۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 55346465

افراد روستا به کشاورزی مشغول هستند و تعدادی به کارهای خدماتی از قبیل مغازه داری و رانندگی، ساخت وساز، کارگری، بنائی مشغول هستند و درحال حاضر دامپروری کمرنگ است.

از روستای ورده البرز چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، روستای ورده در دهستان برغان، بخش چندار، شهرستان ساوجبلاغ و شمال غرب استان البرز دررشته کوه های البرز قراردارد. این روستا با بافت قدیمی خود آثاری چون گرمابه تاریخی، آسیاب قدیمی، و دو بقعه را در خود جای داده است.

ورده به دلیل موقعیت جغرافیایی و استقرار در میان دره ‌ای با شیب تند و همچنین مجاورت با رودخانه هزاربند و وجود چشمه‌ های متعدد، از مناظر طبیعی و چشم‌ اندازهای زیبایی برخوردار است. رودخانه پرآب ورده که از از میان روستا می گذرد، طبیعت زیبا و بکر روستا را در ذهن تداعی می کند.

از روستای ورده البرز چه می‌دانید؟

موقعیت جغرافیایی

روستای ورده در دهستان برغان، بخش چندار، شهرستان ساوجبلاغ، در شمال غرب استان البرز و در رشته کوه‌ های البرز و در شمال غرب شهر کرج و شمال شرق شهر هشتگرد قرار دارد. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۶۱۰ متر می ‌باشد و مختصات جغرافیایی آن ۳۵°۵۸′۵۲٫۳۱″ شمالی ۵۰°۵۴′۲۳٫۰۵″ شرقی است. این روستا در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار قرار دارد. درشمال این روستا کوه اشکسته و پالستان قراردارد و در جنوب کوه اشتولوزور و درشرق کوه ویاک و سواری بند و در غرب آن کوه اوندرو دره شیرخوان قراردارد. روستای ورده دره ای ا ست که دورتا دور آنرا کوه فرا گرفته است.


اقتصاد و محصولات

افراد روستا به کشاورزی مشغول هستند و تعدادی به کارهای خدماتی از قبیل مغازه داری و رانندگی، ساخت وساز، کارگری، بنائی مشغول هستند و درحال حاضر دامپروری کمرنگ است. ازمحصولات باغی روستای ورده میتوان به باغ های گردو و توت که بیشترین نوع درختان میوه این محل می باشند اشاره کرد زیتون نیز دراین منطقه کشت می شود. افراد زیادی در روستا باغدار هستند چند خانواده نیز زنبور عسل پرورش می دهند.

از روستای ورده البرز چه می‌دانید؟

آداب و رسوم

مردم این روستا در هنگام فرا رسیدن عید نوروز با پختن انواع شیرینی و تهیه خوراکی های ویژه عید نوروز و چیدن سفره هفت سین، رنگ کردن تخم مرغ و آتش افروزی در آخرین چهارشنبه سال و مرتب کردن خانه های خود به استقبال سال نو می روند. تعزیه خوانی و مراسم محرم نیز در این روستا رایج است.

جاذبه های گردشگری

ورده دارای پیشینه تاریخی قابل توجهی است و چند اثر تاریخی برجسته در آن قابل ملاحظه‌است. برخی از این آثار عبارتند از: بقعه امامزاده عبدالقهار، حمام تاریخی ورده و بقعه امامزاده بی بی سکینه. درب چوبی نفیس امامزاده عبدالقهار متعلق به دوره شاه تهماسب یکم صفوی است و دارای نقوش و خط نوشته‌ های زیبایی است که هم‌ اکنون این درب در موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) نگهداری می‌ شود. امامزاده در کنار رودخانه و مقابل آن حمام تاریخی قرار دارد و بقعه امام زاده بی بی سکینه نیز در ابتدای ورود به ده روی تپه ای قرار دارد. برخی جاذبه ‌های دیگر ورده عبارت هستند از: بافت روستایی ورده، چنارهای کهنسال امامزاده ورده، درخت کهنسال ارس (هووِرس دار) و سربند جوی ‌های ورده.

از روستای ورده البرز چه می‌دانید؟

امامزاده عبدالقهار

بنای امامزاده عبدالقهار که متعلق به دوره شاه تهماسب یکم صفوی است دارای نقوش و خط نوشته های زیبا ودرب چوبی است که هم اکنون این درب درموزه ملی ایران (موزه ایران باستان) نگهداری می شود. مجموعه بنای ساختمان بقعه شامل اتاق به صورت چهار طاق و گنبد دو پوش است که پوشش خارجی آن هرمی دوازده ترک است. دارای ضریح چوبی با قدمت سیصد ساله می باشد و در حال حاضر ضریحی فلزی نیز به آن ضمیمه شده است. برمنبر امامزاده سنه ۱۲۵۷ هـ.ق و جمله (کتیبه اقل العباد المحمود کوهی المسکن و طالقانی الاصل) نوشته شده است. تعدادی سنگ قبر قدیمی نیز از محوطه قبرستان امامزاده جمع آوری شده و هم اکنون درانباری  نگهداری  می شود. چناری در حیاط امامزاده وجود دارد که محیط آن شش متراست و به گفته اهالی و بزرگان این چنار شاخه ای از درختی است که بیش از هزار سال قدمت دارد و ظاهراً کنار چنار آسیاب قدیمی وجود داشته که مخصوص آرد کردن گندم و جو بوده است گرچه از بنای آسیاب اثری باقی نیست ولی دو سنگ آن به درختها تکیه دارد که سند وجود آسیاب یاد شده است.

حمام

احتمالاً بنای حمام هم دوره با بنای امامزاده و حداقل مربوط به دوره صفویه است که در دوره های بعد مرمت و نوسازی شده و تا دوره قاجار مورد استفاده بوده است.

امامزاده بی بی سکینه

قبل از ورود به روستای ورده در دامنه کوههای جنوبی مشرف به رودخانه خرابه های بنایی با پلان هشت ضلعی غیرمنظم دیده می شود. تخریب قسمت های پایین توسط یابندگان گنج انجام گرفته که باعث شده اسکلتهای مردگان دفن شده در جوار امامزاده آشکار شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد این قبور قدیمی تر از قبرهای اطراف امامزاده عبدالقهار است و می توان برای این بنا قدمتی بیش از بنای امامزاده عبدالقهار در نظر گرفت.

از روستای ورده البرز چه می‌دانید؟

غذاهای محلی

در ارتفاعات این منطقه سبزی ها و قارچ های خوراکی در فصل بهار از کوهستانها چیده می شود و در تهیه غذاهایی از قبیل آش، سبزی پلو و کوکو مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین غذاهای این روستا می توان به رشته دو پلو، اشکنه، کله جوش، شیرین پلو و سایر غذاهای محلی اشاره کرد.


موقعیت مکانی

روستای ورده در پانزده کیلومتری روستای کردان واقع گردیده است. مسیردسترسی به این روستا از سمت باغستان کرج خیابان آتشگاه، برغان، طالیان جلنگه دار و سیاکران و ورده و از سمت چندار، چندار–ورده می باشند.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید