به نظر می رسد توت ها با کاهش التهاب و تجمع کلسترول، بهبود عملکرد سرخرگ ها، محافظت در برابر آسیب های سلولی و همچنین کاهش قابل توجه عوامل خطرزای تصلب شرایین مانند کلسترول بد، فشار خون و سطح قند خون از گرفتگی عروق پیشگیری کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهند.

بهترین خوراکی ها برای جلوگیری از بیماری تصلب شرایین

بیماری آترواسکلروز که به نام تصلب شرایین نیز شناخته شده در واقع نوعی گرفتگی سرخرگ است که به دلیل تجمع رسوبات چربی در امتداد دیواره سرخرگ ها و تنگ شدن سرخرگ ها ایجاد می شود.

در افراد مبتلا به آترواسکلروز جریان خون به قلب و سایر اندام های بدن کاهش یافته و می تواند به مشکلات جدی در سلامتی منجر شود. خبر خوب این که با گنجاندن برخی خوراکی ها به برنامه غذایی می توان از این مسئله تا حد زیادی جلوگیری کرد.

در ادامه قصد داریم به معرفی بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از گرفتگی سرخرگ ها بپردازیم.

علت گرفتگی سرخرگ ها چیست؟

تصلب شرایین از علت های اصلی ابتلا به بیماری های قلبی از جمله بیماری عروق کرونری است که شایع ترین نوع بیماری قلبی در ایالات متحده محسوب می شود.

این عارضه که نوعی بیماری التهابی مزمن می باشد علت اصلی حدود نیمی از مرگ و میرها در کشورهای غربی است و عوامل متعددی خطر بروز آن را افزایش می دهند، از جمله:

  • سطح بالای کلسترول بد
  • فشار خون بالا
  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی تصلب شرایین
  • چاقی
  • استفاده از رژیم غذایی نا مناسب
  • عدم تحرک کافی

به نظر می رسد رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی خاص از جمله سبزیجات، میوه ها و ماهی خطر ابتلا به بیماری تصلب شرایین و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از تصلب شرایین

۱. توت ها

توت ها شامل بلوبری، توت فرنگی، کرن بری، تمشک و توت سیاه می باشند و همگی فواید زیادی برای سلامتی دارند که از جمله آن ها می توان به کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب اشاره کرد.

توت ها سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی می باشند و آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی در خود گنجانده اند که به عنوان مواد تقویت کننده قلب به شهرت رسیده اند.

به نظر می رسد توت ها با کاهش التهاب و تجمع کلسترول، بهبود عملکرد سرخرگ ها، محافظت در برابر آسیب های سلولی و همچنین کاهش قابل توجه عوامل خطرزای تصلب شرایین مانند کلسترول بد، فشار خون و سطح قند خون از گرفتگی عروق پیشگیری کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهند.

۲. لوبیاها

لوبیا از حبوبات سرشار از فیبر است که مصرف آن مزیت های فراوانی برای قلب دارد و به جلوگیری از بروز تصلب شرایین کمک می کند.

خوردن لوبیا انتخاب مناسبی برای کنترل سطح کلسترول است و خطر گرفتگی عروق را کاهش می دهد، گفته شده مصرف منظم این ماده غذایی (حدود ۱۳۰ گرم در روز) کلسترول بد را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.

همچنین به نظر می رسد رژیم های غذایی سرشار از لوبیا ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کرده، عملکرد سرخرگ ها را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند. همه این عوامل تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از آترواسکلروز دارد.

۳. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و محصولات به دست آمده از آن حاوی ترکیبات گیاهی مفید به خصوص برای کاهش پیشرفت بیماری آترواسکلروز می باشند.

برای مثال گوجه فرنگی حاوی رنگ دانه کاروتنوئیدی لیکوپن است که به نظر می رسد به کاهش التهاب، افزایش کلسترول خوب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

۴. پیاز

پیاز از خانواده سیرها است و خوردن آن فواید زیادی برای سلامتی دارد، به عنوان مثال به نظر می رسد رژیم های غذایی سرشار از این سبزی محبوب به محافظت از سرخرگ ها کمک کرده و مصرف منظم آن احتمالا با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های مرتبط با تصلب شرایین ارتباط دارد.

پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است که گفته شده تاثیر خوبی در جلوگیری از التهاب رگ های خونی، کاهش تجمع پلاکت در خون و افزایش دسترسی به اکسید نیتریک دارند و همه این عوامل برای جلوگیری از ابتلا به آترواسکلروز و سلامت سرخرگ ها مفید هستند.

۵. مرکبات

خانواده مرکبات میوه های خوشمزه ای را شامل می شود که همگی سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف از جمله فلاونوئیدها می باشند.

به نظر می رسد فلاونوئیدهای موجود در مرکبات به کاهش التهاب کمک کرده و از اکسیداسیون کلسترول بد توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است اکسید شدن کلسترول بد خطر بروز و پیشرفت تصلب شرایین را افزایش می دهد.

شاید به همین دلیل است که مصرف مرکبات با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی که هر دو رابطه نزدیکی با تصلب شرایین دارند همراه است.

۶. ادویه جات

ادویه جاتی همچون زنجبیل، فلفل، چیلی و دارچین احتمالا از بدن در برابر گرفتگی سرخرگ ها محافظت می کنند زیرا این ادویه جات (و بسیاری از ادویه جات دیگر) دارای خاصیت ضد التهابی بوده و برای از بین بردن رادیکال های آزاد، بهبود سطح چربی خون و کاهش تجمع پلاکت ها در خون مفید هستند.

با افزودن این طعم دهنده های متنوع به بلغور جو دوسر، سوپ ها، خورش ها و هر غذای دیگر به راحتی می توانید مصرف آن ها را افزایش دهید.

۷. تخم کتان

تخم کتان از دانه های بسیار مغذی و سرشار از فیبر، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم است.

مصرف تخم کتان احتمالا اثر خوبی در کاهش تشکیل پلاک دارد و به نظر می رسد به پیشگیری از تصلب شرایین کمک می کند زیرا این دانه ها حاوی یک ترکیب لیگنان ضد التهاب و کاهنده کلسترول هستند که برای مقابله با تصلب شرایین مفید است.

۸. سبزیجات چلیپایی

افزودن سبزیجات چلیپایی همچون کلم بروکلی، کلم و گل کلم به رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر گرفتگی سرخرگ ها و تصلب شرایین کمک کند.

به نظر می رسد خوردن سبزیجات چلیپایی باعث کاهش ضخامت اینتیما مدیا شریان کاروتید (CIMT) می شود، از این معیار برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با تصلب شرایین استفاده می شود.

مصرف این سبزیجات ممکن است به کاهش کلسیفیکاسیون شریانی و مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با تصلب شرایین نیز کمک می کند. کلسیفیکاسیون شریانی می تواند به سخت شدن سرخرگ ها در تصلب شرایین منجر شود.

۹. چغندر

چغندر منبع غنی نیترات است که بدن ما آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند، این ماده یک مولکول پیام رسان می باشد که نقش های مهمی در بدن ایفا می کند و التهاب عروق خونی می تواند به کاهش تولید آن در بدن منجر شود.

به نظر می رسد مصرف مواد غذایی همچون چغندر که سرشار از نیترات است به بهبود عملکرد عروق خونی و کاهش التهاب کمک کرده و به دنبال آن خطر ابتلا به تصلب شرایین را کاهش می دهد.

گفته شده بین مصرف نیترات در رژیم غذایی و کاهش خطر مرگ ناشی از تصلب شرایین ارتباط وجود دارد.

۱۰. جو دوسر

جو دوسر برای کسانی که از تصلب شرایین رنج می برند یا سعی دارند از گرفتگی سرخرگ ها جلوگیری کنند عالی است.

خوردن جو دوسر احتمالا به کاهش عوامل خطرزای تصلب شرایین از جمله سطح بالای کلسترول کل و کلسترول بد خون کمک می کند، همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام آوناترامید است که در مهار پروتئین های التهابی به نام سیتوکین ها و مولکول های چسبندگی نقش دارد و به کاهش خطر تصلب شرایین منجر می شود.

منبع: healthline

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید