق مطالعه انجام شده روی ۴۰ هزار زن در سال ۲۰۱۹، خوابیدن جلو تلویزیون روشن یا زیر لامپ روشن، با افزایش ۱۷ درصدی خطر افزایش وزن به میزان پنج کیلوگرم در طول پنج سال ارتباط داشت.

طبق یافته‌های اخیر دکتر چایسلر و سایر محققان، تاثیرات منفی بر سوخت و ساز شرکت‌کنندگان در طی یک دوره سه هفته‌ای بیشتر به دلیل اختلال در نظم شبانه‌روزی خواب است تا کمبود خواب.

او در مصاحبه با  ان‌پی‌آر گفت: «وقتی شب‌ها آن‌ها را در معرض نور مصنوعی بیشتر قرار ندادیم، اثرات نامطلوب مربوط به کمبود خواب مزمن بر سوخت و ساز گلوکزی را مشاهده نکردیم.»

او افزود: «مردم فکر می‌کنند وقتی به خواب می‌روند و بیهوش هستند، اثرات فیزیولوژیکی وجود ندارد، اما ساده و سرراست، چنین چیزی درست نیست.»

کد خبرنگار: ۱۴
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    6 10
    چرا عکس زن بدون حجاب ؟
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    6 5
    بهتره که سمت راست بخوابیم تا سمت چپ که به قلب فشار واردمیکنه. ما که بایدچراغ خاموش باشه خوابمون ببره. عزت زیاد
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    4 4
    ما اخر نفهمیدیم با نور چراغ روشن بخوابیم یا تاریک ؟؟؟؟؟ کدومش بهتره ؟؟؟؟
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 1
    باسلام به پهلوی چب خوابیدن ودر تاریکی برای بدن خوب هست سمت چپ فشار به کبد نمیاد قلب هم بهتر کار میکنه
  • صارمی SE ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    بجای اینهمه حرف. میتونست باچهار پنج خط باکلمات خلاصه ومفید نظرشون رو بگن . نیازی به اینهمه لفاظی وتکراری نبود !
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید