در شرایطی که مردم از این گرانی عصبانی هستند، افرادی تحت عنوان کارشناس وجود دارند که با تجویزهای بی‌موردشان بر شدت این عصبانیت می‌افزایند. مثلا اخیرا کارشناسی در صدا و سیما حضور یافته و در پی گرانی گوجه به مردم توصیه می‌کند که به‌جای گوجه از سیب استفاده کنند.

روزنامه آفتاب یزد: املت غذای ثروتمندان است!

روزنامه آفتاب نوشت: انگار قرار نیست که روزی خیال مردم بابت‌عدم گرانی کالایی آسوده باشد. چرا که هر روز با افزایش شوک‌آور کالا یا محصولی روبه رو می‌شوند. این بار نوبت گوجه فرنگی است که با افزایش قیمت عجیبش کام مردم را تلخ کند. گفته می‌شود که این محصول این روزها به لحاظ گرانی تقریبا نزدیک به قیمت دلار شده است.

یعنی قیمت گوجه فرنگی ۲۵هزار تومان است البته برخی از مردم تا ۳۰ هزار تومان هم قیمت آن را گزارش داده اند. در این خصوص رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید: «در شرایط عادی حدود ۲ تا ۳ هزار تن گوجه فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شد این در حالیست که در ۲ روز گذشته این حجم به ۵۰ تن تقلیل پیدا کرد از این‌رو قیمت گوجه فرنگی در میدان اصلی میوه و تره‌بار به کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسید.»
> دلیل گرانی گوجه فرنگی
مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به افزایش نرخ باربری‌ها، افزود: «۱۷درصد به تعرفه کامیون‌داران اضافه شده است از این‌رو بسیاری از آن‌ها تمایلی برای بار زدن محصولات کشاورزی ندارند؛ از سوی دیگر عده‌ای که هویت آن‌ها مشخص نیست اقدام به پرتاب سنگ به کامیون‌داران می‌کنند و اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌دهند.» وی با بیان اینکه محصولات کشاورزان در مزرعه مانده‌اند، تصریح کرد: «میزان بار ورودی گوجه فرنگی به تهران به ۱۰ کامیون رسید باید بگویم این حجم از بار می‌تواند نیاز نصف یک سالن در میدان میوه و تره‌بار را تامین کند.» دارایی‌نژاد قیمت گوجه فرنگی فروخته شده سر مزرعه را کیلویی ۱۷ هزار تومان عنوان کرد و افزود:
«این گوجه تا به تهران برسد نرخ آن کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌شود و خریداران در واحدهای صنفی باید گوجه فرنگی را کیلویی۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری کنند.» این فعال صنفی با انتقاد از عملکرد وزارت کشاورزی در توزیع گوجه فرنگی، افزود: «افزایش قیمت گوجه فرنگی منطقی نیست چراکه میزان کشت آن قابل توجه است. محصول گوجه در میناب رسیده و آماده توزیع است اما از آنجایی‌که هیچ کامیون‌داری حاضر به حمل بار نیست قیمت گوجه افزایش پیدا کرده است.» وی با بیان اینکه افزایش نرخ گوجه فرنگی در سایر صیفی‌جات نیز تاثیر می‌گذارد، افزود: «بعد از تعلل کامیون‌داران از بارگیری هندوانه، قیمت آن در میدان از کیلویی ۵هزار تومان به کیلویی ۹هزار تومان رسید، همچنین قیمت سبزی خوردن از کیلویی ۸ هزار تومان به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسید. این در حالیست که مسئولان بارها اعلام کردند در ماه رمضان اجازه افزایش نرخ را نمی‌دهند.» به گزارش ایلنا، دارایی‌نژاد با اشاره به لزوم قیمت‌گذاری گوجه فرنگی سر مزرعه، افزود: «با این نرخ قیمت ۱۰ تن گوجه ۱۷۰ میلیون تومان می‌شود که این نرخ برای گوجه منطقی نیست. در شرایط فعلی چاره‌ای نداریم جز اینکه وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشاورزی ورود کند تا قیمت‌ها متعادل شود».
> گرانی گوجه فرنگی سراسری است؟
اما گرانی گوجه‌فرنگی تنها به میدان تره‌بار تهران محدود نمی‌شود. سایت‌های خبری در سه روز گذشته گزارش‌هایی از سه‌شهر بزرگ کشور منتشر کرده‌اند که موضوع آن‌ها به مسئله گرانی گوجه فرنگی اختصاص دارد. ۱۶ فروردین خبرگزاری ایسنا از قول رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان نوشته به دلیل اعتصاب کامیون‌داران، قیمت گوجه در سطح عرضه به ۱۸هزار تومان افزایش پیدا کرده در حالی‌که پیش از این اتفاق، قیمت گوجه در بازار بین شش تا ۹ هزار تومان بود. نوروزعلی اسماعیلی پیشنهاد داده دولت برای مدیریت شرایط، کامیون‌های دولتی همچون ارتش را برای جابجایی بار محصولات کشاورزی تا بهبود شرایط به کار بگیرد. رئیس اتحادیه میادین میوه‌وتره‌بار اراک نقش کامیون‌داران در گرانی گوجه‌فرنگی را تکرار می‌کند. با این تفاوت که به‌گفته حسین درجاتی ایجاد امکان صادرات گوجه‌فرنگی را هم در رشد قیمت آن بی‌تاثیر ندانسته: قیمت گوجه‌فرنگی
در مرز پرویزخان به حدود ۱۵ هزار تومان می‌رسد به همین جهت فروشندگان در شهرستان‌ها نیز قیمت را افزایش داده‌اند. شاید کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد، اما در همان روز انتشار این گفتگو، خبر دیگری روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفته که از ممنوعیت صادرات برخی محصولات ایرانی به کشور عمان حکایت دارد. هندوانه، خیار، بادمجان، گل کلم، کلم، کاهو، کدو سبز، فلفل و گوجه فرنگی ۹ محصول ایرانی هستند که ورود آن‌ها به عمان از ابتدای سال جدید ممنوع بوده است، اما ظاهرا به‌گفته رئیس اتحادیه میادین میوه‌وتره‌بار اراک، در مرز پرویزخان گوجه ایرانی هنوز طرفداران خود را حفظ کرده است. به گزارش فرارو، گذرگاه مرزی پرویزخان یا مرز پرویزخان یکی از گذرگاه‌های مرزی غربی ایران با کشور عراق است که در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه واقع شده و ارتباط ایران با اقلیم کردستان عراق را فراهم می‌کند. گرانی گوجه‌فرنگی در همدان هم گزارش شده است. رضا البرزی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان در شانزدهمین روز سال جدید به ایسنا گفته پس از ورود ۱۱۰ تن گوجه فرنگی به میادین بار شهر همدان، قیمت گوجه فرنگی در سطح میادین به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده و خرده‌فروشان سطح شهر هم باید برای فروش گوجه فرنگی نهایتا ۲۵ درصد سود روی همین قیمت اعمال کنند.
> واکنش کاربران
در شرایطی که مردم از این گرانی عصبانی هستند، افرادی تحت عنوان کارشناس وجود دارند که با تجویزهای بی‌موردشان بر شدت این عصبانیت می‌افزایند. مثلا اخیرا کارشناسی در صدا و سیما حضور یافته و در پی گرانی گوجه به مردم توصیه می‌کند که به‌جای گوجه از سیب استفاده کنند! اینکه صدا و سیما چنین افراد به اصطلاح کارشناس را از کجا می‌آورد سوال همیشگی است اما همانطور که عنوان شد مسئله گرانی گوجه فرنگی با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «گوجه فرنگی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومن شده سیب زمینی هم بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومن گوشت هم ۲۰۰ رو رد کرد برنج هم که هیچ. رسما نباید چیزی بخورید».
کاربر دیگری گفته است: «افزایش قیمت گوجه فرنگی منطقی نیست چراکه میزان کشت آن قابل توجه است».
دیگری نوشت: «یه شونه تخم‌مرغ ۴۰ تومن گوجه‌فرنگی ۳۵ تومن با این قیمت‌ها میشه گفت: املت یه زمانی غذای فقرا بود، ولی الان غذای ثروتمند ان است!».
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «گوجه فرنگی ۸ فروردین ۹۸۰۰گوجه فرنگی ۱۶ فروردین ۲۴۸۰۰. حتی تصورش برای اصحاب کهف هم قفل هستش دیدن این قیمتها».
کاربران دیگر نوشته اند: «دیشب تونستم با پول یارانه‌ام ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم گوجه فرنگی بخرم توی پوست خودم نمیگنجم»، «امروز یکی بهم گفت دلار رفته بالای ۲۷ تومن، گفتم والا خبر گرون شدن سیب زمینی و گوجه فرنگی بیشتر ناراحتم کرد. تا کی میتونیم هر روز یه چیزی رو از سبد غذاییمون حذف یا کم کنیم؟»، «افزایش قیمت‎گوجه فرنگی در اواخر پاییز و اوایل زمستان مسبوق به سابقه است، اما گوجه ۳۵ هزار تومانی در بهار ‎نوبر است»،
«از اول سال حساب کنین تورم چه پیشرفتی کرده، آخه گوجه‌فرنگی ۳۵ هزار تومن؟! قول میدم امسال یک ده کیلویی برنج ایرانی درجه ۲ به یک میلیون برسه».

کد خبرنگار: ۱۴
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید