وی ادامه داد: در فقه ما آمده است که شما نباید کار خلاف شرعی را در ملاء‌عام انجام دهید. این در قانون هم آمده. حالا که این عمل جایز نیست سوال این است که چطور باید برخورد شود؟ باید از خود بپرسیم که برخوردهای این سال‌ها با روزه‌خواران موثر واقع شده است؟ چقدر آمار روزه‌خواری کم شده است؟ اگر کسی هم بخواهد از ترس این برخوردها روزه‌خواری نکند و روزه بگیرد که این عمل دیگر روزه‌داری نیست. البته آن کسی هم که روزه نیست باید رعایت کند ولی به هر شکل این برخوردها خوب نیست.

بستن نانوایی به بهانه نماد صبحانه بودن غلط است / این رفتارها تکلیف دینی نیست، بدعت در دین است

سلام نو – سرویس سیاسی: از برخورد با زنان برای عدم ورود به ورزشگاه تا دستور به بستن بربری فروشی‌ها در ماکو به خاطر این که نماد صبحانه هستند، این روزها اقدامات عجیبی در جریان است.

جریانی که در دوران دولت حسن روحانی به هر دلیل از رفتارهای عجیب این چنینی خودداری می‌کرد با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی جان تازه‌ای گرفته و از هیچ رفتار عجیبی خودداری نمی‌کند. نکته مهم در این رفتارها آن است که تمام این رفتارها به نام دفاع از ارزش‌ها انجام می‌شود و خوب و بد آن به حساب اسلامی نوشته می‌شود.

برای بررسی نسبت چنین رفتارهایی و نسبت ریشه‌های آن سلام نو با محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت‌وگو کرد.

این روحانی ساکن قم با انتقاد از رفتارهایی مثل بستن نانوایی به بهانه این که نماد صبحانه است گفت: این که دکان نانوایی را در ماه رمضان به دلیل اینکه نماد صبحانه است ببندند یک بدعت است نه تکلیف. دین هیچ وقت چنین چیزی نگفته است.

وی با انتقاد از شکل فعلی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفت: امر به معروف و نهی از منکر تکلیفی دینی است، اما کار سختی است.

این استاد حوزه ادامه داد: کسی که نهی از منکر می‌کند باید ده‌ها شرط را تشخیص دهد و کارش شبیه قضاوت است و هر کسی نمی‌تواند این کار را کند. این که صرفا یک مامور انتظامی به دلیل مامور بودنش دست به امر به معروف بزند درست نیست چون این کار پیش نیازهایی دارد که از آن مطلع نیست.

وی تاکید کرد: اسلام برای کرامت انسان اهمیت قائل است و در رمضان هم روزه‌دار یا بی‌روزه همه کرامت دارند و نباید کرامت هیچ کدام زیر سوال برده شود.

وی ادامه داد: در فقه ما آمده است که شما نباید کار خلاف شرعی را در ملاء‌عام انجام دهید. این در قانون هم آمده. حالا که این عمل جایز نیست سوال این است که چطور باید برخورد شود؟ باید از خود بپرسیم که برخوردهای این سال‌ها با روزه‌خواران موثر واقع شده است؟ چقدر آمار روزه‌خواری کم شده است؟ اگر کسی هم بخواهد از ترس این برخوردها روزه‌خواری نکند و روزه بگیرد که این عمل دیگر روزه‌داری نیست. البته آن کسی هم که روزه نیست باید رعایت کند ولی به هر شکل این برخوردها خوب نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید