افراد مبتلا به فشار خون و قند خون در شرایط خاصی می‌توانند روزه بگیرند که مشاوره با پزشک متخصص اولین قدم در این زمینه است.

افراد مبتلا به فشار خون و قند خون چگونه روزه بگیرند؟ + شرایط روزه‌داری / فیلم

به گزارش سلام نو، امیر مصدق، متخصص قلب در مجموعه درس‌گفتار «سلامت در رمضان» به تشریح مهم‌ترین مباحث مربوط به سلامت در این ماه پرداخته است. وی در بخش اول این درس گفتار موضوع روزه‌داری در افراد مبتلا به فشار خون و دیابت را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

«آیا بیماران دیابتی و فشار خونی، می‌توانند روزه بگیرند یا نه؟ اصل کلی این است که روزه‌داری و شرکت در این امر تعبدی برای افراد سالم است. در قرآن هم ذکر شده است که افرادی که مریض و یا در سفر هستند روزه نگیرند و روزه‌داری را به زمان دیگری موکول کنند.

بیماران هم می‌توانند از ثمرات ماه رمضان بهره ببرند 

بسیار مهم است که اگر در ماه رمضان مریض هستیم، روزه نگیریم اما می‌توانیم از دیگر ثمرات این ماه استفاده کنیم. به لحاظ پزشکی باید بدانیم زمانی که روزه می‌گیریم، پس از گذشت چند ساعت، وقتی بدن کم آب می‌شود، قند خون هم افت می‌کند. به دلیل همین نوسان قند در افراد روزه‌دار، افراد دیابتی که قصد روزه‌ گرفتن دارند باید با پزشک مشورت کنند. در موارد خفیف ممکن است پزشک اجازه دهد که داروهای قند را تنظیم و روزه بگیرند اما حتماً توصیه خواهد کرد که قبل از افطار قند خون خود را چک کنند.

اگر فرد مبتلا به دیابت تحت هر شرایطی روزه گرفت و دچار علائمی مثل تپش قلب، تعریق، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی شدید شد باید سریع قند خون خود را چک کند.

افرادی که دچار فشار خون خفیف هستند که با یک دارو قابل کنترل است، اگر با پزشک مشورت کنند و تمایل به روزه‌داری داشته باشند، قرص فشار خون تجویزی برای آنها تغییر می‌کند و داروهایی با اثر طولانی تجویز می‌شود؛ البته با این شرط که هر زمان در طول روزه‌داری دچار تپش قلب، تعریق، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی شدید شدند باید افطار کرده و از یک سرم جراحی استفاده کنند.

سرم جراحی کمی آب مخلوط با نمک و شکر است که باید میل شود تا سریعاً فشار و افت قند خون به حالت عادی بازگردد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید