طلا و سکه، سال ۱۴۰۱ را نیز با رشد آغاز کردند. در هفته دوم فروردین، طلا ۱٫۹۶ و سکه ۰،۹۷ درصد رشد داشتند.

پیش‌بینی کارشناسان از روند بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۰، بازدهی مثبت داشت اما همچون دیگر بازارهای مالی، کمتر از تورم رشد کرد. شرایط بازار طلا، در سال ۱۴۰۱ چه می‌شود؟ حجت قندی، اقتصاددان معتقد است: وقوع شوک در بازار طلای داخلی، به نوسانات قیمت دلار بستگی دارد و در مقطع فعلی بعید است.

بازار طلا و سکه در سال گذشته به ترتیب ۱۱٫۶ و ۱۴٫۱۳درصد رشد کردند. به این ترتیب، سکه، پس از کالاهای با دوام و مسکن، بیشترین بازدهی را داشت. طلا نیز در ردیف چهارم قرار گرفت.

اما در ۸ ماهه دولت سیزدهم (مرداد تا اسفند ۱۴۰۰)، طلا با ۱۱،۶ و سکه با ۸،۲۹ درصد رشد، جایگاه دوم و سوم بیشترین بازدهی مثبت را به خود اختصاص دادند.

طلا و سکه، سال ۱۴۰۱ را نیز با رشد آغاز کردند. در هفته دوم فروردین، طلا ۱٫۹۶ و سکه ۰،۹۷ درصد رشد داشتند.

قیمت طلا روز شنبه ششم فروردین، تا یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۵۵۰ تومان هم بالا رفت اما بازار، کار خود را با قیمت یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۴۷ تومان به پایان رساند. روز چهارشنبه، یازدهم نیز آخرین قیمت اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران، یک میلیون و ۲۵۹ هزار و ۲۸۶ تومان بود.

قیمت سکه نیز در نخستین روز کاری سال جدید، به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و روز چهارشنبه، ۱۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان اعلام شد.

بازار طلا

بازدهی بازار طلا و سکه در هفته دوم فروردین

عوامل تعیین‌کننده در بازار طلا

کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند که قیمت طلای داخلی به دو عامل قیمت دلار و طلای جهانی بستگی دارد؛ اما وزنه عامل اول، سنگین‌تر است. به گونه‌ای که ۷۰ درصد قیمت طلا را نوسانات نرخ ارز و ۳۰ درصد آن را اونس جهانی تعیین می‌کند.

قیمت دلار نیز در بازار ایران علاوه بر شاخص‌های اقتصادی از اخبار سیاسی به ویژه مذاکرات وین اثر می‌پذیرد. اکنون گفتگوهای هسته‌ای متوقف شده است اما انتشار اخبار حاشیه‌ای در مورد آن نیز امیدها را در مورد حصول توافق، افزایش یا کاهش می‌دهد. در نتیجه اکنون قیمت‌ دلار، در محدوده ۲۶ و ۲۷ هزار تومان، نوسان دارد.

آینده بازار طلا چه می‌شود؟

در این شرایط، بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ به چه سمتی می‌رود؟ حجت قندی، اقتصاددان در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: وقوع شوک در بازار طلای داخلی، به نوسانات قیمت دلار بستگی دارد و در مقطع فعلی بعید است.

او می‌افزاید: اگر در سال جاری قیمت دلار ثبات نسبی داشته باشد، نرخ طلا، وابستگی بیشتری به اونس جهانی پیدا می‌کند.

به اعتقاد قندی، با توجه به افزایش قیمت نفت، حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، درآمدهای ارزی ایران در سال جاری افزایش می‌یابد و این موضوع احتمال وجود ثبات در قیمت دلار را بیشتر می‌کند.

این اقتصاددان می‌افزاید: احتمالا قیمت دلار در بازار آزاد در همین محدوده فعلی ۲۵ و ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

او در عین حال تاکید می‌کند: بازار، مردم و دولت نباید به تغییرات در حد چند هزار تومان حساس باشند. برای مثال نوسان در محدوده ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، برای قیمت دلار چندان شدید محسوب نمی‌شود.

نوسانات نرخ اونس

او در مورد نوسانات قیمتی در بازار طلای جهانی نیز توضیح می‌دهد: طلا در واقع نوعی سپر در برابر ریسک‌های بزرگ است. زمانی که بحران‌های بزرگ در سطح جهان ایجاد می‌شود، قیمت اونس افزایش می‌یابد.

این اقتصاددان می‌افزاید: همین اتفاق در آغاز جنگ روسیه و اوکراین رخ داد و قیمت‌ها را به صورت مقطعی وارد کانال دو هزار دلاری کرد. اکنون از میزان این شوک کاسته شده اما پیش‌بینی روند قیمتی اونس در بازارهای جهانی، به عوامل مختلفی بستگی دارد و چندان ساده نیست.

به گفته او، یکی از متغیرهای مهم میزان عرضه و تقاضا است که اکنون نمی‌توان به راحتی آن را پیش‌بینی کرد.

حفظ دارایی در برابر تورم

این اقتصاددان در ادامه می‌گوید: از اهمیت طلا در سطح جهانی کاسته شده است و اونس اکنون در بازار آمریکا و کشورهای آسیایی، دیگر مثل سابق مطرح نیست.

او می‌افزاید: با وجود این، طلا در ایران همچنان دارایی مهم و امنی در برابر تورم محسوب می‌شود؛ چرا که صاحبان سرمایه، پناهگاه‌های چندانی در برابر شوک‌های ارزی ندارند. در واقع، طلا و سکه به نوعی کالای قانونی، برای حفاظت از سرمایه افراد تبدیل شده‌اند.

قندی تاکید می‌کند: این شرایط نشان می‌دهد که بازارهای سرمایه‌ای در ایران، تکامل کافی پیدا نکرده‌اند. افراد در آمریکا و اروپا برای سرمایه‌گذاری به سمت بورس می‌روند و سهام شرکت‌ها را خریداری می‌کنند. بازار مسکن نیز یکی دیگر از انتخاب‌های افراد برای سرمایه‌گذاری است. در اینگونه کشورها، افراد عادی، کمتر به سراغ بازار طلا می‌آیند. ‌

بازار طلا

پیش‌بینی کارشناسان از روند بازار طلا و سکه در سال 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید