وکیل در واقع همان نماینده قراردادی موکل است که امور حقوقی وی را برعهده دارد. وکیل به نمایندگی از موکل، تکالیف و اموری که برعهده وی قرار داده شده است را انجام می‌دهد. 

جستجوی وکیل در سامانه بنیاد وکلا

ممکن است فردی به صورت رسمی و قانونی وکیل نباشد و به نوعی پروانه وکالت نداشته باشد اما کارهایی را به نمایندگی از طرفین انجام می‌دهد. 

در هرصورت وکیل به عنوان شخص حقیقی شناخته می‌شود که وظایفی مانند دفاع از حق و حقوق موکل، انجام فرآیند قانونی اقامه دعاوی حقوقی و غیره را برعهده دارد. 

اگر علیه شخصی شکایت شده باشد یا فردی قصد اقامه دعوا علیه اشخاصی را داشته باشد، ممکن است طرفین به وکیل نیاز داشته باشند. 

به طور معمول هنگامی بحث وکیل مطرح می‌شود که اصحاب دعوا با مشکل حقوقی مواجه شده باشند و اینجاست که وکیل مجرب و با سابقه می‌تواند به حل و فصل دعاوی مطروحه بپردازد. 

مشخصه اصلی که برای وکیل تعریف می‌شود، انجام بهترین دفاعیات از موکل است. در واقع وکیل باید بتواند در محضر دادگاه و قاضی و در مقابل اصحاب دعوا به بهترین شکل ممکن از موکل خود دفاع کند. حال دفاع وکیل از موکل می‌تواند به صورت شفاهی باشد یا به شکل کتبی و در قالب لایحه باشد. 

جستجوی وکیل

امروزه حوزه وکالت بسیار تخصصی شده است و وکلا صرفا در یکسری از دعاوی خاص فعالیت می‌کنند. با توجه به گستردگی علم حقوق، طبیعتا نمی‌توان در همه این زمینه‌ها به مهارت و تسلط کافی دست پیدا کرد. 

تخصصی شدن حوزه وکالت سبب شده است تا اگر موکلین با یک دعوا حقوقی خاص مواجه شوند، به وکیل متخصص در همان زمینه مراجعه کنند. 

احتمالا با اصطلاحات وکیل ملکی، وکیل کیفری وکیل خانواده، وکیل کار، وکیل مالیاتی و غیره برخورد کرده باشید. وکیلی که در دعاوی خانواده فعالیت کرده و پرونده‌هایی این چنینی را قبول می‌کند، به وکیل خانواده شهرت پیدا کرده است و در مورد سایر وکلا نیز به همین ترتیب می‌باشد. 

در هر صورت موکلین از وکلا جدای از بحث نتیجه دعوا و صدور حکم، این انتظار را دارند تا وکیل وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهد و در دادگاه بتواند از آن‌ها دفاعیات قابل قبولی داشته باشد. 

وکیل دعاوی کیفری

در قانون آیین دادرسی کیفری صراحتا این موضوع اعلام شده است که متهم می‌تواند در ساعات اولیه دستگیری نیز از وکیل برخوردار باشد. در واقع یکی از حقوق قانونی متهم، امکان دسترسی به وکیل است. 

شرایط دعاوی کیفری در مقایسه با دعاوی حقوقی کاملا متفاوت است و به جهت اهمیت این دعاوی بهتر است که علاوه بر متهم، شاکی نیز از تجارب و توانمندی‌های وکیل نهایت استفاده را داشته باشد. 

وکیل دعاوی کیفری به فردی گفته می‌شود که علم و دانش بالایی در زمینه مسائل کیفری دارد و تسلط بالای او در قوانین جزایی باعث شده تا به وکیل دعاوی کیفری شهرت داشته باشد. 

وکیل کیفری باید حقوق قانونی موکل خود چه شاکی و متهم را مورد پیگیری قرار دهد و اگر به ناحق از متهم شکایت شده و در واقع وی هیچ گونه جرمی را مرتکب نشده باشد، وکیل باید اقداماتی را انجام دهد تا در نهایت حکم برائت وی صادر گردد. 

وکیل دعاوی خانواده

وکیل دعاوی خانواده نیز به جهت مهارت و تخصص بالا در حل و فصل دعاوی مرتبط با امور خانواده به این نام شهرت پیدا کرده است. 

وکیل خانواده پرونده‌هایی نظیر طلاق، مهریه، حضانت فرزندان، نفقه و غیره را قبول می‌کند و این توانایی را دارد تا راهکارها و پیشنهادات مناسبی را برای حل و فصل اختلافات زوجین ارائه دهد. 

به طور معمول وکلای دعاوی خانواده در کنار امر وکالت باید در نقش مشاور نیز به زوجین راه حل‌های مناسبی را ارائه دهند. در واقع وکیل خانواده در دو نقش وکیل و مشاور ایفای وظیفه می‌کند. 

اگر موکل برای ارائه درخواست طلاق به وکیل مراجعه کند، وکیل دعاوی خانواده وظیفه دارد تا کلیه مراحل ثبت طلاق از ارائه دادخواست تا حضور در جلسه دادگاه را شخصا انجام دهد. 

حتی اگر موکل بنا به دلایل مختلف شرایط حضور در جلسات دادرسی را نداشته باشد، وکیل باید به جای او در تمامی جلسات دادگاه حضور پیدا کرده و مستندات و مدارک لازم را برای درخواست طلاق ارائه دهد. 

البته اگر طلاق از طرف مرد باشد، نیازی به ارائه دلیل برای دادگاه نیست و به همین جهت معمولا وکیل از طرف زوج گرفته نمی‌شود. 

در صورتی که زوجه تمایل به طلاق داشته و شرایط قانونی طلاق نیز فراهم باشد، وکیل باید به نمایندگی از زوجه درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند. 

جستجوی وکیل

وکیل و مشاوره حقوقی برای دعاوی حقوقی و کیفری

اقامه و نحوه طرح دعاوی حقوقی و کیفری باهم متفاوت است و باید در این زمینه از وکیل یا کارشناس حقوقی مجرب استفاده نمود. 

چنانچه در ارتباط با موضوعی خاص نیاز به مشاوره حقوقی دارید و یا برای طرح شکایت قصد دارید از وکیل استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از خدمات و امکانات سامانه وکیل ۲۴ است که می‌توانید از اطلاعات حقوقی به میزان کافی استفاده کنید. 

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیل IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    0 0
    سلام،من جویای یه وکیل خانواده کاردرستم درهمدان لطفااگرکسی سراغ داره معرفی کنه،رفتم پیش یه وکیل خانواده قبل ازهرچیزی میگفت پانزده تومان میگیرم گفتم مشکلی نیست،کل مشکلاروتوضیح دادم تازه داشت ازمن راه وچاه می پرسیدگفتم پس پول چی ازم میخوای اگه راه حل بلدبودم نمیومدم پیش توکه اینم ازوضعیت وکیلم،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید