مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان گفت: اعتقاد و توجه مقام معظم رهبری به رشد تولید و دانش بنیانی، محوری ترین راهکار برای حل مشکل اقتصادی کشور است و در کنار این مهم توجه به رشد تولید و تجاری سازی مفهوم دانش بنیان، تأثیرات پایه ای را در حل مشکلات اقتصادی کشور در بر خواهد داشت چراکه اکثر شرکت های دانش بنیان، در دستیابی به عملکرد مطلوب تجاری سازی، بازار و عملیاتی کردن ایده های فناور خود با مشکل اساسی مواجه هستند که با قرار گرفتن در جایگاه مناسب زنجیره ارزش مرتبط با موضوع فعالیت شرکت های دانش بنیان، می توان این مشکل را مرتفع کرد.

توجه به جایگاه زنجیره ارزش و شبکه‌سازی، رمز موفقیت و اثربخشی مجموعه‌های دانش‌بنیان

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان، محمدرضا رضایی نژاد مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان با بیان این مطلب ابراز داشت: یکی از اساسی ترین دغدغه های هر شرکتی و البته به صورت خاص، شرکتهای دانش بنیان در ایران، بهبود فرآیند تجاری سازی است. در تجارب مختلف شاهد هستیم که در مبحث تجاری سازی، بر اهمیت شبکه های کسب و کار و اتحادهای راهبردی تاکید شده است ولی به نقش توانمندی شبکه سازی برای شکل گیری و مدیریت موثر ارتباطات شبکه ای در جهت بهبود عملکرد تجاری سازی بایستی بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: وجود مجموعه های مکمل در کنار کسب و کار ها بویژه کسب و کارهای دانش بنیان می تواند در موفقیت و پیشرفت اهداف تجاری بسیار موثر باشد. شرکت ها برای دست یابی به مزیت رقابتی باید قادر به ارزش سازی بیشتر در پوشش کالا و خدمات خود برای مشتریان باشند و اگر قادر به افزایش ارزش ها بیشتر از رقبای خود باشند توان دست یابی به مزیت رقابتی و منحصر به فرد بودن را خواهند داشت.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان افزود: مدیریت بهینه زنجیره ارزش، سرعت و دقت انجام عملیات را به طور مستقیم بهبود و هزینه ها را به شکل غیر مستقیم کاهش می دهد و باعث کشف حقایقی پنهان درباره نقاط ضعف و قوت شده و راهکارهای بهبود را نیز پیشنهاد می دهد.

رضایی نژاد تصریح کرد: زنجیره ارزش موثر در دو بخش توسعه فعالیت های اصلی سازمان (شامل لجستیک داخلی، عملیات تولید، لجستیک خارجی، بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش و …) و فعالیت های پشتیبانی (تحلیل، مدیریت منابع انسانی، استراتژی های کسب و کار، روابط عمومی و …) کمک شایانی به کسب و کار های حاضر در زنجیره بویژه به مجموعه های دانش بنیانخواهد کرد. این اثر بخشی و کمک، متقابل خواهد بود و شرکت دانش بنیان نیز به سایر اجزای زنجیره چابکی و قدرت توسعه خواهد داد.

این فعال اقتصادی در حوزه دانش بنیان ادامه داد: دانش بنیانی مانند تغییر لوکوموتیو قطار است ولی باید اجزا قطار نیز استهلاک و خرابی نداشته باشند و گرنه قطار تولید و اشتغال و توسعه سریع تر حرکت نخواهد کرد. دانش بنیانی شرط کافی جهت توسعه پایدار است ولی شرط لازم آن نیز وجود زنجیره خدمات مکمل شبکه ای است که دانش بنیان باعث چابکی آن می شود.

وی خاطرنشان کرد: در ده سال اخیر نامگذاری سالها با محوریت اقتصادی صورت گرفته است. البته در تکمیل این نامگذاری ها درسال جدید نقش تجاری سازی اقتصادی با مسئله اشتغال و تولید نیز همراه است. اعتقاد و توجه مقام معظم رهبری به رشد تولید و دانش بنیانی، محوری ترین راهکار برای حل مشکل اقتصادی کشور است. و لذا در کنار این مهم توجه به رشد تولید و تجاری سازی، مفهوم دانش بنیان تأثیرات پایه ای را در حل مشکلات اقتصادی کشور در بر خواهد داشت.

رضایی نژاد گفت: خدمات و محصولات شرکتهای دانش بنیان، بایستی در جایگاه مناسب تجاری سازی قرار گیرد. همانطور که اشاره شد، تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از اولویت‌ ها برای پیوند ایده های فناورانه به صنایع، راهبردی مهم در این حوزه به شمار می‌رود. تاثیر و نقش مجموعه های فناور و دانش بنیان با حضور در جایگاه مناسب زنجیره ارزش توانمند، پر رنگ تر خواهد بود. در غیر این صورت چالش های تجاری سازی شانس موفقیت شان را کمتر خواهد کرد.

به گفته وی؛ زنجیره ارزش یک مدل یا الگوی تجاری است که طیف کاملی از فعالیت‌های مورد نیاز برای ایجاد یک زنجیره محصول یا خدمت فناورانه را در جهت نیاز های بازار در برمی‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به شعار سال جاری که به حق پتانسیل های زیادی را به همراه خواهد داشت؛ بتوان با راهبری صحیح و هدفمند از مجموعه های دانش بنیان و فناور در جهت تکمیل زنجیره ارزش و تبدیل به زنجیره ارزش پایدار بهره مند شد.

گفتنی است، گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد با توجه به حضور در عرصه های زیر ساختی (از جمله فناوری اطلاعات، کشاورزی، آب و لجستیک) توانسته، از ظرفیت مجموعه های دانش بنیان و فناور حمایت شده در تعاونی شتاب دهنده پیشگامان در جهت تکمیل زنجیره ارزش موضوعات خود بهره مند شده و ارزش آفرینی پایداری را برای ذینفعان خود تحقق بخشد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید