قیمت میلگرد در بازار آزاد پایتخت رکورد زد. اما چرا رکورد قیمتی میلگرد در بازار شکست و این نرخ تا کجا پیش می‌رود؟

 رکورد افزایش قیمت میلگرد در بازار شکست / هر کیلوگرم میلگرد چند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت میلگرد در ۱۵ روزی که از سال ۱۴۰۱ می‌گذرد در بورس کالا و بازار آزاد به رکوردهای جدیدی دست یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته دوم فروردین هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ در بازار بین ۱۸ هزار تا ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

به غیر از روال همیشگی که آغاز بهار معمولاً با رشد تقاضا و افزایش قیمت میلگرد مواجه می‌شود، گرم‌تر شدن هوای بهار امسال سیگنال مهمی به بازار ارسال کرد.

سیگنالی که می‌تواند به معنای قطعی زودرس برق صنایع طی سال جاری نسبت به دوره‌های گذشته باشد. در همین زمینه برخی فعالان صنفی از آغاز قطعی برق صنایع از اردیبهشت ماه به مدت چهار ماه خبر می‌دهند.

چرا قیمت میلگرد افزایش یافت؟

یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره دلیل افزایش قیمت میلگرد گفت: این موضوع دو دلیل اساسی دارد. علت اول به افزایش بهای گاز مربوط می‌شود. این نرخ طی هفته‌های اخیر ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

رضا شهرستانی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: علت دوم به روند صعودی قیمت انرژی در کل دنیا بازمی‌گردد. در واقع اوکراین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی، پس از حمله روسیه از بازار خارج شد.

او اظهار کرد: در بخش معادن نیز اوکراین حدود ۴۵ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می‌کرد. بعید نیست که به‌زودی سنگ‌آهن هم با افزایش عجیب قیمت مواجه شود. چرا که اکنون بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. همچنین اوکراین امکان استفاده از بندرهای خود را ندارد.

وی ادامه داد: البته روسیه هم به‌عنوان کشور مهاجم نقش بی‌بدیلی در بازار انرژی جهان داشت. این مسائل دست به دست‌ هم داده‌اند تا قیمت میلگرد در بازارهای جهانی افزایش یابد. در نتیجه ایران هم از این شرایط مستثنی نیست و این موضوع را باید عامل دیگری در افزایش قیمت میلگرد بدانیم.

شهرستانی همچنین توضیح داد: بهار همواره فصل آغاز ساخت‌وساز مسکن در ایران شناخته می‌شود. از تاثیر این موضوع در قیمت نهایی میلگرد نباید غفلت کرد.

روند بازار صعودی می‌ماند؟

این فعال صنفی درباره آینده بازار پیش‌بینی کرد: در صورتی که جنگ اوکراین و روسیه ادامه یابد، عطش بازار بیشتر می‌شود و احتمالاً روند قیمت‌ها صعودی می‌ماند. حتی اگر این جنگ به پایان برسد، نباید منتظر سقوط یکباره قیمت میلگرد باشیم.

او اضافه کرد: حداقل شش ماه تا یک سال طول می‌کشد تا شرکت‌ها و صنایع به حالت طبیعی خود بازگردند. در نتیجه انتظار می‌رود که تا مدت قابل‌توجهی قیمت‌ها صعودی بماند.

برق صنایع از چه زمانی قطع می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته قیمت برق و گاز صنایع به‌ترتیب پنج و ۲۲ برابر رشد داشت. همچنین گفته می‌شود که از اواسط اردیبهشت ماه قرار است برای سه تا چهار ماه برق صنایع فولادی را قطع کنند.

شهرستانی در پایان تاکید کرد: این موضوع هم از لحاظ تولید و هم از لحاظ قیمت برای صنعت فولاد یک فاجعه بزرگ است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 0
    چشم وزیر صنعت روشن ، من جای اون بودم و کاری از دستم نمیومد استعفا میدادم تا یک فرد کار بلد بیاد .
  • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    بله خونه میاد پایین🤔
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      یه سری دیدن مسکن ملی بازارش داره داغ میشه وروجگ بازی دراوردند
  • مهدی رنجبر IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 1
    بااحترام .سلام.باتوجه به رکود بازار در ابتدای سال وکمبودنقدینگی وعدم استقبال فعالان بازار ومشتریان خورد چنین اقدامات وشتابزدگی هایی برای بالا بردن قیمتها منجر به بالارفتن نرخ بیکاری و انصراف کارگاهها و کارفرمایان این بازار خواهد شد....
  • مهدی رنجبر IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    بااحترام .سلام.باتوجه به رکود بازار در ابتدای سال وکمبودنقدینگی وعدم استقبال فعالان بازار ومشتریان خورد چنین اقدامات وشتابزدگی هایی برای بالا بردن قیمتها منجر به بالارفتن نرخ بیکاری و انصراف کارگاهها و کارفرمایان این بازار جهت ادامه یارو فعالیت درسال جاری خواهد شد....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید