این منطقه دارای سایت تاریخی نه هزار ساله است که دارای شصت تپه تاریخی است و در این میان دو محوطه تاریخی «گنج تپه» و «سیاه تپه» که  از قدمت چند هزار ساله برخوردار هستند.

از روستای خوروین البرز چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، خوروین یکی از روستاهای باستانی بخش چندار از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. این روستا دارای آثار تاریخی مانند امامزاده مربوط به دوره صفوی و تپه های باستانی خوروین از جمله «گنج تپه» و «سیاه تپه» است. اقلیم معتدل، چشم اندازهای زیبا، طبیعت دست نخورده و باغات انبوه و فراوان گردو، توت و گیلاس تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه می ‌کشاند. همچنین چشمه ‌ساران، کاریزها و حواشی رودخانه ‌ای که از غرب روستا می گذرد نیز از تفرجگاههای مناسب خوروین محسوب می شوند.

از روستای خوروین البرز چه می‌دانید؟

خوروین روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز است. جاده منتهی به روستا راه خود را از میان زمین ‌های کشاورزی و باغات بخش کوهسار باز کرده تا در نهایت به روستای چند هزار ساله خوروین برسد. خوروین بافت مسکونی متمرکزی دارد که از خانه‌ های اغلب نوساز با سقف ‌های مسطح تشکیل شده است، در خوروین خانه ‌های قدیمی به ندرت دیده می‌ شود، کوچه‌ های روستا اغلب عریض و آسفالت است و ویلاهای بزرگی که از میان درختان انبوه باغات روستا پیداست جلوه خاصی به منظره روستا بخشیده است.

تاریخ خوروین

این منطقه دارای سایت تاریخی نه هزار ساله است که دارای شصت تپه تاریخی است و در این میان دو محوطه تاریخی «گنج تپه» و «سیاه تپه» که  از قدمت چند هزار ساله برخوردار هستند، نام خوروین را در یک موضوع حقوقی به کشور ب پیوند زده اند که طی آن اشیاء به سرقت برده شده باید به ایران برگردانده می شد که این امر با کمی تاخیر به وقوع پیوست. گنج تپه ۲۰ متر و سیاه تپه هفت متر ارتفاع دارد، قدمت اشیایی که تاکنون در این محوطه یافت شده به ۲۸۰۰ تا ۳۲۰ سال پیش باز می‌ گردد و بیانگر هنر ایرانیان در دوره هخامنشیان و ماد هاست.

از روستای خوروین البرز چه می‌دانید؟

شرایط اقلیمی

روستای خوروین از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۹ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۵۹ دقیقه عرض شمالی، در ۲۱ کیلومتری شمال غربی شهرستان کرج قرار دارد. این روستا از شمال و شمال غرب به روستای آجین دوجین و ولیان و شمال شرقی به رشته کوه های مرکزی البرز محدود می شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۶۰ متر و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان برفی و سرد است.


اقتصاد

اکثر مردم روستای خوروین به فعالیت های زراعی و دامداری مشغولند برخی نیز در امور خدماتی و حمل و نقل اشتغال دارند. گندم، جو، نخود، سیب زمینی، گردو، توت، سیب، انگور و گیلاس از مهمترین محصولات زراعی و باغی این روستا هستند. امروزه همه نوع محصولات باغی اعم از مرکبات نیز در این روستا کشت می شود. همچنین دامداری و مرغداری در روستا رواج دارد.

از روستای خوروین البرز چه می‌دانید؟


جاذبه های گردشگری

روستای قدیمی خوروین با اقلیم معتدل، چشم اندازهای زیبا، طبیعت دست نخورده، باغات انبوه و فراوان گردو، توت و گیلاس، از روستاهای ییلاقی منطقه ساوجبلاغ است. کوچه باغ های زیبای خوروین با درختان بلند قامت و قدیمی به ویژه در بهار و تابستان از خرمی و طراوت خارق العاده ای سرشار است. در اراضی این روستا انواع گیاهان دارویی مانند خاکشیر، گل گاوزبان، شیرین بیان، و گل بنفشه می رویند. پارک جنگلی آجین دوجین در شمال روستا، چشمه ساران، کاریزها و حواشی رودخانه ای که از غرب روستا می گذرد از تفرجگاه های مناسب خوروین محسوب می شوند. مرکز اقامتی ورزشی کردان که در تپه های جنوبی روستا در حال ساخت است، روستای خوروین را در آینده ای نه چندان دور به یک منطقه تفرجگاهی جالب توجه نزدیک تهران تبدیل خواهد کرد. از آثار باستانی خوروین، می توان به گنج تپه اشاره نمود که قدمت آن به هزاره های سوم و دوم قبل از میلاد می رسد. امامزاده موسی که بنایی سنگی و چارگوش دارد و گنبد سفید رنگی بر بالای آن خودنمایی می‌ کند از جاذبه های مذهبی این روستا است که قدمت بنای آن مربوط به دوره صفوی است. قسمت داخلی بنا آینه کاری شده و  جالب اینکه ضریح این امامزاده توسط خود اهالی و از سنگ ساخته شده است، این ضریح سنگی در هیچ جایی نمونه ندارد.


غذای محلی

از غذاهای رایج این روستا می توان به انواع خورشت ها، کباب ها، انواع آش ها و کالاجوش، اشگنه، آبگوشت و رشته پلو اشاره کرد.

مسیر دسترسی

روستای خوروین از طریق اتوبان تهران–قزوین و از کنار پل کردان، شهر کوهسار و جاده ولیان قابل دسترسی می باشد. این روستا در ۶۷ کیلومتری تهران و ۳ کیلومتری شهر کوهسار قرار دارد.


معضلات

سایت نه هزار ساله خوروین که شصت تپه مجزا را در برگرفته سال ‌های طولانی است که بر اثر حفاری و کاوش ‌های غیرمجاز به شدت آسیب دیده و به گفته بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی شکل اصلی این تپه ‌ها تغییر یافته است و همچنان رها شده است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید