سارا؛ عاشق و بلاگر سفره و در علاقه‌مند شدنش به سفر، مادر گرامی‌اش نقش مهمی داشتن. اون همیشه کار می‌کرده تا بتونه برای سفر پس‌انداز کنه. سارا حقوق بین‌الملل خونده و مشاوره حقوقی می‌ده، در کنارش به بچه‌های دیرآموز مثل اتیسم و سندروم داون زبان انگلیسی درس می‌ده و از سفرهاش تولید محتوا می‌کنه و به بلاگری هم مشغوله. اون در سفری که به کاشان جذاب داشته، به قول خودش از یکی از منحصر به فردترین خانه‌های کاشان و داستان عاشقونه‌ی اون دیدن می‌کنه، با ما همراه باشید تا با روایت سارا از خانه‌ی بروجردی‌ها بیشتر بدونیم.

خانه بروجردی‌ها، خانه‌ای بی بدیل در قلب کاشان

سلام نو - سرویس گردشگری: سارا به ظرافت این خانه‌ی زیبا و تماشایی رو توصیف می‌کنه و از وجه تسمیه و علت نام‌گذاری این خانه تاریخی می‌گه: "اینجا خانه بروجردی‌ها یکی از شاهکارهای بی‌نظیر معماری ایرانیه که یه جورایی سنبل کاشان هم محسوب می‌شه. به خصوص با بادگیر خاص و بی‌نظیرش که بهش کلاه فرنگی می‌گن. قدمت این خونه برمی‌گرده به حدود ۱۶۰ سال پیش و دوره قاجار، صاحب این عمارت هم سید مهدی نطنزی بوده که چون ظروف ورشو رو از بروجرد به اینجا تجارت می‌کردن کم کم معروف می‌شن به بروجردی و اسم خونه هم می‌شه بروجردی‌ها."

خانه بروجردی‌ها، خانه‌ای بی بدیل در قلب کاشان

اون از داستان عاشقانه پشت این خانه و علت ساخت می‌گه: "سید مهدی، پسر بروجردی عاشق ماهرخ سلطان دختر طباطبایی می‌شه که بزرگ‌ترین تاجر فرش کاشان بوده، پدر دختر براش شرط می‌ذاره که باید خونه‌ای در خور دخترش بسازه. حاج آقا حسن بروجردی و پسرش هم شرط رو ‌قبول می‌کنن و در نزدیکی خانه پدری عروس، ساخت عمارت رو شروع می‌کنن و از علی مریم کاشانی، صنیع ‌الملک و کمال‌الملک و ۱۵۰ بنا و هنرمند دیگه هم می‌خوان تا هنر بی‌نظیرشون رو به کار بگیرن و زیباترین عمارت رو برای ورود تازه عروس مهیا کنن. ۱۸ سال طول میکشه تا این عمارت آماده بشه و مجبور میشن که ازدواجشون رو سر بدن و ۷ سال از این ۱۸ سال رو در خونه طباطبایی ها زندگی کنن."

سارا از وسعت، بخش‌های مهم و جزئیات خانه‌ی شکیل بروجردی‌ها این‌طور می‌گه: "وسعت خانه بروجردی‌ها ۳۵۰۰ متره که ۳ حیاط و دو بخش اندرونی و بیرونی داره. دو حیاط کناری مخصوص خانواده بوده و حیاط اصلی کاربری تجاری داشته. مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش این خونه هم، تابستان‌نشینه که در مقابل ورودی اصلی و پشت به قبله (پشت به آفتاب) واقع شده. خانه بروجردی‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به عنوان جاذبه توریستی محبوب توسط سازمان یونسکو هم انتخاب شده. همچنین این خونه شاهکار جزئیات و تزئینات داخلیه که قصه‌های زیادی پشت این هنرها پنهان شده."

در نهایت برای رفتن و بازدید از این خانه شگفت‌انگیز به این نشانی، بازه زمانی و مبلغ ورودی توجه کنید: "کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد. بازدید: ساعت ۹ تا ۱۷. ورودی ۴ هزار تومن."

خانه بروجردی‌ها، خانه‌ای بی بدیل در قلب کاشان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید