میثم امامی؛ راهنمای سفر، فعال و مشاور گردشگری عشایریه، اون در حوزه فرش ایرانی و دستبافته‌ها پژوهش می‌کنه و در زمینه اقوام ایرانی و عشایر مطالعه داره. میثم متولد تیرماه ۱۳۶۵ هست و در دانشگاه مهندسی آب خونده، اون در کارگروه‌های مختلفی عضویت داشته و به عنوان مشاور و مدرس تورگردانی، فعالیت می‌کرده و بین سال‌های ۸۵ تا ۸۹ فعال گردشگری دانشجویی بوده. میثم با توجه به علاقه‌ای که به عشایر ایران داره در ارتباط با آغاز «کوچ عشایر» نکات قابل تأملی رو مطرح می‌کنه، با ما همراه باشید تا از طریق گفته‌های میثم امامی، دقت نظر بیشتری نسبت به کوچ عشایر داشته باشیم.

آغاز کوچ عشایر ایران و نکات حائز اهمیت در برخورد با آنان از نگاه میثم امامی

سلام نو - سرویس گردشگری: میثم از شکوه فرایند کوچ عشایر و یک یک ویژگی‌های بی‌نظیرش می‌گه: "فرایندی که انقدرها زیبایی و عشق داره که بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری) تو ترانه معروف خودش (مینا بنوش) آرزو می‌کنه کاش هم‌زمان با شروع کوچ، دست یارش تو دستش باشه. انقدر امنیت داره که طفل نوزاد بر پشت مادر، همراه بشه و تجربه‌اش کنه. انقدر اعتبار داره که زن و مرد عشایر زیباترین لباس رو براش بپوشن. انقدر حس خوب داره که زمزمه ترانه های شاد کوچ از هرلحظه اش به گوش برسه. انقدر بستر لحظات امید بخش که پای کهنسالان را در خود نگاه دارند و انقدر بی ریاست که هرچیزی جای خودش باشه."

آغاز کوچ عشایر ایران و نکات حائز اهمیت در برخورد با آنان از نگاه میثم امامی
مسیرهای مختلف کوچ ایل بختیاری در سالهای پیش

اون در ادامه به کاهش جمعیت عشایر و همین‌طور اهمیت و نکات مربوط به گذر و عبور از جاده‌هایی که عشایر تو اون‌ها هستند اشاره می‌کنه: "جمعیت عشایر کشور در ۱۵۰ سال گذشته از ۳۷ درصد جمعیت کل، رسیده به ۱.۵ درصد که دلایل خیلی زیادی داره و این‌جا مجال واگوییش نیست. اما یادتون باشه؛ مبادا بی جهت بوق بزنید و ارامش رو بگیرید از خودشون و حیووناشون. مبادا حس زندگی رو از پیرمرد و بزغاله هاش بگیرید. مبادا با رفتار نامناسب باعث دلخوریشون بشید. مبادا آب تو دل اون طفل شیرخوار و مادرش تکون بخوره. مبادا لبخندهاشون ، اخم بشه. مبادا بدون اجازه ازشون عکس و فیلم بگیریم. سگ‌ گله، سگ بازی و نوازش نیست. مبادا به جهت همدلی شروع کنید به بیان مطالبی مثل اینکه شما چقدر بیچاره اید و چقدر زندگیتون سخته و لعنت به این و لعنت به اون و هزاران صحبت اینطوری. میدونم که نیتمون خیره اما ناخواسته شر درست نکنیم."

میثم از حواس‌جمعی برای برقراری ارتباط با عشایر، رانندگی و همراه داشتن آب و نون می‌گه: "تو رانندگی‌مون هم بیشتر احتیاط کنیم، هم با سرعت آرومتر رانندگی کنیم، از همه مهم‌تر حتما «آب و نون» بیشتر از نیاز خودمون همراه داشته باشیم. تو مسیر کوچ آب زیاده، اما لزوما همه آبها خوراکی نیست براشون، و فرصت نون درست کردن هم ندارن خیلی از مواقع."

آغاز کوچ عشایر ایران و نکات حائز اهمیت در برخورد با آنان از نگاه میثم امامی
مسیرهای مختلف کوچ ایل بختیاری در سالهای پیش

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید