۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 55345879

این خانه مانند بسیاری از خانه های موجود در بافت تاریخی شوشتر مربوط به دوره قاجار می باشد. تاریخ دقیق و روشنی از سال ساخت  آن در دست نیست.

کجباف خانه‌ای تاریخی در شوشتر

به گزارش سلام نو، خانه کجباف از خانه های قدیمی شوشتر است که بیش از یک قرن قدمت دارد. قرار گیری چندین اثر تاریخی و ثبتی در مجاورت این خانه نظیر خانه های ساداتی، رحیمی، مشارزاده و همچنین ساباط کجباف باعث بوجود آمدن یک مجموعه ارزشمند شهری در این محله قدیمی شده است.

از کنار سازه ‌های آبی که بگذری، رد هرکدام از کوچه‌ ها و ساباط ‌ها را که بگیری به بافت تاریخی شوشتر می‌رسی. دیوارهای قدیمی آجری و رطوبی که با تکیه به دیوارها تنت آن را حس می ‌کند، تیر چراغ برق‌ های چوبی، کوچه پس کوچه ‌های تنگ که در برخی جاها به یمن ساخت و ساز جدید پهن‌تر شده است. ساختمان ‌های کوتاه و بلندی که با شیشه ‌های رفلکس در بافت تاریخی رخنه کرده ‌اند کم نیستند. حالا خانه‌ های قدیمی با حیاط مرکزی جای خود را به آنها داده اند. همان حیاط‌ هایی که باغچه‌ های کوچک سبزی داشتند و با ایجاد روزن های آجری در دیوارها، لبه ‌های بالکن ‌ها، جان پناه و تیغه ‌های آجری در معابر، یا ساخت ساباط ‌ها و پیچ کوچه‌ ها، عبور باد را رقم می‌ زدند و در گرما هم نسیم خنک را به تو هدیه می ‌دادند.  شوشتر معماری و بافت شهری سنتی خاصی دارد.

آیا به خانه کجباف شوشتر سفر کرده‌اید؟

بافت سنتی معماری شوشتر متراکم و فشرده ‌است. کوچه‌ های باریک و دیوارهای بلند و گذرگاههای تنگ همگی با گذر از «ساباط»ها یا سایه بان‌ ها به میدانچه ‌های اصلی شهر ختم می ‌شوند. معماری منحصر به فرد دزفول و شوشتر در جهان نمونه ندارد.

 تاریخچه

این خانه مانند بسیاری از خانه های موجود در بافت تاریخی شوشتر مربوط به دوره قاجار می باشد. تاریخ دقیق و روشنی از سال ساخت  آن در دست نیست لیکن با توجه به مجاورت خانه ساداتی که سال ساخت آن با توجه به کتیبه آن شهر شوال ۱۳۰۳ ه ق بوده همچنین خانه رحیمی که بر روی کتیبه سنگی بالای پیشانی تاق تاریخ ۱۳۳۵ ه.ق  قید شده است، این خانه نیز باید در همین دوران بنا گردیده باشد.

آیا به خانه کجباف شوشتر سفر کرده‌اید؟

ویژگی‌های معماری

این خانه در مساحتی بالغ بر ۱۸۰ متر مربع و با احتساب دو طبقه در زیر زمین و یک طبقه همکف به صورت سه طبقه ساخته شده است. تزئینات بکار رفته در این خانه شامل خوون چینی و حجاری می باشد. ورودی این خانه یکی از زیباترین طرح های اجرای خوون چینی و تزئینات آجری در میان خانه های تاریخی موجود در بافت قدیم را دارد. در این بخش از تزئینات بنا،  معمار نام مبارک ((علی)) را چندین مرتبه با آجر بکار برده است.
این خانه مانند دیگر خانه های تاریخی شوشتر دارای یک ورودی زیبا است که با عبور از آن و گذشتن از هشتی این خانه وارد حیاط می شویم. خانه کجباف دارای یک ایوان شدادی است که بر خلاف دیگر خانه های شوشتر که ایوان آن رو به کوه و شمال می باشد نگاه ایوان این خانه  رو به شرق است که دلیل این امر وضعیت زمین و فرم پلان آن می باشد. در ضلع شرقی این خانه دو اتاق و یک ایوان، در ضلع شمالی یک اتاق کوچک و ورودی به بام و همچنین ورودی به شوادان خانه و زیر زمین آن قرار گرفته است. (شوادان یا شبادان همان زیرزمین‌ های سرداب گونه ‌ای است که در دزفول و شوشتر برای فرار از گرمای طاقت فرسا در دل زمین حفر می شد و نور آن با حفر سوراخ‌ هایی در حیاط تأمین می ‌شد که به دلیل نوع جنس خاک شوشتر مجبور بودند این شوادان ‌ها را طاقی شکل حفر کنند.) در ضلع غربی ورودی خانه و قسمتی از لوازمات آن و در بخش جنوبی نیز ورودی به زیر زمین و سرویس بهداشتی آن ساخته شده است .

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید